عصر خودرو

چه خبر از واگذاری سرخابی ها؟

عصر بازار- وعده بورسی شدن استقلال و پرسپولس در شهریور سال جاری نیز تحقق نیافت تا این ماه نیز به یک دهه انتظار برای عرضه سهام دو تیم محبوب پایتخت اضافه شود!

چه خبر از واگذاری سرخابی ها؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، حدود یک دهه است که بر اساس اصل 44 قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت با هدف خصوصی‌سازی، موضوع واگذاری سرخابی‌ها مطرح شد تا علاوه‌ بر توسعه خصوصی‌سازی، زمینه‌ای برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی هر چه‌ بیشتر باشگاه‌ها فراهم آید.

    دهه ای که پر از وعده و وعید مسئولان برای رخ دادن این اتفاق بوده اما تاکنون پای استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه باز نشده است. این درحالی است که آخرین وعده ای که برای فرابورسی شدن  این دو تیم اعلام شده بود، شهریورماه بود اما اکنون با وجود گذشت 10 روز از این ماه، خبری از این واگذاری نیست.

    حتی اعلام شده بود که به باشگاه استقلال علاوه بر مجموعه ورزشی مرغوب کار، کمپ مرحوم حجازی و به پرسپولیس علاوه بر ورزشگاه درفشی فر، مجموعه ورزشی شهدای ‌گمنام هم تخصیص داده شود. درواقع به هر دو باشگاه دو مجموعه ورزشی داده شد. البته این دو مجموعه آخر، نیازمند این بود که که مجوز آن ها به استناد ماده 117 قانون محاسبات عمومی از هیات وزیران اخذ شود که دراین خصوص وزیر  ورزش به دولت پیشنهاد داده بود اما مصوبه ای از سوی دولت در این زمینه تا کنون اعلام نشده است.

    در مورد بحث درآمدزایی باشگاه های استقلال وپرسپولیس نیز اعلام شده بود که  پرسپولیس سال گذشته قراردادی را با اسپانسر منعقد کرده بود. پس از تغییرات مدیریتی طی  الحاقیه ای به این قرارداد، مشخص شد کف درآمدی باشگاه پرسپولیس از محل اسپانسری 110 میلیارد تومان طی سال است و می تواند بیشتر هم باشد. کف درامدی باشگاه استقلال هم طبق قراردادی که با اسپانسر امضا کرده، سالانه تقریبا 50 میلیارد تومان است.

    با وجود اینکه به نظر می رسد برای هر چالش واگذاری، راه حلی در نظر گرفته شده است اما باز هم سرخابی ها پشت دروازه ورود به بورس ماندند. اتفاقی که مشخص نیست به دلیل شفاف نبودن صورت های مالی دو باشگاه است یا مشخص نبودن اهلیت خریداران حقیقی و حقوقی و یا دلایل دیگر ...

    برچسب ها