عصر خودرو

واگذاری‌هایی که نصف شد

عصر بازار- با نگاه به خصوصی‌سازی در سال ۹۴ می‌توان دریافت که در کنار کاهش شدید میزان واگذاری‌ها، جنجال‌هایی داشته که می‌توان به عرضه سهام سرخابی‌ها و واگذاری آلومینیوم المهدی اشاره کرد که در نهایت با انتقادات زیادی رو به رو شد.

واگذاری‌هایی که نصف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سال 94 برای خصوصی‌سازی سال متفاوتی بود، زیرا از یک طرف رکود بورس موجب شد تا ارزش و حجم واگذاری‌ها به شدت کاهش یافته و به کمترین میزان در سال‌های گذشته برسد و از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری‌های جنجالی نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند و با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شود و حتی پایش به سازمان بازرسی و هیات داوری بکشد.

    به این ترتیب سازمان خصوصی سازی علاوه بر واگذاری‌های جنجالی‌(عرضه سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس،واگذاری آلومینیوم المهدی)، در خصوص میزان واگذاری‌ها هم بد شانسی آورد و به دلیل شرایط نامساعد بورس نتوانست به اهداف مورد نظر خود برسد به طوری که ادامه روند رکودی بورس در سال 1394 موجب شد تا سازمان خصوصی‌سازی از برنامه واگذاری‌های خود عقب بماند و کمترین میزان واگذاری‌های 9 سال اخیر را تجربه کند.

    کارنامه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال تا هفتم اسفند ماه 1394 نشان می‌دهد که در این مدت میزان واگذاری‌های انجام شده نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و به نصف رسیده است در این میان هم وزن اصلی واگذاری‌ها به واگذاری‌های بلوکی اختصاص پیدا کرده است.

    واگذاری 1.9 درصدی در سال 94
    بر این اساس در مقابل واگذاری 3.7 درصدی انجام شده در سال 1393، در سال جاری میزان واگذاری‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و به نصف رسیده است به طوری که در سال 1394 تنها 1.9 درصد واگذاری صورت گرفته و میزان واگذاری ها از 51 هزار و 477 میلیارد ریال در سال گذشته تا سطح به 26 هزار و 29 میلیارد ریال در سال 1394 کاهش پیدا کرده است.

    به این ترتیب در 12 ماه امسال تنها 26 هزار و 29 میلیارد ریال سهم واگذار شده است که این میزان نسبت به واگذاری 51 هزار و 477 میلیارد ریالی سال گذشته بسیار ناچیز است، اما طبق آمارهای انجام شده کل این میزان سهم فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان بوده و سهمی به شیوه انتقال مستقیم به اشخاص حقیقی و حقوقی طلبکار از دولت و همچنین سهام عدالت واگذار نشده است.

    بیشترین واگذاری از طریق بورس
    همچنین طبق گزارش عملکرد سازمان خصوصی سازی در سال جاری بیشترین میزان واگذاری ها از طریق بورس انجام شده است تا آن جا که از 26 هزار و 29 میلیارد ریال، 20 هزار و 812 میلیارد ریال معادل 1.5 درصد از این طریق بوده است.

    در این میان واگذاری از طریق مزایده رتبه دوم را کسب کرده و در مجموع 4 هزار و 377 میلیارد ریال معادل 0.3 درصد از این طریق واگذار شده است. واگذاری ها از طریق فرابورس نیز سهم ناچیز 0.1 درصدی را به خود اختصاص داده و از طریق مذاکره هیچ گونه واگذاری صورت نگرفته است.

    واگذاری‌های بلوکی اول شد
    همچنین همانند سال‌های گذشته واگذاری به صورت بلوکی سهم زیادی به خود اختصاص داده است به طوری که از ابتدای سال گذشته تا هفتم اسفند ماه 18 هزار و 396 میلیارد ریال معادل 1.3 درصد به صورت بلوکی واگذار شده و واگذاری های بلوکی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در این میان واگذاری به صورت تدریجی با واگذاری 5 هزار و 640 میلیارد ریال رتبه دوم را به خود اختصاص داده و واگذاری ترجیحی، سهم ناچیز هزار و 993 میلیاردی را کسب کرده است.

    طبق آمار خصوصی‌سازی از میان شرکت‌های واگذار ‌شده، گروه دو ماده 2 قانون از گروه یک پیشی گرفته و پیشتاز واگذاری‌ها شده است، به طوری که از این گروه سهمی معادل 20 هزار و 780 میلیارد ریال معادل 1.5 درصد واگذار شده و از گروه یک ماده 2 قانون تنها 5 هزار و 248 میلیارد ریال واگذار شده است.

    همچنین در سال جاری 3 هزار و 339 میلیارد ریال به سایر حساب‌های خاص خزانه در راستای بندهای قانون بودجه سالانه کل کشور واریز شده و در مجموع 88 هزار و 853 میلیارد ریال به خزانه به علاوه تهاتر واریز شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته کاهش محسوسی پیدا کرده و از 163 هزار و 927 میلیارد ریال به حدود 88 هزار میلیارد ریال رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها