عصر خودرو

به دلیل کاهش طولانی مدت قیمت ها؛

عقب نشینی رقیب اوپک از بازار نفت

عصر بازار- سقوط قیمت نفت و طولانی شدن زمان افت قیمت ها سبب شده است که شماری از شرکت های آمریکایی تولیدکننده نفت شیل که به عنوان بزرگترین رقیب تولیدکنندگان اوپک به شمار می روند، از طرح های خود عقب نشینی کرده و در آنها بازنگری کنند.

عقب نشینی رقیب اوپک از بازار نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دستیابی آمریکا به فناوری تولید نفت و گاز از شیل، سبب افزایش تولید نفت آمریکا شد به گونه ای که تولید نفت این کشور از روزانه 10 میلیون بشکه فراتر رفت و این کشور را پس از 40 سال به صادرکننده نفت تبدیل کرد.
    فراتر رفتن قیمت نفت خام از بشکه 100 دلار، فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان شیل های نفتی فراهم کرد تا بتوانند فناوری های گران قیمت شیل های نفتی را توسعه دهند.
    براساس گزارش ها، تولید هر بشکه نفت شیل بین 40 تا 70 دلار هزینه دارد که نوسان قیمت نفت در بالای 100 دلار سبب سودآوری آنها شده بود به همین دلیل به یکباره میلیون ها بشکه نفت شیل به تولید روزانه این نوع نفت افزوده شد.
    اما مشکل این است که هزینه تولید نفت شیل نسبت به مخازن متعارف نفتی در خاورمیانه، روسیه و سایر مناطق بسیار گران تمام می شود؛ بر این اساس در حالی که نفت منطقه خاورمیانه با هزینه ای بین 15 تا 20 دلار تولید می شود، هزینه تولید نفت شیل 40 تا 70 دلار است؛ هرچند به تازگی ادعا شده که هزینه تولید این نوع نفت به حدود 20 دلار نیز کاهش یافته است.
    سقوط قیمت نفت از بشکه ای 100 دلار در تابستان سال 2014 به زیر 30 دلار، زنگ هشدار را برای تولیدکنندگان نفت شیل به صدا درآورد و به تعطیلی تدریجی چاه های نفت شیل منجر شد.
    در واقع، شیل نفت آمریکا که با هزینه بالایی تولید می شود به تدریج در مقابل نفت ارزان قیمت اوپک و سایر تولیدکنندگان متعارف عقب نشینی کرد.
    اگرچه تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک به دلیل کاهش قیمت نفت ضرر سنگینی کرده اند، اما تولیدکنندگانی که نفت خود را از چاه های نامتعارف وشیل نفت، استخراج می کردند، بیش از سایرین از کاهش قیمت نفت آسیب دیده و توجیه اقتصادی پروژه های آنها کاهش یافته است.
    طولانی شدن روند کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر سبب شده است که تولیدکنندگان نفت شیل به تدریج، کوتاه آمده و در طرح های خود بازنگری کنند.
    بر این اساس اعلام شبکه سی.ان.بی.سی، مدیرعامل شرکت آمریکایی اکسون موبیل گزارش داده که این شرکت از طرح های نفت شیل عقب نشینی می کند.
    مدیرعامل اکسون موبیل اعلام کرد که استخراج نفت شیل در شرایط کنونی بازارهای بین المللی، درآمدی ناچیز نصیب این شرکت می کند.
    تیلرسون گفت: ما شیل اویل استخراج نمی کنیم زیرا باور داریم که ارزش دارایی های ما بیش از این است.
    به گفته مدیر عامل بزرگترین شرکت نفتی آمریکا، اگر قیمت نفت به حدود ٤۰ دلار بازگردد، ممکن است بخشی از تولید نفت آمریکا به بازار بازگردد.
    وی همچنین با اشاره به نوسان های اخیر قیمت نفت، گفت: باز هم شاهد نوسان هایی خواهیم بود، اما به احتمال زیاد دامنه آنها محدودتر خواهد بود.
    شیل های نفتی، گروه متنوعی از سنگها هستند که دارای مواد آلی و ارگانیک بوده و بیشتر در حلال های آلی غیرقابل حل هستند، اما می توان بوسیله حرارت دادن (تقطیر) آنها را استخراج کرد که این فرایند هزینه سنگینی را تحمیل می کند.
    بر اساس بررسی ها، تا سال 2030 ، تولیدات منابع این نوع نفت می تواند یک سوم عرضه انرژی جهان را تامین کند و از نفت خام که مقام اول انرژی دنیا را در اختیار دارد ، پیشی بگیرد.
    هر چند توجیه اقتصادی تولید شیل های نفتی کاهش قابل توجهی یافته و به تعطیلی برخی از پروژه ها منجر شده، اما به دلیل توسعه فناوری، تولید شیل های نفتی به طور کامل متوقف نشده و این صنعت می تواند به حیات خود همچنان ادامه دهد.
    پیش بینی می شود که با توسعه هر چه بیشتر فناوری های مربوط به شیل های نفتی، در آینده هزینه تولید آنها کاهش بیشتری یافته و به رقیب جدید تولیدکنندگان منابع متعارف اوپک تبدیل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها