عصر خودرو

روسیه همچنان برترین عرضه کننده نفت به چین است

عصر بازار- روسیه در ماه گذشته ۱.۳۷ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد و برای دومین ماه پیاپی بزرگترین صادر کننده نفت خام به این کشور بود

روسیه همچنان برترین عرضه کننده نفت به چین است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، روسیه ماه گذشته برای دومین ماه پیاپی بزرگترین صادر کننده نفت خام به چین بود. عربستان سعودی در رتبه دوم قرار داشت ولی صادرات آن به بزرگترین وارد کننده نفت دنیا 300 درصد در ماه اوت پایین آمده بود.

    روسیه در ماه گذشته 1.37 میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که هم به صورت ماهانه و هم سالانه کاهش داشت ولی بیشتر از 1.24 میلیون بشکه ای بود که عربستان سعودی به این کشور صادر کرده بود.

    اطلاعات گمرکی نشان می‌دهد روسیه در 8 ماه اول سال جاری میلادی هم برترین عرضه کننده نفت خام به چین بود. روسیه 57.1 میلیون تن نفت خام طی این دوره به چین صادر کرده که به طور متوسط برابر با 1.72 میلیون بشکه در روز است. این رقم 15.6 درصد بیشتر از صادرات روسیه به چین در همین دوره در 2019 است. صادرات عربستان به چین طی این 8 ماه 6.1 درصد بیشتر از سال قبل بود.

    واردات نفت چین یکی از عوامل تعیین کننده نوسانات نفت خام است. پس از پایان قرنطینه‌های کرونا در فصل بهار، واردات نفت چین بهبود یافت و قیمت نفت هم به دنبال آن بالا رفت. درواقع، افزایش واردات نفت چین آنقدر سریع بود که تحلیلگران بهبود تقاضای نفت را پیش بینی کردند. ولی با پر شدن ذخایر نفتی چین و کاهش تقاضا، واردات نفت این کشور هم کند شد.

    چین در ماههای مه و ژوئن مقادیر بسیار بالایی نفت خام را وارد کرد چون در ماه آوریل از قیمت بسیار پایین نفت بهره برده و نفت زیادی خریداری کرده بود. این واردات بالا باعث حمایت از قیمت نفت در اواخر بهار و تابستان شد یعنی در زمانی که تقاضای نفت در سایر مناطق دنیا تازه رو به بهبود رفته بود. ولی نگرانی در مورد موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا دوباره تقاضا را پایین آورد.

    برچسب ها