عصر خودرو

جلسه معارفه نماد «دماوند» برگزار شد

تولید برق دماوند در راه فرابورس

عصر بازار- مدیران شرکت تولید برق دماوند طی جلسه معارفه‌ای در روز گذشته، ویژگی‌های این شرکت را به فعالان بازار سرمایه ارائه کردند.

تولید برق دماوند در راه فرابورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر ی«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بانک دی به‌عنوان سهامدار عمده اصلی این شرکت قرار است 10 درصد از سهام این شرکت را با نماد «دماوند» در فرابورس عرضه کند. تولید برق دماوند در سال 1387 به ثبت رسید که پس از کش‌وقوس‌هایی، بانک دی در سال جاری موفق شد 9/ 99 درصد سهام این شرکت را خریداری کند. سرمایه ثبت‌شده شرکت تولید برق دماوند 460 میلیارد ریال منقسم به 460 میلیون سهم 100 تومانی است. از این میزان، 459 میلیون و 508 هزار و 958 سهم در اختیار بانک دی قرار دارد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌های بوعلی، آتیه‌سازان دی، پشتیبانی آتیه‌سازان دی و عمران و مسکن آباد دی هر کدام 1000 سهم از این شرکت را تحت تملک دارند. همچنین 487 هزار و 42 سهم به‌عنوان سهام ترجیحی کارکنان در نظر گرفته شده است.

    طی جلسه معارفه روز گذشته که در محل پژوهشگاه نیرو وزارت نیرو برگزار شد، جمال‌الدین عزیزی، مدیرعامل شرکت، طی سخنانی به معرفی تولید برق دماوند پرداخت. به گفته وی، نیروگاه شهدای پاکدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی و سیکل ترکیبی کشور شناخته می‌شود که به‌عنوان یکی از 10 شرکت معروف به ماده 27، در سال 89 تا 91 تحت عنوان رد دیون به بنیاد شهید واگذار شد. در بخش دیگری از سخنرانی مدیرعامل شرکت عنوان شد فروش شرکت در سال 93 نسبت به سال ماقبل، 8/ 16 درصد رشد داشته است. در سال 94 نیز، این نرخ بیش از 15 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط نرخ خرید برق در کشور 39 تومان است که این نرخ برای نیروگاه دماوند به بیش از 69 تومان می‌رسد.

    فرصت‌های آینده برق دماوند

    عزیزی در ادامه سخنان خود افزود: آزمون ناموفق ظرفیت (میزان عقب‌ ماندن مقدار فروش از ظرفیت برنامه‌ریزی شده) از 7 درصد در سال 92 به 6/ 2 درصد در سال 94 رسیده است. برنامه شرکت برای بهینه‌سازی و کاهش آزمون ناموفق ظرفیت می‌‌تواند سودآوری شرکت را به طرز معناداری رشد دهد. همچنین، تعداد خروج‌های اضطراری (خروج از شبکه توزیع برق) از 219 بار در سال 92 به 112 مرتبه در سال جاری رسیده است. این میزان نیز می‌تواند کاهش یابد و سودآوری شرکت را بهبود بخشد. تولید برق دماوند قصد دارد تعداد روزهای نگهداری و تعمیر (overhaul) که در سطح استاندارد 90 روز است به کمتر از 40 روز برساند. این در حالی است که در بودجه 95، حدود 60 روز برای نگهداری و تعمیر در نظر گرفته شده است. البته درآمد هر واحد گازی در روز بیش از 180 میلیون تومان است. وی خاطرنشان کرد: مطالبات شرکت از وزارت نیرو با توجه به ایجاد سازوکار اسناد خزانه اسلامی می‌تواند در سال آینده کاهش پیدا کند. این رقم در حال حاضر 700 میلیارد تومان است که در صورت برگشت به مجموعه می‌تواند سود قابل‌توجهی را از محل مدیریت منابع مالی رقم بزند.

    چالش‌های تولید برق

    مدیرعامل شرکت تولید برق دماوند در بخش دیگری از جلسه معارفه به چالش‌های پیش‌رو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شرکت عبارتند از تامین نقدینگی و چگونگی دریافت مطالبات از وزارت نیرو، بحران کمبود آب و مشکلات مربوط به تعیین نرخ خرید از طرف وزارت نیرو که شرکت ما برای تمامی این موارد برنامه‌های مدونی در نظر گرفته است. عزیزی ادامه داد: با وجود اینکه شرکت طرح توسعه‌ای در نظر ندارد، اما می‌توان از ظرفیت موجود تولید بیشتری به دست آورد. پیش‌بینی می‌شود شرکت بتواند تولید خود را تا دو سال آینده، 10 تا 12 درصد افزایش دهد. اجرای طرح انتقال آب از سد ماملو، از دیگر برنامه‌های شرکت است که تا دو سال دیگر اجرایی می‌شود. همچنین، افزایش سرمایه شرکت به میزان 460 میلیارد تومان طی دو مرحله انجام خواهد شد که مرحله نخست از محل سود انباشته انجام می‌شود.

    ارزش جایگزینی بالای دماوند

    در ادامه این جلسه، حسین رحمتی، رئیس هیات‌مدیره در پنل پرسش و پاسخ گفت: ارزش جایگزینی این نیروگاه بین 6 تا 7 هزار میلیارد تومان است و دلیل حاشیه سود بالا در این شرکت، این موضوع است. به‌عبارت دقیق‌تر، از آنجا که ارزش جایگزینی بالا است، نرخ بازگشت سرمایه باید به‌گونه‌ای باشد که برای سرمایه‌گذار جذاب به‌نظر برسد. رحمتی چشم‌انداز صنعت برق را مثبت ارزیابی و بیان کرد: نیاز کشور به برق بیش از تولید فعلی است؛ بنابراین فروش شرکت برای 10 سال آینده تضمین‌شده است. همچنین این انتظار وجود دارد که در آینده نزدیک، تعرفه برق افزایش یابد. وی که به‌عنوان نماینده بانک دی در هیات‌مدیره حضور دارد، افزود: بانک دی قصد دارد 10 درصد از سهام این شرکت را در فرابورس عرضه کند که البته میزان آن ممکن است بسته به نظر مقام ناظر در مرحله اول کمتر باشد. همچنین عرضه سهام مذکور در سال جاری روی پیش‌بینی سود بانک دی، تاثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها