عصر خودرو

فردا انجام می شود؛

امضای ۱۳ قرارداد ازدیاد برداشت نفت به ارزش۷۱۶ میلیارد تومان و ۳۵ میلیون یورو

عصر بازار- ۱۳ قرارداد کلان‌ پژوهشی در حوزه ازدیاد برداشت‌ میدان‌های نفتی، میان شرکت‌ ملی نفت ایران و ۱۳ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور به ارزش حدود ۷۱۶ میلیارد تومان و ۳۵ میلیون یورو امضا می‌شود.

امضای ۱۳ قرارداد ازدیاد برداشت نفت به ارزش۷۱۶ میلیارد تومان و ۳۵ میلیون یورو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، باعنایت به لزوم تقویت بدنه دانشی کشور درحوزه بالادستی صنعت نفت، وزارت نفت در دولت هفتم و هشتم حمایت از ایجاد دانشکده‌های مهندسی نفت در دانشگاه‌های کشور را در دستور کار خود قرار داد و دانشکده‌های مزبور در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز و شیراز ایجاد شد.

    در این راستا در دولت یازدهم و دوازدهم هدایت و جهت‌دهی به تحقیقات دانشگاه‌ها برای حل مشکلات و چالش‌های صنعت نفت در تمامی حوزه‌های بالادستی و پایین دستی در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص در سال 1393 انعقاد 9 قرارداد بالادستی، 13 انستیتوی پایین دستی و پنج طرح کلان اکتشاف با دانشگاه‌های کشور صورت پذیرفت. معیار انتخاب میادین نفتی برای واگذاری مطالعات آنها به دانشگاه‌ها بزرگی و اهمیت این میادین و وجود پتانسیل در آنها جهت بکارگیری روش‌های نوین ازدیاد برداشت و افزایش ضریب بازیافت آنها بوده است.

    دستاوردهای ایجاد شده در قراردادهای 9 میدان

    جهت‌دهی مناسب به تحقیقات حوزه بالادست میادین، توسعه زیست بوم فناورانه دانشگاه‌های طرف قرارداد در جهت حل چالش‌های میادین نفتی، حضور دائمی دانشگاه‌ها در طول حیات تولیدی میدان به عنوان بازوی فناوری شرکت ملی نفت ایران، بروز رسانی مدل‌های شبیه سازی مخازن مورد مطالعه و ارائه سناریوهای دقیق ازدیاد برداشت که از 5 تا 20 درصد قابلیت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی را افزایش می‌دهد.

    حمایت وزارت نفت در جهت تسهیل درادامه فرآیند قراردادهای 9 میدان

    با توجه به نو بودن مدل همکاری دانشگاه‌ها در مرحله و عدم وجود تجربه همکاری با چنین ابعاد بزرگی، تمامی چالش‌های پیشروی این قرارداد طی 4 سال همکاری احصا شد و در بهمن ماه سال 1398 و در جلسه مشترک وزیر نفت با دانشگاه راه‌حل سرعت بخشی بیشتر در انجام این پروژه‌ها با ابلاغیه وزیر مرتفع شد.

    بنا بر اعلام وزارت نفت، حذف کمیته‌های تخصصی، اعطای مستقیم مسئولیت این طرح‌ها به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پرداخت 25 درصد پیش پرداخت مربوط به کل مبلغ قرادادها، لزوم ارائه برنامه اقدام سریع (fast track) و نیز جبران هزینه‌های پروژه با توجه به تورم ایجاد شده از اهم تصمیمات ابلاغی بوده که منجر به سرعت بخشی بالای اجرای طرح‌ها بوده است.

    امضای 13 قرارداد موجود

    انتخاب میادین جدید براساس مطالعه دقیق و مشارکت مستقیم شرکت‌های صاحب میدان صورت پذیرفته و 13 میدان بزرگ خشکی و دریایی در این دوره از قراردادها انتخاب شدند. همچنین با طراحی مکانیزم ارزیابی دقیق، انتخاب دانشگاه‌های برتر کشور برای انجام این قراردادها صورت پذیرفته و هم‌اکنون امضای 13 قرارداد جدید در دست اقدام است.

    مبلغ قراردادهای مربوط به 9 میدان 239 میلیارد تومان به علاوه 13.5 میلیون یورو، مبلغ قراردادهای 13 میدان حدود 716 میلیارد تومان و 35 میلیون یورو و کل مبلغ 1009 میلیارد تومان به علاوه 49 میلیون یورو است.

    برچسب ها