عصر خودرو

با گزارش قدرتمند اشتغال در آمریکا

افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو محتمل‌ شد؟

عصر بازار- با وجود آنکه انتشار گزارش قدرتمند روز جمعه از نرخ اشتغال در آمریکا به فدرال‌رزرو چراغ سبزی برای افزایش نرخ بهره نداده، اما اقتصاددانان معتقدند این گزارش راه را برای این اقدام در ماه آوریل هموارتر کرده است.

افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو محتمل‌ شد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،اقتصاددانان بر این باورند که هرچند انتشار آمارهای قدرتمند از نرخ اشتغال آمریکا چراغ سبزی برای فدرال‌رزرو محسوب نمی‌شود تا نرخ بهره بانکی را افزایش دهد اما بنظر می‌رسد این مساله تاحدودی راه را برای افزایش نرخ‌های بهره تا ماه آوریل هموار کرده باشد.

    انتشار گزارش اشتغال آمریکا که نشان می‌دهد کارفرمایان با افزودن 242 هزار فرصت شغلی، بیش از انتظارات گذشته اشتغالزایی کرده‌اند، که این اتفاق بیش از پیش از نگرانی‌های ناشی از تضعیف رشد اقتصادی جهان و نوسانات بازار و خروج احتمالی اقتصاد آمریکا از مسیر هفت ساله احیای خود، کاسته است.

    در همین حال، میانگین دستمزدهای ساعتی در آمریکا 3 سنت افت کرده و تنها 2.2 درصد بالاتر از سال گذشته است که باعث شده تا روند رشد 2.5 درصدی ماه قبل معکوس شود. این مساله می‌تواند تا حدودی از افزایش تورم جلوگیری کرده و بر بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی فشار آورد.

    «نریمان بهروش»، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره مالی آی‌اچ‌اس می‌گوید: فدرال‌رزرو به دنبال یک سیگنال واضح ازسوی بازارها بوده که از داده‌های ماه فوریه این آمارها را دریافت نکرده است.

    اقتصاددانان بر این باورند که گزینه افزایش نرخ‌ها در ماه مارس به دلیل نواسانات بازارهای خارجی، به خصوص چین و همینطور نوسانات بازارها در اوایل سال، فعلا از روی میز کنار گذاشته شده است.

    «جیم او سالیوان»، اقتصاددان موسسه High Frequency Economics می‌گوید: هزینه استقراض شرکتها همچنان بالاست که این امر منعکس کننده ادامه نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد جهان و آمریکاست. علاوه‌بر این، سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو زمان کمی دارد تا نشان دهد افزایش نرخ بهره در نشست 15 و 16 مارس محتمل است.

    اما آخرین کاری که فدرال‌رزرو می‌خواهد انجام دهد برهم زدن بازارهای مالی شکننده کنونی است. «جیمز هورویتز»، اقتصاددان بانک بارکلیز با بیان این مطلب افزود: کاهش دستمزدها در ماه فوریه شواهد کافی را در اختیار بانک مرکزی گذاشت تا در سیاست ماه جاری خود پافشاری کند.

    با این حال، تحلیلگران به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش نرخ بهره در ماه آوریل نامحتمل است؛ زیرا هیچ اخباری مبنی بر تعیین زمان برای برگزاری نشست خبری پس از جلسه رسمی فدرال‌رزرو منتشر نشده است بنابراین سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو فرصت کمتری برای بیان دیدگاه‌های خود دارند. گرچه فدرال‌رزرو مقدمات برقراری کنفرانس تلفنی را برای خبرنگاران فراهم آورده و تصریح کرده که آمادگی تعدیل نرخ‌ بهره را در هر جلسه‌ای دارد.

    پیش‌بینی‌های سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو در ماه دسامبر حاکی از آن است که آنها برای سال 2016 میلادی انتظار چهار مرتبه افزایش 0.25 درصدی برای نرخ بهره دارند تا نرخ بهره پایه را به 1.4 درصد افزایش دهند. با این‌حال، بسیاری از اقتصاددانان متفق‌القول بر این باورند که امسال تنها شاهد دو مرحله افزایش نرخ بهره خواهیم بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو