عصر خودرو

نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه صنعت پالایش ایران

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: پروژه‌های در دست ساخت پالایشی کشور بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه صنعت پالایش ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حمید شریف با اعلام این که هم اکنون پروژه های در دست ساخت پالایشی کشور بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد، گفت: قصد داریم برای تامین این مقدار منابع مالی از روشهای مختلف استفاده کنیم.

    وی ادامه داد: یکی از این روشها، مذاکره با شرکتهای لوله ساز خارجی برای فاینانس پروژه های خرید لوله است، زیرا در این گونه پروژه ها بیش از 60 درصد هزینه را خرید لوله شامل می شود، ضمن این که بر اساس قانون بودجه می توانیم از منابع حاصل از فروش فرآورده های نفتی، پروژه های خود را تامین مالی کنیم.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان این که تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام، اولویت نخست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است، گفت: تامین منابع مالی از چالشهای موجود در پروژه های آتی این شرکت است و به دنبال آن هستیم از امکانات کشور همچون بانکها و شرکتهای سرمایه گذار داخلی استفاده کنیم.

    شریف رازی درباره وضع خط لوله حد فاصل سبزآب – تهران گفت: این خط لوله به طول 620 کیلومتر نفت خام ترش را به پالایشگاههای امام خمینی (ره) شازند اراک و شهید تندگویان تهران منتقل خواهد کرد، این پروژه برای اجرا به پیمانکار ابلاغ شده و هم اکنون بخشی از طراحی تفصیلی آن انجام شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در ادامه گفت: تجهیز کارگاه از سوی پیمانکار مربوطه در حال انجام است و امیدواریم که ظرف سه سال آینده این پروژه یک هزار میلیارد تومانی به انجام برسد.

    وی همچنین عنوان کرد که پروژه تلنبه خانه های مایل 40 آبادان، اسکله گوگرد در بندر صادراتی ماهشهر، انتقال فرآورده از آبادان به تهران و خط لوله جدید بندرعباس سیرجان رفسنجان از دیگر پروژه های این شرکت هستند که امیدواریم با تامین بموقع منابع مالی با سرعت بیشتری پیش روند.

    براساس گزارش وزارت نفت، شرﻛﺖ ملی ﭘﺎﻻﻳﺶ و ﭘﺨﺶ ﻓﺮآورده‌ﻫﺎی ﻧﻔﺘﻲ اﻳﺮان مکلف شده هزینه‌های نوسازی و توسعه صنعت پالایش و پخش کشور را از محل افزایش پنج درصدی قیمت هر لیتر فرآورده نفتی تأمین کند.

    طبق لایحه بودجه سال ١٣٩٥، شرکت ملی ﭘﺎﻻﻳﺶ و ﭘﺨﺶ ﻓﺮآورده‌ﻫﺎی ﻧﻔﺘﻲ اﻳﺮان مکلف شده اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻮﺳﺎزی و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺒﻜﻪ ﺧﻄﻮط لوله اﻧﺘﻘﺎل ﻧﻔﺖ ﺧﺎم و میعاناتﮔﺎزی و ﻓﺮآورده‌های نفتی و تأمین ﻣﻨﺎﺑﻊ مالی ﺳﻬﻢ دوﻟﺖ در ﺗوسعه ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎﻫ‌ﻬﺎ و زیرساخت ﺗﺄمین، ذخیره‌سازی توزیع فرآورده اﻗﺪام ﻛﻨﺪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد نیاز را از ﻣﺤﻞ افزایش پنج درصد قیمت ﻫﺮ لیتر فرآورده‌ نفتی تأمین و ﭘﺲ از واریز ﺑﻪ ﺧﺰاﻧﻪ‌داری ﻛﻞ کشور ﺗﺎ ﺳﻘﻒ ١٥ هزار میلیارد ریال به ﻣﺼﺮف ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ. این ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺟﺰء درآﻣﺪ ﺷﺮﻛﺖ به شمار نمی رود و ﻣﺸﻤﻮل ﻣﺎﻟﻴﺎت با ﻧﺮخ ﺻﻔﺮ است.

    محمد باقر نوبخت؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پارسال در توضیح این بند از لایحه بودجه سال ٩٤ توضیح داده بود: این پنج درصد که هر ساله در قانون بودجه کشور می‌آید به معنی کسر پنج درصد از درآمدهای فروش فرآورده‌ های نفتی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها