عصر خودرو

منابع هندی خبر دادند

معاون بانک مرکزی برای پیگیری طلبهای نفتی به هند می‌رود

عصر بازار- منابع هندی خبر دادند پس از اینکه تلاشهای تهران برای دریافت حدود شش میلیارد دلار طلب نفتی معوق از پالایشگاههای هندی به دلیل اختلاف بر سر نرخ مبادله ارزی به مشکل برخورد، معاون رئیس بانک مرکزی ایران به هند سفر می‌کند

معاون بانک مرکزی برای پیگیری طلبهای نفتی به هند می‌رود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با برداشته شدن تحریمها ایران خواستار دریافت طلبهای نفتی گذشته است، اما اختلافاتی در خصوص نرخ مبادله ارزی به وجود آمده است.

    ایران به پالایشگاههایی مانند نفت اسار و پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور به دلار آمریکا نفت فروخته است. حدود 45 درصد از پول فروش نفت به روپیه در حسابی نزد بانک "یو سی او" واریز شده است در حالیکه 55 درصد دیگر تا زمان گشوده شدن کانالهای بانکی پرداخت نشده است.

    اکنون که تحریمها برداشته شده‌اند ایران صورتحساب طلب نفتی خود را رو کرده است اما نفت اسار و سایر پالایشگاههای هندی می‌خواهند بدهی خود را بر اساس نرخ مبادله زنان خرید نفت در سه سال گذشته بپردازند.

    نرخ برابری روپیه به دلار آمریکا در فوریه سال 2013 که سیستم پرداخت 45/55 درصدی ایجاد شده بود پایین 55 بود، اما اکنون به 67 رسیده است.

    اگر پالایشگاههای هندی طی چند سال اخیر معادل دلار خریدهای نفتی خود را در حسابهای جداگانه ای نگه داشته بودند، اکنون آماده پرداخت پول به ایران بودند اما برای هر بشکه نفتی که در فوریه سال 2013 به دلار آمریکا خریداری کردند اکنون باید 5360 روپیه به جای 4400 روپیه بپردازند.

     ایران طلب نفتی خود به دلار را به صورت کامل و بدون در نظر گرفتن تغییرات نرخ مبادله ارزی می‌خواهد اما پالایشگاههای هندی مایلند معادل بدهی خرید نفتی خود به روپیه را بر مبنای نرخ کنونی پرداخت کنند.

    ایران اعلام کرده مایل است معادل طلب نفتی خود به دلار را به یورو دریافت کند و غلامعلی کامیاب، معاون وزیر ارزی بانک مرکزی احتمالا ماه جاری برای مذاکره درباره گزینه‌های پرداخت به هند سفر خواهد کرد.

    تهران به دهلی نو اعلام کرده است که مکانیسم سه ساله پرداخت پول 45 درصد از واردات نفت به روپیه و معوق ماندن پرداخت 55 درصد دیگر به پایان رسیده است. ایران حسابهایی به یورو را در بانکهای هندی افتتاح یا فعال خواهد کرد و احتمالا طلب نفتی معوق خود را به این حسابها منتقل خواهد کرد.

    ایران در این باره با بانک دولتی هند مذاکراتی داشته و یک حساب نزد بانک IDBI گشوده است. ایران می‌خواهد از طریق اتحادیه ارزی آسیا (ACU) طلب نفتی خود را تسویه کند و در این خصوص به بانک مرکزی هند مکاتباتی داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها