عصر خودرو

رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

حضور خارجی‌ها در مزایده‌ها؛"خصولتی" واژه من‌درآوردی است

عصر بازار: رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: اخیراً کارگروهی در فضای پساتحریم شکل گرفت تا بتواند به ابهام ها، اشکالات و سوالات در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به مزایده واگذاری شرکت‌های دولتی پاسخگو باشد و راهکار منطقی دهد.

حضور خارجی‌ها در مزایده‌ها؛"خصولتی" واژه من‌درآوردی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، میرعلی اشرف پوری حسینی افزود: در صدد هستیم تا بتوانیم پاسخگوی کسانی که می خواهند سرمایه خود را وارد مزایده سازمان خصوصی سازی کنند باشیم و بتوانیم از این سرمایه ها برای توسعه کشور استفاده کنیم
    وی گفت: در فضای پساتحریم انتظار هست که با تقاضای سرمایه گذاران خارجی و یا ایرانیان مقیم خارج از کشور برای شرکت در مزایده های سازمان خصوصی سازی مواجه باشیم.
    پوری حسینی افزود: این عزیزان متمایل هستند سرمایه شان امنیت کافی در قبال مواردی نظیر مصادره شدن داشته باشد که البته خوشبختانه در این موضوع در قانون تشویق و حمایت از سرمایه خارجی به صراحت حکم شده است.
    وی گفت: در طول 14 سال فعالیت سازمان خصوصی سازی تا امروز هیچ متقاضی خارجی مستقیماً از سازمان خصوصی سازی سهم نخریده است در حالی که قانون هیچ منعی برای ورود خارجی ها پیش بینی نکرده است.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: البته در یک مورد یک ایرانی در مزایده ما شرکت می کند و بعد یک کنسرسیوم را به جای خود معرفی می کند که در این کنسرسیوم یک شرکت خارجی هم وجود داشته است.
    پوری حسینی با بیان این که باید از این پس در برگزاری مزایده های سازمان خصوصی سازی اطلاع رسانی برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیز انجام شود ، گفت: باید تسهیلاتی برای کسانی که می خواهند سرمایه خود را از خارج کشور بیاورند قائل شویم.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: البته فعلاً سپرده های ما ریالی است و نمی توانیم دلار قبول کنیم که این موضوع و موضوعاتی نظیر چگونگی مالکیت سرمایه گذاران خارجی در داخل کشور باید در کارگروهی که ذکر شد رفع ابهام شود.
    120 شرکت در فهرست واگذاری    
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: امسال ، 120 شرکت دولتی در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد.
    وی افزود: در طول 14 سال گذشته 1103 شرکت دولتی در فهرست واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون 550 شرکت یعنی حدود 49 درصد واگذار شده است که به نظر ما قسمت خوب و شیرین ماجراست.
    وی گفت: حدود 13 درصد این شرکت ها هم مصوبه انحلال داشته اند و واگذار نشده اند.
    پوری حسینی افزود: حدود 20 و خورده ای درصد از این شرکت ها نیز از فهرست واگذاری خارج شده است و تنها 11 درصد این شرکت ها در فهرست واگذاری سازمان خصوصی سازی باقی مانده است.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این شرکت ها به بخش خصولتی واگذار شده است ، گفت: کلمه خصولتی مصداق قانونی ندارد و بیشتر یک کلمه من درآوردی است که از ترکیب دو کلمه دولتی و خصوصی بوجود آمده است و منظور ابداع کنندگان آن شرکت هایی هستند که نمی توان به صراحت درباره آنها اعلام کرد که خصوصی یا دولتی هستند.
    وی گفت: در بین مزایده های سازمان خصوصی سازی حدود 12 درصد و در بین کل واگذاری ها حدود 17 درصد به بخش خصوصی ای که این ویژگی ها را ندارد فروخته شده است و الباقی به بخشی که از آنها به عنوان خصولتی یاد می شود واگذار شده است و بدین ترتیب سهم بخش خصوصی واقعی متأسفانه در واگذاری ها خیلی بالا نبوده است.
    پوری حسینی درباره زمان اجرای مزایده های امسال نیز افزود: معمولاً  واگذاری ها به علت مجامع عمومی شرکت ها در خرداد و تیر برگزار نمی شود و معمولاً چرخ خصوصی سازی از شهریور و مهر به بعد به چرخش درمی آید.
    سال 93 مزایده های ما با استقبال مواجه نشد   
    رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در سال 93 کمتر از 16 درصد ارزش ریالی مزایده های سازمان خصوصی سازی با استقبال مواجه شد و این یعنی 84 درصد ارزش مزایده های ما با استقبال مواجه نشد.
    پوری حسینی تصریح کرد: سال 93 برای بازار سرمایه سال خوبی نبود و شاخص کل بورس نزدیک به 30 درصد ارزش سهام خود را از دست داد.
    وی گفت: ما در این سال 75 مزایده برگزار کردیم که متأسفانه به لحاظ حجم و ارزش ریالی قیمت پایه با استقبال خوبی از سوی بخش خصوصی مواجه نشد.
    پوری حسینی افزود: وقتی از مزایده ای استقبال نمی شود دیگر انگیزه زیادی برای تکرار آن باقی نمی ماند و دلسردی ایجاد می کند.
    وی گفت: معتقدیم بخشی از مشکلات مربوط به عدم جذب بازار و پس زدن بخش خصوصی بود و البته برخی دیگر از مشکلات را باید در مقررات خودمان جستجو کنیم.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: به زعم برخی از صاحب نظران قیمتی که سازمان خصوصی سازی در مزایده ها ارائه می داد دارای توجیه فنی اقتصادی نیست و به همین دلیل بخش خصوصی از آن استقبال نمی کند.
    پوری حسینی گفت: البته چون ما می خواهیم دولت بیشترین سود را ببرد قیمت واگذاری شرکت های دولتی را به بالاترین حد ممکن ارائه می دهیم و از آن طرف چون بخش خصوصی می خواهد بیشترین استفاده را ببرد ممکن است از این قیمت های بالا به خوبی استقبال نکند.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با این که باید در سال 93 کار واگذاری این شرکت ها به اتمام می رسید اما مجلس شورای اسلامی اجازه داده که امسال این شرکت ها را واگذار کنیم و ما سعی خواهیم کرد در سال 94 این شرکت ها را با برگزاری مزایده به بخش خصوصی واگذار کنیم.

    برچسب ها