عصر خودرو

دلار کام بازارها را تلخ می‌کند

عصر بازار- بازارهای آمریکا طی هفته‌های اخیر تحت تاثیر آمار عمدتا مثبت و ضعیف ماندن دلار در برابر ارزهای رقیب، در وضعیت خوبی بسر برده‌اند، اما این وضعیت ممکن است دوام نداشته باشد.

دلار کام بازارها را تلخ می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دلار معمولا زمانی که دورنمای اقتصادی آمریکا نسبت به سایر کشورها بهبود پیدا می‌کند و دست بانک مرکزی این کشور برای تحکیم سیاست پولی را باز می‌گذارد، گران می‌شود. با این همه ارز آمریکا پس از رشد چشمگیری که از اواسط سال 2014 داشت، در هفته‌های اخیر اُفت کرده است و طبق شاخص دلار وال استریت ژورنال، از ابتدای سال 2016 تاکنون 1.6 درصد نزول داشته است. این وضعیت در حالی پیش آمد که سیاستهای بانک مرکزی آمریکا خلاف جهت سیاستهای سایر بانکهای مرکزی بزرگ جهان بویژه در اروپا و ژاپن است. در حالیکه بانک مرکزی آمریکا در دسامبر برای نخستین بار در حدود یک دهه گذشته افزایش نرخهای بهره را تصویب کرد، بانکهای مرکزی اروپا و ژاپن سیاستهای تسهیلی خود را گسترش داده‌اند.

    بالا رفتن ارزش دلار از یک سو قیمت کالاهای خارجی را برای آمریکایی‌ها ارزان می‌کند و از سوی دیگر به صادرات آمریکا و درآمد شرکتهای آمریکایی لطمه می‌زند.

    وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد این کشور 242 هزار شغل در فوریه ایجاد کرده که بالاتر از رقم مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. آمار دو ماه قبل هم به رقم بالاتری بازبینی شدند و تنها آمار منفی مربوط به کاهش 0.1 درصدی متوسط دستمزد فوریه در مقایسه با ماه ژانویه بود.

    این آمار مثبت در ابتدا شاخص دلار را بالا برد با این همه این روند معکوس شد و تا پایان روز این ارز 0.5 درصد نزول کرد.

    به گفته آلن راسکین، استراتژیست دویچه بانک، تاریخ نشان داده که بهبود بازار کار از قوی شدن ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. نگاهی به شاخص فلاکت که با افزوده شدن نرخ بیکاری به نرخ تورم محاسبه می‌شود نشان می‌دهد که شاخص فلاکت اخیرا به پایین‌ترین سطح از دهه 1950 اُفت کرده است. زمانی که شاخص فلاکت نزول می‌کند دلار معمولا افزایش پیدا می‌کند.

    بر پایه آمار اشتغال، نرخ بیکاری آمریکا در 4.9 درصد ثابت مانده است با اینهمه اگر به کاهش ادامه دهد، دلار ممکن است افزایش پیدا کند.

    به گفته راسکین، نرخ بیکاری هنوز به پایین‌ترین سطح ممکن نرسیده و هنوز فاصله زیادی برای نشان دادن رشد دلار وجود دارد.

    اگر بانک مرکزی اروپا در نشست سیاسگذاری آتی خود برای مقابله با تورم منفی، گسترش سیاستهای محرک مالی را تصویب کند، نرخ برابری دلار در برابر یورو افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها