عصر خودرو

بازار نفت تحت تاثیر اظهارات سران

عصر بازار- در هفته منتهی به بیست و ششم ماه فوریه قیمت‌های نفت خام همچنان دچار ضعف بودند و بیش از همه آنچه می‌توانست تغییری هرچند اندک در این بازار به وجود آورد اظهارات سران کشورهای نفتی درخصوص توافقی بر سر مدیریت بازار نفت بود.

بازار نفت تحت تاثیر اظهارات سران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آخرین توافقی که بین اوپک و غیراوپکی‌ها بر سر فریز تولید نفت و البته عدم کاهش تولید، به معنای تداوم قیمت‌های پایین برای ماه‌های آینده تلقی می‌شود و البته بالا رفتن ارزش دلار نیز به ادامه فشار بر قیمت نفت دامن می‌زند.

    در ماه گذشته بیش از هرچیز تحت تاثیر اظهارات حاشیه‌ای مقامات نفتی بود به طوریکه درهفته منتهی به بیست و ششم فوریه سال جاری میلادی قیمت‌های نفت تحت تاثیر اظهارات مقامات نفتی همچنان دچار ضعف بود.

    در ماه گذشته اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر توقف تولید نفت آن هم مشروط به موافقت تمام کشورهای بزرگ تولید‌کننده تاثیر منفی بر قیمت‌های نفت برجای گذاشت.

    او اعلام کرد که تولید‌کنندگان نفت در ماه مارس با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا درباره‌ی تثبیت تولید نفت با یکدیگر توافق کنند اما کاهش تولید اتفاق نخواهد افتاد.

    وی معتقد است تثبیت تولید برای این‌که سرانجام بازار به تعادل برسد کافی خواهد بود و در طول زمان باعث خروج تولیدات با هزینه بالا از بازار شده و به آهستگی در کنار افزایش تقاضا عرضه را کاهش می‌دهد. با این حال تحلیلگران معتقدند که این اظهارات از سوی عربستان به عنوان یکی از بزر‌گ‌ترین تولید و عرضه‌کنندگان نفت به معنای تداوم سقوط قیمت‌های نفتی برای ماه‌ها و حتی سال‌های آینده است. این در حالی است که وزیر نفت ایران نیز اعتقادی به پیشنهاد فیریز نفت از سوی عربستان در حالی که تولید این کشور روی 10 میلیون بشکه و تولید ایران روی یک میلیون بشکه باشد ندارد و با توجه به این ایران قصد دارد تولید خود را در آینده یک میلیون بشکه افزایش دهد.

    مدیر اجرایی آژانس اطلاعات انرژی آمریکا نیز معتقد است که تاثیر تثبیت و تولید نفت محدود خواهد بود، زیرا از قبل انتظار می‌رفت که چهار کشور تصمیم‌گیرنده در این مورد یعنی عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا تولید‌شان را ثابت نگه دارند.

    حتی فلاح الامیری رییس شرکت بازاریابی نفت عراق نیز می‌گوید ممکن است عراق نتواند تا سال 2020 به تولید شش میلیون بشکه در روز دست پیدا کند ولی این در حالی است که وزیر نفت این کشور اعلام کرده است که موفقیت برنامه تثبیت تولید به حمایت یکپارچه تولید‌کنندگان بزرگ نفتی بستگی دارد و این‌که عده‌ای تولید‌شان را تثبیت کرده و دیگران افزایش دهند سیاست خوبی نخواهد بود.

    عامل دیگری که بر سطوح پایین قیمت نفت تاثیر می‌گذارد میزان ذخیره نفت خام آمریکا است که طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی این کشور با افزایش 3.5 میلیون بشکه‌ای به 507.6 میلیون بشکه رسیده که این رقم بالاترین میزان از سال 1930 تاکنون است و تنها اعلام این ارقام توانسته قیمت‌های نفت خام را بیشتر تحت فشار قرار دهد.

    سطح پایین قیمت‌های نفت روی شرکت‌های نفتی بی‌تاثیر نبوده تا جایی که طبق آمار صنعت جهانی نفت تاکنون بیش از 250 هزار نفر را اخراج کرده است که در این بین شرکت‌های خدماتی بیشترین سهم را در کاهش نیرو داشته‌اند.

    پیش‌بینی‌ها از ادامه‌ی کاهش قیمت نفت قوی‌تر از پیش‌بینی‌های امیدوار‌کننده نسبت به این بازار است تا جایی که وزیر انرژی مکزیک می‌گوید قیمت‌های نفت تا قبل از نیمه دوم سال 2017 بهبود نخواهد یافت.وی جزو افرادی است که حاضر است در مذاکرات مشترک اوپک و غیراوپک برای فریز تولید نفت شرکت کند.

    برنامه‌ای که قدرت‌های نفتی برای توقف تولید نفت در نظر گرفته‌اند به گفته وزیر انرژی روسیه با توافق سعودی‌ها 12 ماهه خواهد بود. با این حال این توافق تاکنون مشروط به همکاری تمام اعضاء شده است. با این حال قرار است طی ماه جاری میلادی نشست دیگری با همین موضوع بین کشورهای عضو و غیرعضو در اوپک احتمالا در روسیه صورت گیرد تا تصمیم نهایی در این مورد گرفته شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها