عصر خودرو

با بهره برداری از طرح های جدید پالایشی

ایران از سال ۹۵ در تولید بنزین خودکفا می شود

عصر بازار- معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی به واردات روزانه هشت میلیون لیتر بنزین از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: ایران از سال آینده، با بهره برداری از طرح های جدید پالایشی در تولید بنزین خودکفا می شود.

ایران از سال ۹۵ در تولید بنزین خودکفا می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس کاظمی درباره وضعیت تولید و مصرف بنزین در کشور افزود: میزان مصرف بنزین در سال 1394 به طور میانگین به 70 میلیون 500 هزار لیتر در روز رسیده است.
    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: بخش اصلی بنزین مورد نیاز کشور از محل تولید داخلی تامین می شود به گونه ای که میزان تولید انواع بنزین معمولی و یورو4 در کشور نیز به 62 میلیون 500 هزار لیتر در روز افزایش یافته است.
    کاظمی با بیان اینکه برای تامین باقیمانده بنزین مصرفی در کشور، باید از بنزین وارداتی استفاده کرد، ادامه داد: به طور میانگین امسال، روزانه هشت میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است.
    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به طرح های در دست اجرا برای افزایش تولید بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: در سال آینده با بهره برداری از طرح های جدید پالایشی، میزان تولید بنزین کشور افزایش یافته و حتی به خودکفایی خواهیم رسید.
    وی با بیان اینکه در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید خواهد شد، اضافه کرد: فاز نخست این پالایشگاه تا پایان سال آتی به بهره برداری می رسد که با تحقق آن، کشور از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد.
    معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: همچنین قرار است در سال آینده واحدهای جدید پالایشگاه بندرعباس نیز در مدار تولید قرار بگیرد.
    با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها نیاز داخلی رفع می شود، بلکه می توان بنزین تولیدی داخل کشور را صادر کرد، اما کارشناسان این بخش می گویند با وجود وعده های چندین باره توسط متولی ساخت این پالایشگاه (شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین- تاپیکو) به دلیل کمبود بودجه و سوء مدیریت ها تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
    پیش از این اعلام شده بود که فاز نخست این پالایشگاه پایان امسال افتتاح می شود، اما در تازه ترین خبر، وعده بهره برداری در سال آتی داده شده است.
    پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.
    خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 385 کیلومتر از پالایشگاه های گازی عسلویه تامین خواهد شد.
    با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می شود.
    تولید روزانه دو هزار و 100 تن گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند.
    با احداث خط لوله دوم انتقال از بندرعباس به تهران، همه بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس که یورو 4 و 5 است در داخل کشور مصرف می شود و در مقابل، بنزین تولیدی در پالایشگاه های آبادان و بندرعباس صادر خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها