عصر خودرو

نوبخت در برنامه نگاه یک:

نرخ رشد ۹ ماهه امسال ۰.۷ شد

عصر بازار- "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت شب گذشته در برنامه نگاه یک به بررسی مسائل و موضوعات روز کشور پرداخت.

نرخ رشد ۹ ماهه امسال ۰.۷ شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  تسنیم،‌ نوبخت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون رشد اقتصادی گفت: در سال 91 تحریم در اقتصاد کشور وارد شد به طوری که صادرات نفت در حدود یک میلیون بود.

    در سال جاری نتوانستیم در ایجاد رشد اقتصادی موثر عمل کنیم

    وی با اشاره به اینکه حدود 23 میلیارد اگر درآمد نفتی داشته باشیم فرجام خوبی برای اقتصاد خواهد بود بیان کرد: در سال جاری نتوانستیم مثل سال گذشته در ایجاد رشد اقتصادی موفق باشیم.

    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رشد نیازمند سرمایه گذاری است خاطر نشان کرد: به جز منابع محدود نفتی درآمد دیگری نداشتیم لذا رشد اقتصادی امسال هر چند مثبت است اما باید اذعان داشت که برای سه ماهه سوم سال حدود هشت دهم و برای 9 ماهه سال جاری 7 دهم رشد مثبت داشتیم.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوربا اشاره به اینکه در بخش خدمات رشد کند بود اما در بخش کشاورزی شاهد رشد قابل توجهی بودیم بیان کرد: رشد در حوزه صنعت مطلوب نبود لذا انتظار برای خروج از رکود حاصل نشد اما باید اعتراف کرد که نسبت به گذشته قابل تقدیر است.

    نوبخت با اشاره به اینکه سال جاری سال سختی برایمان بود گفت: سیاست پیگیری کاهش نرخ تورم موفق عمل کرد به طوری که از قول بانک مرکزی نرخ تورم 12 درصد بود.

    وی با اشاره به اینکه برای بهمن ماه نرخ تورم حدود 8.9 دهم درصد بود افزود: نتوانستیم رشد مقبولی را برای اقتصاد کشور فراهم کنیم.

    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه منشا آمار نرخ تورم را از این رقم هم کمتر می داند افزود: در دی ماه امسال موفق شدیم زنجیر تحریم را که به پای اقتصاد بسته شده بود را پاره کنیم.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه به دلیل تحریم کسی حاضر نبود با اقتصاد ایران وارد مراوده و مذاکره شود ادامه داد: اکنون شاهد ترافیک سنگینی از فرودگاه مهرآباد و حضرت امام هستیم و روُسای کشورها یکی پس از دیگری به سوی کشورمان می آیند تا با ایران سرمایه گذاری کنند لذا برای کشور آغاز و فرصتی است که می تواند سال 94 را سالی مطلوب تبدیل کند.

    نوبخت با اشاره به اینکه توانستیم از آرمان ها و منافع ملی کشورمان دفاع کنیم تصریح کرد: مردم به نظام و دولت اعتماد و در انتخابات شرکت کردند به طوری که قبل از ساعت هشت صبح شناسنامه به دست برای مشارکت ملی منتظر بودند تا در این عرصه حضور یابند.

    مرکز آمار تنها مرکز رسمی آمار کشور است

    وی با بیان اینکه امید به بهبود شرایط برای مردم وجود دارد گفت: مرکز آمار ایران تنها مرکز رسمی برای آمار است و لذا در قانون برنامه پنجم به صراحت آمده که همه دستگاه ها حسب ضرورت می توانند آمار تولید کنند.

    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بسیاری از متغیرهای پولی را از بانک مرکزی استناد می گیریم گفت: در بسیاری از موارد از بانک مرکزی نیز برخوردار می شویم.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه با اشاره به حمایت های رهبر معظم انقلاب نسبت به برنامه های در پیش گرفته دولت تدبیر و امید گفت: رهبر انقلاب نسبت به مردان مذاکره صمیمت و اعتماد داشتند به طوری که چارچوب و جهت ها را نشان می دادند.

    نوبخت گفت: به غیر از مباحث اقتصادی در مباحث سیاسی نیز به موفقیت های چشمگیری رسیدیم.

    وی با اشاره به جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور باثبات در منطقه گفت: ایران می تواند بر روی مسائل دیگر اثرگذار باشد.

    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه انتخابات، انتخابات ایمن و پرامنیتی در کشور بود و مردم توانستند در آن نقش آفرینی داشته باشند ادامه داد: مردم به این دولت اعتماد کردند که انتخابات پرنشاط برگزار شود.

    با برنامه ریزی وارد سال 95 می شویم

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه دولت با برنامه ریزی وارد سال 95 می شود گفت: امیدوار برای سال آینده هستیم لذا دولت خود را آماده ورود برای سال جدید کرده است.

    نوبخت با اشاره به اینکه ایران می تواند رشد 5، 6 درصدی برای سال آینده داشته باشد گفت: می توانیم فرصت شغلی بیشتری را ایجاد کنیم.

    وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه انتظار دولت یازدهم از مجلس آینده چیست گفت: باید میان مجلس و دولت هم سویی وجود داشته باشد و مجلس باید در راستای برنامه های دولت عقل خود را در کنار عقل دولت بگذارد.

    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مجلس با توجه به تحولات اقتصادی و سیاسی بداند که کجا به دولت کمک کند گفت: هر جا ایراد و اشکالی وجود داشته باشد مجلس می تواند تذکر بدهد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه اگر اشکالی در کار دولت است با تذکر به جا باید دولت را هدایت کرد اظهار داشت: مجلس می تواند به دولت کمک کند لذاقفل های دولت را باید باز کرد تا دولت بتواند نسبت به تعهداتش در قبال مردم عمل کند.

    با همه کاستی ها دولت از مجلس فعلی سپاسگزار است

    نوبخت با اشاره به اینکه امیدی در مجلس آینده داریم گفت: با همه کاستی ها دولت از مجلس فعلی سپاسگذار است زیرا در مواقع خاص مساعدت های لازم را داشته است.

    وی با اشاره به اینکه تعداد سوالاتی که مجلس از دولت داشته کم سابقه است گفت: نسبت به مجلس آینده و مجلس نهم جمع بندی منصفانه ای داریم.

    سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بعد از انتخابات فرصت هایی برای به کارگیری افراد در سمت های مختلف به و جود می آید گفت: دولت تدبیر و امید دولت اخلاق مدار است این در حالی است که اتهامات  برخی از نمایندگان به دولت وارد شده است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه دولت با عدالت رفتار می کند بیان کرد: باید در رقابت های جهانی در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری قرار بگیریم.

    نوبخت با اشاره به اینکه به تناسب می توان عده ای را در کارهای اجرایی، نظارتی و مطالعاتی قرار داد گفت: دولت عرصه وسیع و گسترده ای دارد لذا باید قدر سرمایه های خود را بداند.

    نوبخت در خصوص تدوین برنامه ششم توسعه اظهار داشت:  ما سیاست های کلی برنامه ششم را که به امتناع به آن باید برنامه را تهیه می کردیم در تیرماه دریافت کردیم و فرصت به گونه ای بود که باید حداقل 7 الی 8 ماه وقت می گذاشتیم تا بر اساس سیاست های ابلاغی برنامه را تنظیم کنیم و در این فاصله گمان می کردیم که ابتدا لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم و پس از آن برنامه توسعه را خدمت نمایندگان ارائه دهیم اما اظهارنظر برخی نمایندگان به گونه ای بود که دولت قصد ندارد برنامه را به این مجلس بدهد لذا ما در کارهایمان تسریع کردیم و لایحه بودجه و برنامه ششم را با هم تقدیم مجلس کردیم.

    وی با بیان این که هم اکنون برنامه ششم توسعه در اختیار نمایندگان قرار دارد گفت: در این برنامه همه احکام مورد نیاز ، اهداف ، راهبردها، سیاست ها و اقداماتی که باید سالانه انجام دهیم را مشخص کردیم و همه مستندات برنامه را حداقل در بیش از 28 موضوع بخشی و فرابخشی تهیه کرده و در اختیار نمایندگان قرار دادیم.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بیان داشت: علاوه بر 28 موضوعی که به ترتیب در اختیار نمایندگان قرار دادیم سند دیگری نیز تهیه کردیم که در این سند نشان دادیم هر یک از 24 بند اقتصاد مقاومتی در کدام قسمت ها باید برنامه ریزی شود.

    سخنگوی دولت با بیان این که مجلس طبق آیین نامه داخلی یک ماه فرصت دارد تا برنامه را در کمیسیون تلفیق بررسی کند و حدود یک هفته نیز آن را صحن علنی به بحث و بررسی بگذارد بیان داشت: مجلس می تواند تا قبل از پایان خود در این دوره این برنامه را تصویب کند اما اگر این کار در مجلس کنونی انجام نشد قطعاً مجلس بعدی موضوع را با اولویت به تصویب خواهد رساند

    نوبخت یادآور شد: دولت به جای این که بخواهد همه مشکلات کشور را در یک برنامه 5 ساله حل کند 4، 5 موضوع مهم با اولویت را مشخص کرده تا بتوانیم در 5 سال برنامه ششم آن اولویت ها را در دستور کار داشته باشیم.

    سالانه حداقل باید 900 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم

    وی یادآور شد: بخش اول موضوعات، موضوعاتی است که اگر به آن ها توجه نشود به بحران خواهیم رسید که از جمله این مباحث، بحث محیط زیست، آب و صندوق های بازنشستگی است و یک بخش دیگر نیز موضوعات فرابخشی است از جمله آن بحث اشتغال است که ما باید حداقل تا900 هزار فرصت شغلی را فراهم کنیم و علاوه بر موضوع اشتغال ، فضای کسب و کار ، بحث انرژی، فناوری اطلاعات و دانش بنیانی فعالیت های اقتصادی نیز در این حوزه قرار می گیرد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بیان داشت: موضوعات دسته سوم، موضوعات بخشی است که موضوع حمل و نقل، گردشگری و صنایع معدنی در این حوزه قرار می گیرد که می توانیم به جهت مزیت نسبی به لحاظ برخوردار بودن از آن ها استفاده کنیم.

    سخنگوی دولت همچنین در خصوص توجه به بحث توسعه فرهنگی در برنامه ششم نیز بیان داشت: بحث فرهنگی یک بحث کاملاً شفاف است و ما موضع مان را نسبت به فرهنگ بیان داشتیم و در این زمینه اهداف کلی مان در 5 سال آینده را ترسیم کردیم ضمن این که یکی از موضوعات بسیار مهمی که در بحث فرهنگی به آن توجه شده استبحث آسیب های اجتماعی است که ما برای همه مباحث فرهنگی از جمله این بحث راهکارهایی را مطرح نمودیم.

    تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95 مربوط به قطعی شدن اجرای برجام بود

    نوبخت درباره علت تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال 95 به مجلس نیز عنوان کرد: ما ارائه بودجه 95 را برای زمانی گذاشتیم که قطعیت برجام و شرایط پسابرجام مشخص می شد که بر همین اساس درست فردای روز اعلام رسمی اجرای برجام رئیس جمهور به همراه دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد.

    وی بیان داشت: در بودجه 95 ما روی فروش و صادرات 2 و 350 هزار بشکه نفت و میعانات نفتی حساب کردیم و اگر این بودجه قبل از قطعی شدن اجرای برجام به مجلس ارائه می شد واکنش نمایندگان را در پی خواهد داشت و بر همین اساس ما ارائه لایحه بودجه را موکول به زمان قطعی شدن اجرای برجام کردیم.

    لزوم ارائه لایحه بودجه 2 دوازدهم به مجلس

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوربا بیان این که مجلس یک ماه فرصت دارد تا لایحه بودجه را بررسی کند و ان شاالله کمیسیون تلفیق نیز تا پایان سال جاری بررسی لایحه را به اتمام خواهد رساند گفت: ما ساز و کارهای قانونی را فراهم کردیم که اگر حتی تا هفته سوم فروردین بودجه در مجلس به تصویب نرسد این امکان فراهم باشد تا ما همه پرداخت هایمان را بر پایه بودجه 95 در فروردین ماه بدون لایحه 2، دوازدهم انجام دهیم و مشکلی ایجاد نشود.

    سخنگوی دولت در بخش دیگر این گفتگو در خصوص ادعای برخی مبنی کندی طرف مقابل اجرای برجام به تعهدات خود گفت: آن چه که طرف مقابل ما در برجام تعهد کرده اند همان را انجام دادند ضمن این که ما همواره با دید تردید همه اقدامات را رصد می کنیم اما تعهداتی که آن ها قول داده بودند به همان ترتیب پیش رفت.

    سوئیفت در حال انجام است

    نوبخت در ادامه به بحث سوئیفت اشاره کرد و گفت: سوئیفت اجرایی شده و در حال انجام است اما در رابطه با بانک هایی که ما با آن ها مراوده چندانی نداشتیم طبیعی است که مقداری اجرای سوئیفت به طول بیانجامد اما این که بخواهیم این موضوع را به عدم تعهد طرف مقابل پیوند بزنیم صحیح نیست.

    افزایش حقوق برای کارمندان و کارگران برای سال 95 ، 12 درصد در نظر گرفته شده است

    وی در بخش دیگری از این برنامه در رابطه با میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال آینده نیز بیان داشت: ما افزایش حقوق را برای همه 12 درصد در نظر گرفته ایم اما برای بازنشستگانی که تا 1 و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می کنند این افزایش تا 20 درصد در نظر گرفته شده است ضمن این که پاداش بازنشستگانی که طلب دارند در سال 95 پرداخت خواهد شد.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در رابطه با بحث هدفمندی یارانه ها نیز عنوان کرد: در سال 94 ، 48 هزار میلیارد تومان درآمد را از محل هدفمندی یارانه ها پیش بینی کردیم که مصارف و منابع در سال آینده نیز به همین صورت خواهد بود ضمن این که آهنگ کند حذف یارانه نقدی برای افرادی که نیازمند نیستند را ادامه خواهیم داد.

    سخنگوی دولت خاطر نشان ساخت: سیاست دولت در حذف یارانه نقدی این است که یارانه افرادی که از دریافت حذف می شوند به خزانه واریز نگردد بلکه به شکل دیگری به خود آن ها برگردد که در این راستا می توان به اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد که ده درصد از منابع اجرای این طرح از اجرای طرح حذف یارانه نقدی صورت گرفت.

    نوبخت در رابطه با بحث قیمت فرآورده های نفتی نیز بیان داشت: شاید نرخ بنزین همین عدد باشد اما در رابطه با نفت سفید و گازوئیل همچنان جای افزایش قیمت وجود دارد البته دولت هیچ تصمیمی تا کنون برای افزایش آن ها ندارد.

    وی در پایان نیز در رابطه با بحث تنظیم بازار شب عید خاطر نشان کرد: اجازه نخواهیم داد در روزهای پایانی سال به مردم اجحاف شود و در همین جهت تلاش هایی  از پیش در جهت تنظیم بازار شب صورت گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها