عصر خودرو

مدیرعامل اکسون‌موبیل:

با این قیمتها نفت تولید نخواهیم کرد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل می‌گوید، استخراج نفت شیل با قیمت‌های کنونی می‌تواند بازگشت مالی کمی داشته باشد.

با این قیمتها نفت تولید نخواهیم کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رکس تیلرسون مدیرعامل و رئیس شرکت نفتی اکسون موبیل گفت: استخراج نفت شیل با قیمت‌های کنونی ممکن است بازده اندکی داشته باشد.

    تیلرسون افزود: ما این کار(استخراج نفت) را نخواهیم کرد زیرا ما فکر می‌کنیم منابع ما بیش از این قیمت ارزش دارد.

    وی گفت: هزینه‌های توسعه ما در حوضه پرمیان حدود 10 دلار در هر بشکه است. حوضه باکن نیز به 11 دلار در هر بشکه رسیده و هزینه ما نیز 10 دلار است.

    حوضه پرمیان مستقر در تگزاس و نیومکزیکو غنی ترین ترکیب ژئولوژیک تولیدکننده نفت در سالهای اخیر با ظهور حفاری هیدرولیک افقی احیا شده اند. منطقه شیل باکن که شاهد توسعه حفاری هیدرولیک بوده شامل بخش‌هایی از داکوتای شمالی و مونتانا است.

    تیلرسون افزود: وقتی نفت به 40 دلار در هر بشکه برسد یک فرصت برای آنها(شرکتهای نفت شیل) خواهد بود و من انتظار دارم مقداری از میادین تعطیل شده به تولید بازگردند.

    نفت سبک آمریکا آخرین بار در ماه دسامبر بالای 40 دلار در هر بشکه معامله شد. از آن زمان قیمت‌ها در محدوده 30 دلار و حتی میانه کانال 20 دلاری داد و ستد شده اند. نفت سبک آمریکا در 11 فوریه به سطح کلیدی 26 دلار و 19 سنت(پایین ترین سطح 13 سال اخیر) به لحاظ روانی رسیده است.

    از آن زمان تاکنون قیمت نفت سبک آمریکا بیش از 25 درصد افزایش یافته و به 34 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسیده است. اما حتی با این افزایش قیمت بهای نفت بیش از 65 درصد پایین‌تر از قیمت ژوئن 2014 است.

    تیرلسون گفت: ما با قدری ناپایداری مواجه خواهیم شد اما این ناپایداری در یک گستره محدود خواهد بود. بخش‌هایی از اقتصاد منطقه تگزاس بیشتر از نقاط دیگر بر اثر کاهش قیمت نفت لطمه خورده است.

    رییس اکسون موبیل خاطرنشان کرد: مطئمنا در منطقه میدلند این لطمه را حس خواهید کرد. اگر به آنجا بروید با انبوهی از دکل‌های حفاری مواجه خواهید شد که در کنار بزرگراه بلااستفاده مانده‌اند و شما می‌دانید که تک تک این دکل‌ها زمانی چندین نفر روی آنها کار می‌کردند.

    وی خاطرنشان کرد: در هوستون نیز این کاهش قیمت تاثیراتی داشته است اما هوستون طی سال‌های گذشته اقتصاد خود را آنچنان متنوع کرده که همانند دهه 1980 نیست که کاهش قیمت نفت اقتصاد این منطقه را ویران کرد.

    قیمت نفت در سال 1986 به دلیل اشباع بازار با سقوط مواجه شد و چند دهه بعد به قیمت بالای 147 دلار در هر بشکه در ژوئیه 2008 رسید.

    تیلسرون گفت: ختم کلام این است که تگزاس می‌تواند سقوط کنونی قیمت نفت را تحمل کند و من بارها گفته‌ام که این ایالات عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها