عصر خودرو

شاخص بورس برای چهارمین بار در سال جاری کانال ۷۸ هزار واحدی را تجربه کرد

شتاب سهام با جرقه اخبار

عصر بازار- رشد روز گذشته شاخص؛ برای چهارمین بار نماگر بورس تهران را به سطح ۷۸ هزار واحد رساند. بورس تهران که در اولین روز هفته صعود ۴۲/ ۰ درصدی را به ثبت رساند، در بررسی هفته‌های اخیر با رفتاری کم نوسان مواجه بوده است.

شتاب سهام با جرقه اخبار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رفتاری که منجر به کاهش حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای اوج بازار شده است. در این بین بررسی‌ها حاکی از آن است که بازار سهام این روزها سریع‌ترین واکنش‌ها را به خبرهای دریافتی نشان می‌دهد؛ با‌وجود اینکه در ماه‌های قبل و در دوران رکود بورس، رشد در قیمت جهانی کالا‌ها و دلار وجود داشت، اما تالار شیشه‌ای این روزها با خوش‌بینی به شرایط کلی بازار مناسب‌ترین واکنش‌ها را به آن نشان می‌دهد. گرچه حجم معاملات از اوج اخیر خود کمتر شده اما هنوز رونق مناسبی را نشان می‌دهد که کاهش نسبی آن به معنای تعدیل هیجانات معامله‌گران است.

    استمرار خوش‌بینی با وجود کاهش معاملات

    شاخص بازار سهام روز گذشته با رشد 324واحدی توانست برای چهارمین بار طی مدت اخیر به سطح 78هزار واحدی بازگردد. رشد مجدد نماگر شاخص کل و برگشت به این سطح، بار دیگر این گمانه‌زنی‌ها را به وجود آورد که برخلاف دوره‌های قبل آیا بازار پتانسیل حفظ این سطح را دارد یا خیر؟

    روند بازار طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که شاخص بر خلاف روزهای ابتدایی پسابرجام، با رفتاری کم نوسان حرکت کرده و شاهد رشد‌های هیجانی روزهای ابتدایی بهمن ماه نبوده است. با این حال بسیاری بر این باورند که روندکم نوسان فعلی زمینه ساز ایجاد این فرضیه است که بازار از رشد‌های قبل نا امید شده و دیگر جذابیت گذشته را برای سرمایه‌گذاری ندارد. بررسی مولفه‌های بازار سهام حاکی از آن است که با وجود کاهش حجم و ارزش معاملات نسبت به یک ماه قبل، اما همچنان این ارقام در سطوح خوبی قرار دارند که می‌تواند نوید بخش پایداری خوش‌بینی در بازار باشد، ازسوی دیگر کاهش این ارقام می‌تواند بیانگر خروج نسبی هیجان از بازار و رفتار معامله‌گران باشد. در همین زمینه محدودیت در رفتارهای هیجانی با توجه به اصلاحات صورت گرفته در شاخص، این روزها بهتر از هرزمان دیگری قابل لمس است. این در حالی است که در تعدادی از گروه‌ها کماکان این رویه ادامه دارد.

    در این خصوص مهرزاد منتظری، مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار می‌گوید: درست است که حجم و ارزش معاملات کاهش یافته است، اما مقایسه آن نسبت به قبل به خوبی نشان می‌دهد که بازار در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و احتمال روند نزولی آن بسیار کم است.گواه این مدعا مقایسه این دوره نسبت به قبل است، در سه هفته اخیر شاخص با درجا زدن‌های متوالی حرکت کرده، این در حالی است که طبق رفتارهای سنتی با هر بار رشد بزرگ شاخص در سال‌های قبل، بازار در کوتاه‌ترین زمان با اصلاح قیمتی به سطوح قبلی بازگشته که این روند در شرایط فعلی دیده نمی‌شود. همچنین رفتار فصلی بازار به گونه‌ای است که منجر به تقویت طرف عرضه سهام می‌شود به‌طوری که در ماه پایانی سال به‌طور معمول فروش‌ها افزایش داشته و شناسایی سود بیشتری از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد. همچنین تسویه اعتباری کارگزاری‌ها و تامین مالی صندوق‌ها به‌خصوص صندوق‌های بازنشستگی در حجم و ارزش معاملات اثر می‌گذارد. با این حال و با توجه به تمام این فعالیت‌ها همچنان مقادیر حجم و ارزش بسیار بهتر از گذشته است.

    هیجان زیر پوستی در تک نمادها

    وی همچنین با تاکید بر کمرنگ شدن رفتار هیجانی در بازار به تداوم این روند در یکسری از گروه‌ها اشاره کرد و گفت: عملکرد بازار در روزهای گذشته نشان می‌دهد که گروه‌هایی نظیر خودرو و پالایشگاه‌ها با رشد‌هایی بدون حمایت‌های بنیادی همراه هستند. در نماد‌های شرکت خودرو خبرها به گونه‌ای است که منجر به صف‌نشینی‌های طویل شده است. نماد«خساپا» که یکی از پرحاشیه‌ترین نماد‌های این صنعت است، به دنبال برنامه خروج از زیان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها را در برنامه داشته که این امر باعث مرتفع شدن نگرانی‌های سهامداران آن شده است. همچنین در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر فروش یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ایران خودرو و یک بلوک از گروه بهمن از اقداماتی است که تا قبل از توقف این نماد‌ها برای برگزاری مجامع، توانسته آنها را با رشد‌های قابل توجهی همراه سازد. در صنعت پالایشی نیز عملکردی مشابه سهامداران خودرو وجود دارد. رشد 6/ 9 درصدی قیمت نفت در یک هفته و 22درصدی در سه هفته اخیر تاثیر بسیاری در رشد گروه‌های پالایشی داشته اما گردش نقدینگی دو ماه اخیر این گروه با توجه به وجود ابهامات در گزارش‌های آن، حاکی از آن است که این گروه عمدتا تحت تاثیر استقبال سهامداران با صعود مواجه شده است.

    بیش واکنشی به ‌جای کم‌واکنشی در بورس

    بحث دیگری که در زمینه عملکرد بازار وجود دارد درخصوص واکنش به خبرهای مثبت است. به نظر می‌رسد بازار این روزها به دنبال دریافت سریع‌تر خبرهای مثبت است تا واکنش‌های آنی نسبت به آن نشان دهد. به‌عنوان مثال افزایش قیمت کالاهای جهانی در روزهای اخیر باعث رشد گروه‌های ذی‌ربط در بورس شده است. به‌طوری‌که روز گذشته گروه فلزات اساسی بیشترین رشد روزانه را از 20 بهمن به ثبت رساند و توانست صعود 4/ 2 درصدی را در کارنامه داشته باشد. منتظری در این زمینه می‌گوید: رشد قیمت کالاهای جهانی و نفت توانست سیگنال مورد نظر را به بازار ایران برساند. صنایعی مانند معادن و فلزات که در روزهای اوج حرکت شاخص نیز صف‌های خرید چندانی نداشتند، در اولین روز هفته جاری مورد استقبال سهامداران قرار گرفته و با افزایش صف‌نشینی‌ها مواجه شدند. منتظری در ادامه می‌گوید: در مقاطع زمانی قبل دیده شد که با رشد دلار و قیمت‌های جهانی بازار سهام نتوانست رشد قابل قبولی داشته باشد؛ اما خوش‌بینی‌های کنونی به آینده بازار سهام و کف‌سازی جدید در قیمت کالاهای جهانی (عدم‌کاهش مجدد)، باعث شده که بازار از کوچک‌ترین جرقه‌های خبری استفاده کند و با رشد‌های خوبی مواجه شود. مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار، در پایان این بخش می‌گوید: شتاب‌گیری حرکت بازار با توجه به خبرهای خوبی که روزانه دریافت می‌شود می‌تواند نقطه عطفی برای آینده بازار و خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران باشد، عملی که در سال‌های اخیر کمتر دیده شد و به بی‌واکنشی بازار تبدیل شده بود.

    در بازار چه گذشت؟

    روز گذشته شاخص کل با ثبت صعود 324واحدی به سطح 78هزار و 22واحد رسید. در همین زمینه دیگر شاخص‌های بازار نیز با رشد همراه شدند، به‌طوری‌که شاخص کل هم وزن با 62/ 0 درصد و شاخص قیمت (هم وزن) با 42/ 0 درصد افزایش مواجه شد. روز گذشته بازار در حالی با صف‌نشینی در گروه‌های خودرو، پالایشی و فلزات همراه بود که رشد قیمت کالاهای جهانی و نفت توانست تاثیرات مثبتی در گروه‌های زیرمجموعه بگذارد. نماد‌های «فملی»، «شبندر»، «شپنا»، «خودرو»، نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و نماد‌های «کچاد» و «فارس» بیشترین اثر منفی را به ثبت رساندند. روز شنبه بیشترین افزایش قیمت روزانه در نماد«خمهر»به ثبت رسید. مهرکام پارس که بعد از تعدیل پیش‌بینی‌ درآمد هر سهم روز گذشته بازگشایی شد، با رشد بیش از 14‌درصد همراه بوده است. در مقابل نماد «قشهد» با افت 86/ 4 درصدی بیشترین کاهش روزانه را به ثبت رساند. با این حال حجم و ارزش معاملات نسبت به آخرین روز هفته با کاهش همراه بود.حجم معاملات با یک میلیارد و 291میلیون سهم و ارزش معاملات با 346میلیارد تومان، هر دو نسبت به روز چهارشنبه با افت بیش از 33 درصدی مواجه شده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها