عصر خودرو

سکه به بالاترین قیمت ۱۳ ماهه رسید

مرز روانی دلار شکست

عصر بازار- در اولین روز هفته، سکه و دلار دو رکورد معکوس ثبت کردند؛ شنبه، شکسته شدن مرز روانی حمایتی ۳ هزار و ۴۵۰ تومان موجب شد که قیمت دلار به ۳ هزار و ۴۴۰ تومان برسد.

مرز روانی دلار شکست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این کمترین قیمت شاخص ارزی از 6 مهر 94 بود. در مقابل، سکه تمام در بازار موازی یک رکورد افزایشی ثبت کرد و با 8 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت سکه از 16 بهمن 92 بود. روز جمعه اونس جهانی نیز بالاترین قیمت خود در 13 ماه گذشته را ثبت کرده بود تا روز شنبه سکه تمام بهار آزادی هم رکوردی مانند اونس را تجربه کند. برخی فعالان بازار، رکوردزنی معکوس فلز گرانبهای داخلی و شاخص ارزی را وابسته به نوسانات افزایشی اونس در انتهای هفته گذشته دانستند. به اعتقاد آنها، صعود طلای جهانی و عبور آن از میانه کانال هزار و 200 دلار ‌عامل اصلی افزایش سکه در بازار داخلی بود. با این حال، برخی معامله‌گران سکه برای جلوگیری از ضرر خود و جاماندن از افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی، وارد بازار ارز شدند و با فروش دلار سعی کردند مانع رشد بیشتر سکه شوند.در گزارش روز گذشته  به احتمال تحرکات سکه بازان در بازار ارز اشاره شده بود.

    نشانه‌های کاهشی

    روند آغازین دلار در روز شنبه تا حدی نشان‌دهنده این بود که شاخص ارزی در یک سرازیری کاهشی قرار گرفته است. روز گذشته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 455 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه داشت. جدا از این شروع کاهشی، معامله‌گران ارزی در ابتدای روز شنبه بیشتر در موقعیت فروش بودند تا این موضوع نیز نشانه‌ای از روند احتمالی کاهشی بازار باشد. این نشانه‌ها پس از ساعت دوازده ظهر بیشتر به حقیقت نزدیک شدند، جایی که دلار در ابتدا مرز روانی 3 هزار و 450 تومان را شکست و سپس تا ابتدای محدوده 3 هزار و 440 تومان پایین رفت. این پایان کار نبود و حتی دلار در مقاطع کوتاهی از روز زیر محدوده 3 هزار و 440 تومان معامله شد، هرچند که نهایتا کمی از کف قیمتی بالا آمد و با قیمت 3 هزار و 440 تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب، شاخص ارزی در میانه اسفندماه به کمترین قیمت خود از 6 مهر رسید.

    عوامل شکست

    «افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی»، «پایین بودن ارزش دلار در مناطق مرزی»، «کاهش نرخ حواله درهم» و «افزایش ارز موجود در بازار» 4 عاملی بودند که به شکسته شدن مرز حمایتی دلار کمک کردند. در 2 روز انتهایی هفته گذشته، بهای اونس جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت و نهایتا بالای میانه کانال هزار و 200 دلار به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، اثر افزایشی اونس روز شنبه به بازار داخلی رسید و قیمت سکه و دلار را تحت‌تاثیر قرار داد. دلار و اونس به‌طور سنتی رابطه معکوس با یکدیگر دارند و افزایش اونس معمولا با کاهش قیمت دلار در بازار داخلی همراه است. در نتیجه، به اعتقاد برخی از حاضران در بازار، معامله‌گران سکه‌ای که انتظار افزایش قیمت اونس را نداشتند و از خرید سکه در بازار داخلی جامانده یا دارایی خود را با قیمت پایین به فروش رسانده بودند، روز شنبه سعی کردند با عرضه ارز مانع رشد زیاد سکه شوند. هدف آنها از فروش ارز این بود که از ضرر خود در بازار سکه بکاهند.

    این در حالی است که برخی فعالان اعتقاد دارند اگر این دسته از معامله‌گران روز شنبه از فاز ضرر خارج شوند، احتمال دارد سعی کنند با خرید دلار در روز یکشنبه قیمت آن را در مسیر افزایشی قرار دهند. هدف آنها این خواهد بود که با بالا بردن دلار در روز تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات اونس، ضرر خود در بازار سکه را جبران کنند. در واقع، این‌بار آنها هستند که در پی غافلگیری معامله‌گران دیگر خواهند بود. این در حالی است که عوامل کاهشی دیگری نیز قیمت دلار را تحت‌فشار خود قرار داده‌اند. جدا از افزایش اونس، کاهش نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که دلار را کاهشی کرد. روز شنبه نرخ حواله درهم تا زیر 940 تومان پایین رفت. به گفته برخی کارشناسان، احتمال دارد کاهش نرخ حواله درهم ناشی از افزایش قیمت برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی باشد. در واقع ممکن است افزایش صادرات پتروشیمی‌ها سمت عرضه را تقویت کرده باشد. عامل سوم تاثیرگذار در کاهش قیمت، پایین بودن ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان بود. به گفته فعالان، روز شنبه ارزش دلار در این مناطق تفاوت چندانی با بازار داخلی نداشت. این موضوع موجب می‌شد که ارزی از بازار تهران به سوی این مناطق سرازیر نشود و حجم دلار موجود در بازار داخلی بیشتر از روزهای گذشته باشد. به گفته حاضران در بازار، عامل چهارمی که به کاهش قیمت کمک کرد، انتظار معامله‌گران ارزی برای تضعیف تقاضا و افزایش عرضه ارز بود. به گفته فعالان، اعتقاد معامله‌گران این است که با عبور بازار از میانه اسفند تقاضا از یکسو در بازار کاهش یابد و از سوی دیگر عرضه ارز افزایش پیدا کند. به گفته آنها، شرکت‌های تجاری در پایان سال برخی از دارایی‌های ارزی خود را به منظور تسویه و حساب‌های سالانه به ریال تبدیل می‌کنند و همین عامل به افزایش عرضه ارز در بازار منجر خواهد شد.

    بازگشت از کف؟

    با شکست مرز حمایتی دلار پس از 5 ماه، ‌انتظارات کاهشی در بازار ارز بالا رفته است. در این میان، برخی معامله‌گران نقاط حمایتی جدیدی برای دلار تعریف کرده‌اند. نقطه اول حمایتی، قیمت 3 هزار و 438 تومان است؛ در صورت شکسته شدن این قیمت، انتظار معامله‌گران این است که شاخص ارزی تا قیمت 3 هزار و 420 تومان نیز پایین رود. برخی معامله‌گران انتظار دارند که شاخص ارزی تا انتهای سال 94، مرز 3400 تومان را نیز بشکند. این در حالی است که برخی فعالان اعتقاد دارند که دلار از لحاظ بنیادی توانایی کاهش بیشتر قیمت را ندارد و با شکسته نشدن نقاط حمایتی، از کف قیمت بازخواهد گشت. این دسته حتی امیدوارند که دلار در سال 94 در کانال 3 هزار و 500 تومان ثابت بماند.

    کانال‌شکنی میلیونی

    در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مرز میلیونی، اولین افزایش کانالی خود را تجربه کرد. روز گذشته، سکه توانست با 8 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان برسد. این بالاترین قیمت سکه از بهمن 92 بود. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی عامل اصلی رشد سکه بود. این در حالی بود که دلار با کاهش خود مانع از افزایش بیشتر قیمت سکه شد. شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 14 هزار و 500 تومانی آغاز کرد که افزایش 9 هزار و 500 تومانی نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز‌ قیمت سکه تا یک میلیون و 16 هزار تومان نیز بالا رفت، با این حال تحت‌تاثیر کاهش دلار، سکه از سقف قیمتی روزانه پایین آمد. با وجود افزایش 8 هزار تومانی روز شنبه، ارزش ذاتی سکه از نرخ بازاری آن بیشتر بود تا فلز گرانبهای داخلی توانایی رشد بیشتر قیمت را داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها