عصر خودرو

با تامین ۲۲ درصد نفت ترکیه تا دی ماه امسال

ایران دومین صادرکننده نفت به ترکیه شد

عصر بازار- ایران با تامین ٢٢ درصد از نیازهای نفت خام ترکیه در سال گذشته میلادی (تا دی ماه امسال)، به دومین تامین کننده نفت خام این کشور پس از عراق تبدیل شد.

ایران دومین صادرکننده نفت به ترکیه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، واردات نفت خام ترکیه در سال ٢۰١٥ میلادی با ٤٣ درصد افزایش نسبت به پارسال، به میانگین ٥۰٦ هزار بشکه در روز رسید که یک حدنصاب تازه برای این کشور به شمار می رود.

    از مجموع واردات نفت خام ترکیه در سال ٢۰١٥ روزانه نزدیک به ٢٣۰ هزار بشکه معادل (٤٥درصد) از کشور عراق تامین شد که نسبت به سال پیش از آن بیش از دو برابر شد.
    براساس گزارش منتشر شده از سوی نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه (میس)، ایران پس از عراق با روزانه ١١۰ هزار بشکه صادرات نفت خام به ترکیه توانست سهم ٢٢ درصدی از واردات نفت خام این کشور را به خود اختصاص دهد.
    روسیه، عربستان و قزاقستان نیز دیگر صادرکنندگان نفت خام به ترکیه در سال ٢۰١٥ بودند.
    در زمینه واردات فرآورده های نفتی نیز به طور میانگین روزانه ٥١۰ هزار بشکه در سال ٢۰١٥ از سوی ترکیه وارد شد که بیشتر شامل فرآورده هایی مانند ال.پی.جی (گاز مایع) و نفتا بود.
    در مقایسه با سال ٢۰١٤، حجم واردات فرآورده های نفتی ترکیه در سال ٢۰١٥، نزدیک به پنج درصد افزایش یافت و مجموع واردات نفت خام و فرآورده های نفتی آنکارا به یک میلیون و ١٤ هزار بشکه در روز رسید.
    بر اساس این گزارش، نخست وزیر ترکیه امروز (شنبه) در صدر هیاتی اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد.
    گفته می شود موضوع واردات نفت و گاز از ایران از مهم ترین محورهای مذاکره مقام های ایران و ترکیه در این سفر خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها