عصر خودرو

عضو هیأت مدیره بورس کالا عنوان کرد

لزوم بازارگردانی الگوریتمی در بازار سرمایه ایران

اسناد خزانه، جذاب‌ترین ابزار برای بازارگردان‌ها

عصر بازار- عضو هیأت مدیره بورس کالا در نخستین کنفرانس بررسی ابعاد اسناد خزانه اسلامی با اشاره به ویژگی بازارگردانی در بازار سرمایه از الگوریتمی شدن اوراق خزانه اسلامی خبر داد.

لزوم بازارگردانی الگوریتمی در بازار سرمایه ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حسین خزلی خرازی امروز در نخستین همایش بررسی ابعاد اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه ایران که در محل سالن همایش‌ دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، با اشاره به وضعیت بازارگردانی در بازار سرمایه ایران گفت: مطابق با قوانین بازارگردان، کارگزار یا معامله‌گری است که با اخذ مجوز لازم و با تعهد به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و تحدید دامنه نوسان قیمت آن، به دادوستد اوراق می‌پردازد.

    عضو هیأت‌مدیره بورس کالا بابیان اینکه در کمیسیون بورس آمریکا «SEC» علاوه‌بر تعریف بازارگردانی، پیوستگی و خریدوفروش منظم اوراق را نیز مورد تأکید قرار می‌دهند، عنوان کرد: نقش واسطه‌ها نزدیک کردن خریدار و فروشنده به یکدیگر است. به‌طور نمونه هم‌اکنون می‌توان فاصله بین خریدار و فروشنده در بازار پایه فرابورس را مورد توجه قرار داد که باعث شده تا به دلیل فاصله زیاد امکان معامله گاهی اوقات وجود نداشته باشد.

    وی افزایش نقدشوندگی بازار را وظیفه بازارگردان دانست و گفت: بازار گردان باید اطمینان داشته باشد که عرضه و تقاضا در بازار وجود دارد.

    خزلی خرازی افزود: اهداف بازارگردان ایجاد اطمینان برای خریدار و فروشنده اوراق نسبت به نقدشوندگی است. کنترل قیمت ورقه بهادار در یک محدوده معین و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی از دیگر وظایف بازارگردان است. درعین حال کاهش هزینه‌های معاملاتی از طریق کاهش شکاف قیمتی خریدوفروش و تثبیت نقدینگی در بازار سرمایه نیز از دیگر اهداف بازارگردانی است.

    خرازی بابیان اینکه بازارهای هیبریدی به‌منظور ارسال دستورهای خرید عموم مردم و تسهیل بازارگردانی از ابتدای دهه نود به بعد ایجاد شد، عنوان شد: شخص بازارگردان باید بهترین مرجع اطلاعات اوراق باشد. در حال حاضر برای بازارگردانی نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس است. این در حالی است که این ابهام وجود دارد که بازارگردانی باید از طریق شرکت‌های کارگزاری یا از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه صورت گیرد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی بابیان اینکه بازارگردان باید دسترسی مستقیم به سامانه معاملات داشته باشد، عنوان کرد: پول و دارایی دو کفه اصلی برای بازارگردانی است. در عین حال امکان دسترسی مستقیم به سامانه معاملات نیز باید برای بازارگردان وجود داشته باشد.

    وی افزود: در حال حاضر حدود 7 هزار میلیارد تومان نقدینگی در صندوق یکم سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی وجود دارد که برای خرید روزانه (بازارگردانی) 50 میلیارد تومان اسناد خزانه، بررسی‌ها نشان داد که این صندوق را دچار کسری نمی‌کند و برای همین منظور منابع آن به کار گرفته شد.

    خزلی خرازی گفت: هم‌اکنون صندوق‌های با درآمد ثابت بانک‌ها رقمی در حدود 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی را در اختیار دارند و این در حالی است که موضوع بازارگردانی اسناد خزانه از طریق منابع این صندوق‌ها مسکوت گذاشته شد.

    وی افزود: بازارگردانی به دانش و تخصص به‌منظور کاستن فاصله خریدوفروش‌ها نیاز دارد. بازارگردانی اسناد خزانه یک، دو و سه هم‌اکنون از طریق کارگزاری بانک کشاورزی صورت می‌گیرد و این موضوع نیازمند بهره‌گیری از دانش معامله بر روی اسناد خزانه اسلامی است.

    این مقام مسئول با اشاره به جذابیت‌های اسناد خزانه اسلامی برای نهادهای مالی بازار سرمایه، عنوان کرد: این اوراق از لحاظ کارمزد و همچنین سود ناشی از خریدوفروش آنها در بازار ثانویه همواره برای صندوق‌ها از سود برخوردار بوده است. هم‌اکنون کارمزد بازارگردانی 0.00063 است که نسبت به بازارگردانی سهام، رقم بسیار پایین است. سقف نوسان اوراق اسناد خزانه اسلامی مبلغ 50 هزار تومان تعیین شده که تا به این لحظه هنوز تحقق این نوسان برای اسناد خزانه رخ نداده است. این نشان می‌دهد که اگر دامنه نوسان سهام در بازار اوراق بهادار نیز باز شود، اوراق بهادار می‌توانند در دامنه‌ای منطقی و متعادل نوسان کنند.

    خزلی خرازی بابیان اینکه معاملات الگوریتمی امروزه در بورس‌های دنیا 80 درصد معاملات را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: امروزه در فرآیند سفارش‌گیری دیگر انسان دخالت نداشته و الگوریتم تریدینگ آن را برعهده گرفته است که بر اساس آن بین قیمت، حجم و زمان شروطی گذاشته می‌شود که نرم‌افزار هوشمند می‌تواند کار انسان را انجام دهد.

    وی بابیان اینکه انقلاب بعدی در بازار سرمایه ایران معاملات الگوریتمی خواهد بود،‌ گفت: شرکت سوشیانت به‌عنوان نخستین شرکت نرم‌افزاری بازارگردانی در ایران توانسته مجوز معاملات الگوریتمی در زمینه بازارگردانی اوراق خزانه اسلامی را دریافت کند.

    وی افزود: حجم سفارش‌ها به‌ویژه در عرضه‌های اولیه گاهی باعث شده تا سامانه‌های معاملات با اختلال مواجه باشند و طبیعی است وقتی ماشین بتواند سفارش‌های خریدوفروش را در بازار انجام دهد، علاوه‌بر کاهش ریسک، اشتباهات معامله‌گران را نیز پوشش می‌دهد.

    خزلی خرازی با اشاره به چرخش سهام در بازارهای سرمایه دنیا، عنوان کرد: در بازارهای سرمایه دنیا، سالانه 2.5 برابر ارزش شرکت‌ها در سال سهام آنها در بازار دست به‌دست می‌شود. این در حالی است که در بازار سرمایه ایران در بهترین حالت 30 درصد ارزش بازار سهام در سال 92، معامله شد و حال آنکه در بورس‌های جهانی این نسبت 120 درصد کل بازار است.

    وی افزود: جالب اینکه در بورس شنزن این نسبت به 450 درصد هم رسیده بود. بنابراین می‌توان با بهره‌گیری از معاملات الگوریتمی و ابزارهای معاملاتی مشتق از بازارهای پایه این امکان را ایجاد کرد که در نمادهای کوچک بازار، از طریق بازارگردانی مانع از یک‌طرفه شدن بازار سهام شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها