عصر خودرو

معاون وزیر خارجه اعلام کرد:

مجوز بوئینگ برای مذاکره با ایران

عصر بازار- معاون وزیر امور خارجه با اعلام اینکه مذاکره با بوئینگ به‌زودی آغاز می‌شود، گفت: احتیاط بیش از حد اروپایی‌ها، بی‌پایه و اساس است.

مجوز بوئینگ برای مذاکره با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، مجید تخت روانچی امروز در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفت: آمریکایی ها اعلام کردند مانعی برای کار تجاری اقتصادی در چارچوب برجام وجود ندارد اما کم اطلاعی بانک‌های اروپایی نسبت به موضوع لغو تحریم از چالش‌هاست.

    معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی در تعامل با کشورمان، اظهارداشت: این احتیاط بی پایه است و محافظه کاری بیش از حد سبب می‌شود در بهره گیری از این وضعیت عقب بمانند.

    وی درباره دیگر چالش‌های بعد از برجام گفت: برخی از کشورها هنوز تلاش دارند در روند موفقیت آمیز برجام اخلال ایجاد کنند اما هر چه زمان بگذرد، این امر کمرنگ تر می شود.

    تخت روانچی با بیان اینکه در بحث مبارزه با پولشویی ایران از کشورهای پرخطر فرض شده است، افزود: این امر باید تغییر کند، زیرا عادلانه نیست؛ بانک مرکزی به دنبال رفع این مشکل است.

    معاون وزیر امور خارجه افزود: قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تصویب شده و منتظر نظر شورای نگهبان هستیم، ضمن اینکه اصلاحیه قانون پولشویی نیز در حال انجام است.

    تخت روانچی با بیان اینکه برجام فرصت مناسبی برای کارهای اقتصادی بین ایران و اروپاست، تاکید کرد: مانع قانونی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران وجود ندارد و کشورهای مختلف اعلام آمادگی کرده اند که همکاری‌ها را آغاز کنند.

    وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی سال‌ها ارتباط اقتصادی کمرنگی با ایران داشتند، گفت: اکنون با رفع تحریم‌ها علاقه زیادی برای از سرگیری روابط تجاری با ایران وجود دارد و بر همین اساس شرکت‌ها و مقام‌های اروپایی برجسته به ایران سفر کرده اند.

    تخت روانچی گفت: میزان مبادلات تجاری ایران و اروپا در سال‌های 2011 و 2012 کاهش یافت و این در حالی بود که اروپا پیش از آن، شریک تجاری ایران بود اما با تحریم‌ها جایگاه خود را از دست داد و در همین حال ایران به سراغ شرکای جدید رفت.

    وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها ناعادلانه بود و سبب کاهش روابط تجاری ایران و اروپا شد، تصریح کرد: دستاوردهای برجام شامل مشروعیت برنامه هسته ای ایران می شود؛ علاوه بر این بعد از برجام نیز با تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت قطعنامه های گذشته از بین رفت.

    معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تحریم‌ها و ایران هراسی به تاریخ پیوسته و فضای جدیدی برای کار ایجاد شده است، اظهارداشت: علاوه بر این، ارتقای جایگاه منطقه ای ایران نیز محقق شده است.

    وی با بیان اینکه همه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با بحث هسته ای ایران لغو می شود، گفت: در حوزه اروپا، نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی و همچنین موسسه های مالی امکان‌پذیر شده، همچنین ارائه خدمات پیام رسانی مالی از جمله سوئیفت برای افراد و اشخاص امکان‌پذیر است.

    معاون وزیر امور خارجه، حمایت مالی از تجارت با ایران و تعهد پرداخت وام‌های بلاعوض را از دیگر موارد برجام اعلام کرد و گفت: مقام‌های اروپایی علاقه‌مند به بازگشت به روابط اقتصادی به روال عادی هستند و باید مسیر اقتصادی روی ریل خود قرار گیرد.

    تخت روانچی با بیان اینکه تحریم‌ها دو نوع بود، افزود: نخست شامل تحریم‌هایی که سال‌ها علیه ایران اعمال می شد و شهروندان آمریکایی را از روابط تجاری با ایران منع می کرد؛ هرچند در برجام، چند استثناء در این زمینه وجود دارد.

    وی ادامه داد: نوع دوم تحریم‌ها که علیه شهروندان کشورهای دیگر بود، اگر اروپایی‌ها می خواستند اقدامات تجاری انجام دهند باید این تحریم‌ها برداشته می‌شد که این امر محقق شد.

    تخت روانچی با یادآوری توافق‌های ایران با ایرباس گفت: بوئینگ نیز مجوز لازم برای همکاری با کشورمان را دریافت کرده و در آینده مذاکراتی انجام خواهد شد؛ بنابراین بحث‌های ورود شرکت‌های خارجی به ایران رفع شده است.

    تخت روانچی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم بازاری برای کالاهای مصرفی باشیمریال گفت: علاقه مندیم در روابط تجاری، سرمایه گذاری در ایران انجام شود و انتقال فناوری داشته باشیم. در دوران تحریم با برخی از کشورها ارتباطات تجاری داشتیم و در این زمان نیز آنها را فراموش نخواهیم کرد و در بازار ایران نقش خواهند داشت.

    به گفته وی، بدهی ایران به شرکت‌های بیمه اروپایی رفع شده و یا در حال برطرف شدن است و با اروپا در چارچوب احترام متقابل و عدم دخالت در همه زمینه ها گفتگو داریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها