عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

افزایش روزانه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: نقدینگی که در حال حاضر مهمترین بحث اختلال در نظام اقتصادی است به آن می پردازم در چند ماه گذشته نقدینگی با رشد ۱۳.۸ درصد داشته است یعنی روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده می‌شود.

افزایش روزانه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه  خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، مسعود خونساری در جلسه اتاق بازرگانی اظهار داشت: نقدینگی که در حال حاضر مهمترین بحث اختلال در نظام اقتصادی است به آن می پردازم در چند ماه گذشته نقدینگی با رشد 13.8 درصد داشته است یعنی روزانه 2 هزار و 200 میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده می‌شود. و 5 ماهه 340 میلیارد تومان اضافه شده است. اگر به همین روال ادامه پیدا کند رشد نقدینگی 32 درصدی را پیش رو خواهیم داشت و در پایان سال 800 هزار میلیارد تومان بر نقدینگی کشور اضافه خواهد شد.

    خوانساری ادامه داد: این نقدینگی سر گردان هر روز بازاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک روز بازار سهام و روز دیگر بازر دلار  مسکن ارز خودرو و .... که در  روزهای اخیر سکه، ماشین و دلار مورد حمله قرار گرفت. شرایط واقعا بحرانی است و هر روز صبح که مردم از خواب بیدار می‌شوند، مهمترین معضل و مشکل‌شان این است که تا آخر وقت چه اتفاقی در مورد قیمت‌ها می‌افتد.

    وی ادامه داد: در شرایط تورمی فعلی مهمترین بحثی که وجود دارد و اقدامی  که دولت باید صورت دهد، آنکه دولت باید از افزایش پایه پولی جلوگیری کند چه به صورت مستقیم که اخیرا هم بحث بر سر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی می‌خواهند انجام دهند و یا تزریق منابع صندوق توسعه به بازار بورس هر کدام از اینها مجددا باعث افزایش پایه پولی می‌شود و تورم‌های افسار گسیخته‌ای را برای کشور ایجاد کند که تقاضای ما از دولت این است که این اتفاقات نیفتد و بیش از این بعید است که مردم تحمل گرانی و تورم را ادامه داشته باشند.

    رئیس اتاق ایران و تهران افزود: بحث دیگری که وجود دارد، بیش از 4 ماه است که مهمترین وزارتخانه  محسوب می‌شود. در سالی که جهش و تولید است انتظار می‌رود در این سال با توجه به شعاری که نام گذاری شده است ما بتوانیم جهش تولید ایجاد کنیم. از یک طرف تحریم‌های نفتی را داریم و کل  تحریمی که اقتصاد ایران با آن مواجه است،  حداقل باید بتوانیم در بحث صادرات غیرنفتی تلاش کنیم تا حدی کمبودها را جبران کنیم. اما متاسفانه وزارتخانه‌ای که در حال حاضر مهمترین وزارتخانه به شمار می‌‍آید بیش از 4 ماه بدون وزیر است و تصمیمات که یا گرفته نمی‌شود یا تصمیماتی که گرفته می‌شود کارشناسی نیست که عملا به تولید و صادرات لطمه می‌زند.

    خوانساری ادامه داد:  در فصل اول ما  45 درصد کاهش صادرات را پیش رو داشته‌ایم و اگر با این روش پیش رویم، درآمدی که می‌تواند تا حدی مشکلات اقتصادی را حل کند دچار مشکل خواهد شد. در مهمترین زمانی که ما نیاز به حل و فصل مشکلات صادرات داریم، متوجه می‌شویم که تمدید صدور کارت بازرگانی از سامانه‌ای به سامانه دیگر انتقال پیدا کرده است. بهتر بود ابتدا در برخی از استان‌ها به صورت آزمایشی انجام می‌شد و سپس آن را به سایر استان‌ها بسط می‌دادیم اما عملا نزدیک به دوماه است که این موضوع واردکنندگان و صادرکنندگان را سر گردان کرده است. به طوری که ما روزانه بیش از 100 مراجعه کننده داریم که کالاهایشان در بنادر مانده و امکان ترحیص برایشان وجود ندارد و عملا کسی پاسخگو نیست. البته در مصاحبه ها گفته می شود که مشکلی وجود ندارد اما آنچه در عمل  مشخص می شود و آنچه گفته می شود تفاوت دارد.

    وی در خاتمه افزود: از ریاست جمهوری خواهشمندیم در این موقعیت که ما همه باید به صادرات با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد توجه داشته باشیم هر چه سریع‌تر وزیر را معرفی کنند و وزارتخانه بلاتکلیف نباشد.

    برچسب ها