عصر خودرو

آغاز دوئل ایران و عراق در بازار نفت ترکیه

عصر بازار- دور جدید رقابت ایران و عراق برای صادرات نفت به ترکیه با لغو تحریم‌های تهران آغاز شده است.

آغاز دوئل ایران و عراق در بازار نفت ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با لغو تحریم‌های نفتی ایران به دنبال باز کردن جا برای بشکه‌های نفت صادراتی خود در بازارهای سنتی همچون ترکیه است به طوری که در نخستین ماه لغو تحریم حجم فروش طلای سیاه ایران به این کشور همسایه افزایش یافته است.

    براساس گزارش امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، ترکیه در سال 2015 میلادی در مجموع روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی شامل نفتای سیک و سنگین و گاز مایع واردات کرده است.

    در این بین حجم صادرات نفت خام عراق به ترکیه در سال 2015 میلادی با افزایشی نزدیک به دو برابری به 230 هزار بشکه در روز رسیده و هم اکنون این کشور سهمی 43 درصدی از بازار نفت ترکیه را به خود اختصاص داده است.

    پس از عراق، ایران هم سال گذشته بیش از 110 هزار بشکه نفت خام به ترکیه صادر کرده و سهمی 22 درصدی در بازار نفت این کشور همسایه برای خود دست و پا کرده است.

    این در حالی است که پس از عراق و ایران، کشورهای عربستان سعودی و قزاقستان از دیگر کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام به ترکیه در سال 2015 میلادی بوده‌اند.

    در حالی تاکنون بیشترین رقابت ایران و عراق در توسعه میادین مشترک و مرزی نفتی بین دو کشور بوده که با لغو تحریم‌ها دور جدید رقابت این دو کشور عضو اوپک برای صادرات طلای سیاه به ترکیه شکل گرفته است.

    براساس اعلام بیژن زنگنه وزیر نفت، مذاکرات نهایی با پالایشگاه‌های نفت ترکیه به ویژه «توپراش» به منظور افزایش سه برابری فروش طلای سیاه انجام شده است که در صورت توافق نهایی، حجم صادرات نفت ایران به ترکیه از حدود 100 هزار بشکه فعلی به 300 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    از سوی دیگر، امروز داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در حالی به تهران آمده است که قطعا افزایش حجم فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های «توپراش» یکی از محورهای مذاکرات سران دو کشور در تهران خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها