عصر خودرو

گرجستان مشتری گاز ایران نشد

عصر بازار- در حالی که ایران برای صادرات گاز به گرجستان اعلام آمادگی کرده بود دولت این کشور اعلام کرد آذربایجان را به عنوان منبع تامین گاز اضافی مورد نیاز خود و شریک بلند مدتش انتخاب کرده است.

گرجستان مشتری گاز ایران نشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، گرجستان دیروز اعلام کرد آذربایجان را به عنوان محل تامین گاز اضافی مورد نیاز خود و شریک بلند مدتش انتخاب کرده است، تصمیمی که برای ایران و شرکت گازپروم روسیه خبر خوبی نیست، اما همچنان فضا برای هماهنگی میان همه این 4 کشور در زمینه انرژی وجود دارد.

    ایران پیش تر از علاقمندی کشورش برای صادرات گاز به گرجستان خبر داده بود.

    گئورگی کیویریکاشویلی، نخست وزیر گرجستان در دیدار با رونق عبدللایف، رئیس شرکت نفت دولتی آذربایجان (سوکار) گفت: «ما خوشحالیم که گفت و گوها با موفقیت پایان یافته و مابه تصمیمی رسیده ایم که موجب تعمیق بیشتر شراکت استراتژیک ما (با جمهوری آذربایجان) خواهد شد.»

    عبداللایف نیز تاکید کرد که سوکار به ویژه «از طریق انواع مختلف سرمایه گذاری ها (در گرجستان) به حمایت خود از دولت گرجستان ادامه خواهد داد.»

    کل رقم این سرمایه گذاری مشخص نیست، اما گرجستان قیمت تجاری گاز آذربایجان را از 318 دلار به حدود 278 تا 283 دلار در هر هزار متر مکعب رسانده است. این کشور سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز بیشتر دریافت خواهد کرد که به گفته وزیر انرژی گرجستان این میزان گاز نیاز «بازار را تامین می کند.»

    تاکنون شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه اظهار نظری در این باره صورت نداده اند.

    حمید چیت چیان، وزیر نیروی ایران به دنبال طرح تبادل برق بین ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه است به نحوی که ایران برق را در فصل زمستان صادر و در فصل تابستان وارد نماید. وی گفت: «از این طریق، همه ما می توانیم هزینه های احداث... نیروگاه های جدید برق را کاهش دهیم.»

    دسامبر گذشته، کشورهای گرجستان، روسیه و ایران قرارداد مشابهی در زمینه مبادله برق با ایروان منعقد کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها