عصر خودرو

آغاز تولید نیمه‌صنعتی عناصر نادر خاکی از سال آینده

عصر بازار- فلزات گران‌بها و عناصر نادر خاکی ارزش افزوده بالایی دارند و نباید به خارج از کشور صادر شوند بلکه مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو بر این باور است که باید شرایط استفاده از این فلزات در صنایع پایین دستی بخش معدن فراهم شود که در این زمینه تولید نیمه‌صنعتی بخشی از عناصر نادر خاکی از سال آینده آغاز می‌شود.

آغاز تولید نیمه‌صنعتی عناصر نادر خاکی از سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سیدشمس‌الدین سیاسی راد با بیان اینکه ایمیدرو برنامه توجه به فلزات و مواد معدنی استراتژیک مورد نیاز صنایع های‌تک و صنایع پیشرفته را دنبال می‌کند، اظهار کرد: ما به نبال بومی‌کردن دانش فنی استحصال برخی فلزات بسیار گران‌بها و با ارزش افزوده بالا هستیم به موازات اینکه عملیات اکتشاف آنها نیز در کشور از منابع اولیه و ثانویه انجام شده است.

    وی با بیان اینکه از سال گذشته در دولت تدبیر و امید این برنامه در ایمیدرو پیگیری شده است، ادامه داد: بحث تولید فلز آنتیموان از ذخایر معدنی این فلز تاکنون به عنوان یک پروژه موفق انجام شده و ما توانستیم کارخانه استحصال آن را متناسب با ذخیره معدن طراحی و در محل معدن نصب کنیم.

    مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به ظرفیت تولید 170 تن شمش آنتیموان در این کارخانه گفت: در حال حاضر قیمت هر تن شمش آنتیموان 6200 دلار است که این قیمت در حال حاضر به پایین‌ترین حد خود به دلیل سقوط قیمت‌ها رسیده است. حال آنکه زمان مناسب قیمت این فلز به بیش از 14 هزار دلار هم رسیده است.

    وی با بیان اینکه برنامه دیگر سازمان بحث استحصال عناصر نادر خاکی به موازات اکتشاف آنهاست، اظهار کرد: این کار با همکاری مشاور خارجی و متخصصان مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی انجام شده و اخیرا توانستیم در مقیاس آزمایشگاهی نمونه‌هایی از این عناصر را استحصال کنیم.

    سیاسی افزود: متخصصان ما موفق شدند در مرحله اول با تجمیع عناصر نادر خاکی که بیش از 17 عنصر هستند میش‌متال را تولید کنند و پس از آن هفت فلز وابسته به گروه عناصر نادر خاکی در مقیاس آزمایشگاهی استحصال شد که امیدواریم در سال آینده بتوانیم فاز تولید نیمه‌صنعتی این فلزات را انجام دهیم.

    مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با تاکید بر اینکه باید در صنایع پایین‌دستی بخش معدن تقاضا برای استفاده از فلزات نادر خاکی در کشور ایجاد شود، ادامه داد: ما توصیه نمی‌کنیم که محصولات این فلزات از کشور صادر شود، چراکه باید آنها را در صنایع های‌تک، پزشکی، هوافضا، سوپرآلیاژها، هسته‌ای و سایر صنایع‌ای که نیازمند استفاده از این فلزات هستند مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

    به گفته وی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مطالعه روی استحصال وانادیوم، گالیوم، نیکل، کادمیوم، تنگستن، آنتیموان و عناصر نادر خاکی را در دستور کار دارد که مورد به مورد دانش فنی این عناصر ایجاد خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها