عصر خودرو

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

بورس کالا بستر تامین مالی فولادسازان را مهیا کرده است

عصر بازار- امروز بزرگترین دغدغه فولادسازان کاهش تقاضا و نداشتن رونق بازار است، بر همین اساس بهتر است تولیدکنندگان برای رفع بخشی از این مشکلات به سمتی حرکت کنند که با استفاده از ابزارهای تامین مالی، اقدام به فروش محصولات و همچنین تامین مالی خود بپردازند که در این زمینه استفاده از ظرفیت های بورس کالا توصیه می شود.

بورس کالا بستر تامین مالی فولادسازان را مهیا کرده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر در فضای اجرایی شدن برجام، بحث افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در صنعت فولاد مطرح است و امکان فایناس های خارجی می تواند انگیزه تولیدکنندگان را به افزایش ظرفیت تولید و در نتیجه تامین مالی برای شروع این کار افزایش دهد.

    سبحانی افزود: در این شرایط مکانیزم های تامین مالی در بورس کالای ایران وجود دارد که موجب تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان خواهد شد بر همین اساس شرکت هایی که در تامین منابع مالی برای خرید مواد اولیه و تکمیل پروژه های خود با مشکل رو به رو هستند می توانند به سمت تامین مالی از بورس کالا بروند.

    وی تاکید کرد: بخش تولید و صنعتی کشور به تامین مالی نیاز دارد که در گذشته به دلیل وجود محدودیت های بین المللی به خصوص در سیستم بانکی، نتوانسته آن طور که باید تامین مالی کند؛ بنابراین تولیدکنندگان باید از هر فرصتی استفاده کنند که بازاری همچون بورس کالای ایران با طراحی ابزارهای تامین مالی مانند اوراق سلف موازی این فرصت را برای آن ها محیا کرده است.

    بازگشت به ١٢سال قبل و تاسیس بورس فلزات

    مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به این پرسش که بورس کالا برای صنعت فولاد کشور چه مزیت هایی داشته است؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش باید به 12 سال قبل یعنی سال 82 و تاسیس بورس فلزات برگردیم؛ باید یه یاد آوریم که قبل از راه اندازی بورس کالایی در کشور، قیمت فولاد را تعزیرات حکومتی تعیین می کرد.

    وی ادامه داد: در آن زمان قیمت ها به گونه ای تعیین می شد که سود عمده به جای تولیدکننده به دست واسطه ها می رسید، به عبارت دیگر قیمت کارخانه ها زیر قیمت بازار بود و اختلاف قیمت کارخانه  و بازار، سودی بود که به جیب واسطه ها می رفت.

    سبحانی اظهار داشت: اما با راه اندازی بورس کالا، قیمت فروش کارخانه ها واقعی شد و به نرخ های حاشیه بازار رسید تا سودهای واقعی نصیب تولیدکنندگان شود.

    وی با بیان اینکه، بورس مکانی است برای کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا، گفت: از سال ٨٢، تولیدکنندگان محصولات را روی تابلوی بورس می برند و روند قیمت ها علاوه بر فاکتورهای مختلف، به مقدار عرضه و تقاضا در تالار معاملات بستگی دارد؛ بنابراین قیمت ها در بستری رقابتی و شفاف تعیین می شود.

    ملزومات رونق بازار فولاد در سال ٩٥

    سبحانی در پایان به رونق بازار محصولات فولادی در سال آتی اشاره کرد و افزود: اگر درسال آینده  دولت حمایت های لازم را از تولیدکنندگان داشته باشه باشد، نرخ انرژی در حوالی قیمت های فعلی باقی بماند، جلوی واردات غیرضروری گرفته و از تعرفه مالیات بر درآمد شرکت‌ها حمایت شود، می توان به رونق بازار فولاد و طرح‌های توسعه ای در سال آتی امیدوار بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها