عصر خودرو

به دلیل افت قیمت نفت

نرخ تورم در جمهوری آذربایجان ۳ برابر شد

عصر بازار-در نتیجه افت قیمت نفت نرخ تورم در جمهوری آذربایجان از ۴ درصد در ماه دسامبر به ۱۳.۶ درصد در ماه ژانویه رسید.

نرخ تورم در جمهوری آذربایجان ۳ برابر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی آذربایجان با اشاره به ضرورت تامین ثبات اقتصاد کلان این کشور نرخ شاخص تامین مالی مجدد خود را 200 واحد دیگر افزایش داد و به 7.0 درصد رساند. هدف از این اقدام توسعه بازارهای مالی و گسترش استفاده از منات، پول ملی این کشور بوده است.

    بانک مرکزی آذربایجان، که در ماه فوریه نیز افزایش مشابهی را اعمال کرده بود، اکنون نرخ تامین مالی مجدد خود را 400 واحد افزایش داده است.
    نرخ تورم در آذربایجان  از 4 درصد در ماه دسامبر به 13.6 درصد در ماه ژانویه رسیده است.
    بانک مرکزی آذربایجان همچنین حداکثر نرخ بهره خود را از 10 درصد قبلی به 17 درصد رسانده و حداقل نرخ بهره را در حد 2 درصد حفظ کرده است. طول مدت نقد شوندگی هم از یک روز به 7 روز افزایش یافته است.
    آذربایجان که از افت شدید قیمت نفت آسیب دیده، شاهد افت قیمت پول ملی خود بوده و سپرده گذاران داخلی در حال تبدیل سپرده های خود به دلار آمریکا هستند. نفت و گاز 95 درصد صادرات این کشور و 75 درصد درآمدهای دولت را تامین می کند.
    بانک مرکزی آذربایجان اعلام کرد، افزایش نرخ های امروز به بانک ها اجازه خواهد داد تا نرخ های بالاتری را به سپرده های مناتی پرداخت کنند و میزان سود اوراق قرضه منتشر شده به ارز ملی را بالا ببرند.
    از سال 2011 تا اوایل سال گذشته میلادی، بانک مرکزی آذربایجان درصد ثابتی بین منات و دلار آمریکا برقرار کرده بود، اما با توجه به افت قیمت نفت، این کشور ناگزیر بود برای دفاع از این نسبت ثابت، مقادیر زیادی از ذخایر مالی خود برداشت نماید.
    در فوریه 2015، بانک مرکزی آذربایجان این نسبت ثابت را برداشت و پس از آن ارزش منات را در برابر دلار و یورو به ترتیب 33.5 و 30 درصد کاهش داد و قیمت هر دلار آمریکا 1.05 منات شد.
    فشار بر منات امسال نیز تداوم یافته به نحوی که در پایان این هفته ارزش پول ملی آذربایجان در برابر دلار به 1.63 رسید که 4.3 درصد از ابتدای سال تاکنون کاهش داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها