عصر خودرو

ششمین نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری مشترک برگزار شد

عصر بازار- ششمین نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری مشترک، با حضور معاون ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار تهران و مدیران صندوق های سرمایه گذاری مشترک مورخ ۱۲ اسفند۹۴ برگزار شد.

ششمین نشست هم اندیشی با صندوق های سرمایه گذاری مشترک برگزار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، در این جلسه روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار ضمن تشکر از حضور مدیران صندوق­ های سرمایه گذاری مشترک  اظهار داشت: این ششمین جلسه است که با هدف بررسی چالش های صندوق های سرمایه گذاری مشترک برگزار می شود.

    وی با اشاره به اینکه اولین جلسه از این سری نشست ها در بهمن ماه سال گذشته برگزار شده است افزود:هدف از این نشست­ ها تعامل و گفتگو مدیران صندوق­ های سرمایه­ گذاری با شرکت و سازمان بورس است تا بتوانیم به توسعه صنعت سرمایه گذاری جمعی کمک کنیم.

    معاون ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: در جلسات قبلی علاوه بر اینکه مدیران صندوق های سرمایه­ گذاری مشکلات خود را بازگو می کردند، به لزوم افزایش جذابیت وتوسعه این صنعت هم اندیشیده شد، به همین دلیل موضوع جذابیت در صندوق­ های سرمایه­ گذاری به صورت یک موضوع دستورجلسه همه جلسات ما را تشکیل می دهد. مدیران محترم صندوق­ ها اگر نظر و پیشنهادی در خصوص ایجاد جذابیت این صنعت دارند، می­ توانند با شرکت و سازمان بورس در میان بگذارند.

    حسینی مقدم ضمن توصیه به پیگیری جدی این جلسات تصریح کرد: در این صنعت نیز مانند سایر حوزه های بازار سرمایه، برخی شرکت ها و گروه ها پیشرو هستند و به نظر می رسد که مدیران گروه های پیشرو از سایر صندوق ها انتظاراتی دارند که بررسی آن در این جلسات خالی از لطف نیست.

    در ادامه این نشست، طیبی مدیرسرمایه­ گذاری درخصوص بررسی و اصلاح مواردی در خصوص "دستورالعمل نحوه قیمت اوراق بهادار در صندوق­ های سرمایه­ گذاری" صحبت کرد.

    همچنین زنگنه مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه ­گذاری هدف حافظ تصریح کرد: در کانون کارگزاران، اعضاء کارگروه کانون سبدها و صندوق­ های سرمایه­ گذاری جلسات متعددی تشکیل شده و در خصوص اصلاح دستورالعمل­ها مکاتبات زیادی صورت گرفته است.

    وی  به مسائلی درخصوص مشکلات دستورالعمل معاملات غیرمعمول اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که براساس این دستورالعمل یک صندوق برگشت کارمزد دارد، این برگشت کارمزد از نگاه اداره مالیات، مشمول مالیات تلقی می­ شود در صورتی که کلیه درآمدهای صندوق­ ها معاف از مالیات می­ باشد. همچنین کارمزد مدیران صندوق­ ها بایستی براساس عملکرد مدیر یکسان نباشد و متفاوت محاسبه شود.

    در ادامه این جلسه بهنام چاوشی مدیر نظارت بر نهادهای مالی ضمن تشکر از برگزاری چنین جلساتی خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان درسال های اخیر به این سمت پیش رفته و می­ خواهد برود که صرفاً سازمان عملگر نباشد و نظرات مدیران صندوق­ ها نیز لحاظ شود و اگر اراده مدیران صندوق­ ها در کنار سازمان بورس باشد کارها بهتر پیش خواهد رفت. در برخی موارد هم دستورالعمل­های اصلاح شده با مشارکت خود مدیران صندوق­ ها بوده است.

    وی در خصوص دستورالعمل نحوه تعیین قیمت اوراق بهادار در صندوق­ های سرمایه گذاری گفت: این دستورالعمل در واقع ابزار و امکانی است برای مدیریت حرفه ­ای مدیران تا مدیرانی که می­ دانند قیمت یک دارایی در بازار از ارزش منصفانه آن انحراف دارد، بتوانند قیمت دارایی را تعدیل نمایند. اینکه بخواهیم به دلیل تخلف برخی مدیران دستورالعمل را از حذف کنیم با ماهیت صندوق سرمایه­ گذاری و صدور و ابطال آن همخوانی ندارد. یکی از کارهایی که حوزه بازرسی سازمان در خصوص تعدیل انجام می­ دهد نظارت پس از رویداد است و صدور و ابطال­ها پس از تعدیل کنترل می­ شود.

    در پایان جلسه نیز حسینی مقدم، معاون بورس اوراق بهادار تهران ضمن تشکر مجدد، اظهار داشت: بحث نظارت و بازرسی بر فعالیت صندوق­ های سرمایه گذاری مشترک در دستور جلسه بعدی قرار خواهد گرفت و از مدیران صندوق­ ها درخواست کرد  اگر موضوعات دیگری در نظر دارند اطلاع دهند تا در جلسات آتی مورد گفتگو و بررسی قرار گیرد.

    لازم به ذکر است در ابتدای جلسه گزارشی در خصوص چشم انداز صندوق­های قابل معامله در سال 2020 در دنیا و چالش ­ها و فرصت های پیش روی این صندوق­ ها توسط  جباری کارشناس واحد ناشران ارایه شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها