عصر خودرو

تا پایان امسال

اوپک تولید خود را کاهش نخواهد داد

عصر بازار- منابع آگاه اوپک و نمایندگان این سازمان می‌گویند: حتی اگر قیمت‌ها به شدت پایین باقی بماند اوپک بسیار بعید است که تولید خود را در نشست آینده ماه ژوئن کاهش دهد، چرا که هنوز خیلی زود است درباره‌ سرعت افزایش تولید نفت ایران صحبت شود.

اوپک تولید خود را کاهش نخواهد داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، منابع آگاه شامل مقامات کشورهای خاورمیانه می‌گویند: کشورهای عضو اوپک همچون عربستان می‌خواهند قبل از هرگونه اقدام بیشتر برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها تعهد روسیه به توقف سطح تولید نفت را بسنجند.

    در شرایطی که بیش از 18 ماه از روند کاهش شدید قیمت نفت به دلیل عرضه مازاد می‌گذرد، عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه ماه گذشته در اولین توافق نفتی جهانی طی 15 سال گذشته توافق کردند که سطح تولید نفت خود را در سطوح ماه ژانویه متوقف کنند.

    علی النعیمی وزیر نفت عربستان هفته گذشته اعلام کرد که کاهش عرضه در برنامه‌ها قرار ندارد اگرچه افزود: توقف سطح تولید صرفا اولین اقدام برای متعادل ‌کردن بازار پس از تنزل قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح از سال 2003 تاکنون است.

    یک منبع آگاه از یکی از کشورهای عضو اوپک در خاورمیانه گفت: شاید تا پایان امسال زمانیکه کاملا مشخص شود ایران آن مقدار نفتی را که وعده داده تولید می‌کند، یک کاهش تولید احتمالی رخ دهد، اما این کاهش در ماه ژوئن نخواهد بود.

    عربستان و روسیه به عنوان دو صادر‌کننده بزرگ نفت جهان در ماه ژانویه نزدیک به بالاترین سطح ممکن نفت تولید کردند. اما ایران به عنوان سومین‌ تولید‌کننده بزرگ اوپک عامل کلیدی برهم زدن ثبات عرضه برای سال 2016 است چرا که پس از لغو تحریم‌های غرب در ماه ژانویه در حال افزایش تولید خود است و بشکه‌های نفت بیشتری را به بازار اشباع شده کنونی اضافه کرده است.

    طی ماه گذشته ایران بیانیه‌های متناقضی را صادر کرده و می‌گوید ممکن است طی یک سال آینده روزانه 1.5 میلیون بشکه به تولید خود بیفزاید که برخلاف برآورد کارشناسانی است که معتقدند میادین ایران به دلیل سال‌ها تحریم آسیب دیده‌اند.

    در همین حال صادرات نفت ایران در ماه فوریه مایوس‌کننده بوده چرا که خریداران اروپایی به دلیل مشکلات بیمه کشتی‌ها که همچنان باقی هستند نسبت به افزایش فوری تجارت با ایران محتاط عمل می‌کنند.

    یک منبع آگاه در یکی از کشورهای عضو اوپک که با مذاکرات توقف سطح تولید آشنا است می‌گوید: هیچ کس در اوپک نمی‌داند که در میادین نفتی ایران چه می‌گذرد، بنابراین عربستان می‌خواهد ببیند که واقعا چه اتفاقی رخ می‌دهد.

    منابع آگاه اوپک می‌گویند: عمان به عنوان یک عضو غیراوپک و برخی منابع اوپک ایده معافیت ایران از برنامه توقف سطح تولید نفت را مطرح کرده اند همانطور که عراق زمانی که تحت تحریم‌های بین‌المللی بود از برنامه‌های اوپک معاف می‌شد. اما تاکنون تهران هیچ‌گونه شرایط ویژه‌ای دریافت نکرده است.

    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته برنامه توقف سطح تولید را مضحک و خنده‌دار خواند و منابع ایرانی می‌گویند این کشور تنها زمانی که تولید‌ش به سطح قبل از تحریم‌ها برسد، آماده مذاکره درباره توافق توقف تولید است.

    تحلیلگران معتقدند، تولید و صادرات نفت ایران می‌تواند در ماههای آینده با حداکثر روزانه 700 هزار بشکه افزایش به 3.5 میلیون بشکه در روز برسد، اما برای پی ‌بردن به آمارهای واقعی قدری زمان لازم است.

    برای مثال ایران در حال حاضر به اوپک اعلام کرده که در ماه ژانویه سه میلیون و 400 هزار بشکه نفت تولید کرده که بسیار بالاتر از برآورد ناظران اوپک است.

    چندین تن از منابع اوپک می‌گویند: تا ماه ژوئن زمانیکه نشست آتی اوپک برگزار شود وجهه صادرات این کشور مشخص نخواهد شد. این منابع می‌افزایند: آنها احتمالا تنها آمارهای قابل اتکایی برای ماه آوریل خواهند داشت.

    منابع آگاه همچنین گفتند: هنوز خیلی زود است که بگوییم در ماه ژوئن ذخایر نفتی بی‌سابقه جهان سرانجام شروع به کاهش خواهد کرد یا خیر.

    عربستان و روسیه اعلام کرده اند که برنامه توقف تولید نفت در صورت نبود ایران موثر خواهد بود و فضا را برای سازش احتمالی باز گذاشته‌اند.

    الکساندر نوواک وزیر نفت روسیه قصد دارد برای گفتگوهای بیشتر در خصوص توقف تولید، در ماه مارس سفری به ایران داشته باشد. امری که به گفته وی ممکن است یک سال طول بکشد.

    اگر روسیه به توقف تولید احترام بگذارد یک تغییر گسترده نسبت به سیاست‌های سابق این کشور خواهد بود. تنها باری که روسیه با همکاری با اوپک موافقت کرد در سال 2001 بود اما این کشور هرگز به تعهد خود عمل نکرد و صادرات خود را افزایش داد.

    این خلف وعده باعث ناامیدی شدید‌ علی النعیمی وزیر نفت عربستان شد که توافق سال 2001 را هدایت کرده بود و به همین دلیل وی هنوز همچنان نگران هرگونه توافقی است که خطر تقلب از سوی روسیه یا دیگر اعضای اوپک در آن وجود دارد.

    وی هفته گذشته گفت: حتی اگر آنها بگویند که تولید خود را کاهش خواهند داد این کار را نخواهند کرد. هیچ منطقی در هدر دادن زمان برای کاهش تولید وجود ندارد.

    اما به عقیده ناظران اوپک، توافق توقف تولید نشان ‌دهنده تغییر لحن عربستان نسبت به نظریه تعادل خودکار بازار به سمت نظریه‌ نیاز به یک محرک در بازار است.

    یک نماینده اوپک که خواست نامش فاش نشود گفت: در نهایت ما یک کاهش تولید خواهیم داشت.

    دیگر اعضا خواستار اقدامات سریع‌تر هستند. عبدالله العطیه وزیر سابق انرژی قطر که همچنان با تولید‌کنندگان داخل و خارج اوپک در تماس است، گفت: قبل از اینکه اشباع بازار غیرقابل کنترل شود به یک کاهش تولید احتیاج است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها