عصر خودرو

صنایع داروسازی ایران در کانون توجه سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار- صنایع مختلف ایران با لغو تحریم ها و برقراری مجدد ارتباط میان داخل و خارج دچار تغییر و تحولات عمده ای خواهند شد. یکی از این صنایع، صنعت داروسازی است که طی سال های اخیر و با وجود محدودیت های تحریمی و فشارهای فراوانی که به فعالان این حوزه وارد شد، توانست همچنان به فعالیت های حساس خود ادامه دهد.

صنایع داروسازی ایران در کانون توجه سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبر آنلاین، پیگیری اخبار رفت و آمدهای هیأت های تجاری از کشورهای خارجی و اظهارات سرمایه گذاران بین المللی نشان می دهد، موقعیت خاص صنایع دارویی ایران از دید آن ها پنهان نمانده است و با دقت خاصی پیگیر همکاری با تولیدکنندگان دارو در ایران هستند به گونه ای که تا به حال مذاکرات متعددی میان طرف های خارجی با تولیدکنندگان دارو در کشورمان انجام شده است.

    حوزه تولید دارو علاوه بر جنبه های استراتژیک، از جنبه های اقتصادی نیز بسیار مهم است چرا که تعداد قابل ملاحظه ای از شرکت های تولیدکننده دارو در بورس حضور دارند و سهام آن ها همواره مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه قراردارد بنا بر این هر تغییری در شرایط فعالیت های این شرکت ها قطعا بورس را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

    در همین رابطه با مدیر عامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی گفت و گویی انجام داده ایم.

    سید حمید مصطفوی گفت: « در شرایط پسابرجام فرآیندها به ویژه در بحث خرید مواد اولیه تسهیل می شود چرا که تاکنون خرید مواد مصرفی به صورت نقدی انجام می شد و مشکلاتی در ارتباط با نقل و انتقال پول وجود داشت اما در حال حاضر با گشایش اعتبارات اسنادی یا LC فرصت های بیشتری جهت کاهش هزینه های صنایع ایجاد شده است. این چالش ها برای برخی شرکت های داروسازی بیشتر هم بود به عنوان مثال عمده خرید مواد اولیه مصرفی ما از کشورهای اروپایی بوده و این گشایش ها شرایط بهتری را برای ما فراهم آورده است».

    وی افزود:« بحث مهم دیگر مرتبط با لغو تحریم ها در حوزه توسعه صادرات است. در دوران تحریم یکی از موانع صادراتی که موجب می شد وجوه حاصل از فروش محصولات به راحتی قابل دریافت نباشد، در حال حاضر مرتفع گردیده و می تواند پتاسیل های بیشتری را برای افزایش و تسهیل صادرات ایجاد کند».

    وی گفت: « صنایع داروسازی ایران پیشرفت های خوبی داشته است  به گونه ای که در حوزه فعالیت های بین المللی و صادرات نیز درخواست هایی از کشورهای همسایه داریم. افزون بر این، ظرفیت های تولید در حال حاضر نسبت به سه سال گذشته حدود چهار تا پنج برابر افزایش یافته است. با توجه به اینکه کل حجم بازار محصولات انکولوژی در ایران حدود هزار میلیارد تومان است، بر همین اساس فرصت مناسبی وجود دارد که سهم خود را از تولیدات این گروه محصولات افزایش دهیم. به طوری که با بررسی هایی که انجام شده فروش صادراتی و قیمت های آن بسیار جذاب تر از فروش داخلی است؛ ولی چون هر بازار هدفی شرایط متفاوتی دارد، بایستی بررسی کرد که در هر بازار با چه استراتژی و چه سطح قیمتی فروش صورت گیرد».

    این فعال حوزه تولید دارو در ارتباط با کاهش هزینه واردات مواد اولیه مصرفی در پی لغو تحریم ها گفت:« در حال حاضر حدود 90 درصد مواد اولیه مصرفی و بسته بندی خارجی بوده که بر مبنای ارز یورو با نرخ مبادله ای خریداری می شود».

    مصطفوی با بیان اینکه 14 محصول جدید در سال 95 وارد سبد داروهای تولیدی خواهد شد، گفت: «از طرف دیگر با توجه به اینکه داروهای ضد سرطان سایتو توکسیک هستند و هم بر روی محیط زیست و هم بر روی افرادی که در واحد تولید کار می کنند، اثرات سوئی می توانند در پی داشته باشند، در ایران از نظر حفاظت فردی و مسایل زیست محیطی بالاترین سطح استانداردها را رعایت می کنیم. به نحوی که بزرگان این صنعت در دنیا علاقه مند هستند با ما همکاری و مشارکت داشته باشند».

    وی پیرامون برنامه فروش صادراتی محصولات برمبنای توسعه همکاری های بین المللی اظهار داشت: بر اساس این همکاری ها فرصت مطلوبی برای صادرات وجود دارد، چراکه تعداد شرکت های تولید کننده داروهای ضد سرطان در سطح کشورهای منطقه خاورمیانه خیلی کم هستند و در همین راستا از دو سال قبل  یعنی حتی قبل از لغو تحریم ها و به محض حصول توافق اولیه صادرات خود را آغاز کرده و امیدواریم حجم صادرات در پایان سال 94 به حدود سه میلیون دلار برسد».

    مصطفوی افزود: « طبق این برنامه ها مراحل ثبت داروها در برخی کشورهای منطقه شروع شده است و خطوط تولید مورد بازدید وزارت بهداشت این کشورها قرار گرفته و امیدواریم از سال بعد شاهد رشد چشمگیری در حجم صادرات باشیم. به طوری که پیش بینی می شود در سال 95 بین 15 تا 20 درصد از کل فروش شرکت به صادرات اختصاص یابد».

    وی در ارتباط با مسائل مطرح در حوزه قیمت گذاری های داخلی هم گفت:« معمولاً پیشنهاد قیمت فروش محصولات را خود شرکت ها به سازمان غذا و دارو ارایه می کنند و پس از آن در کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو در خصوص آن تصمیم گیری می شود که این فرآیند برای داروهای hi-tech بر اساس درصدی از قیمت های وارداتی برند صورت می گیرد. به همین دلیل فرصت های بیشتری برای این گروه از تولید کنندگان وجود دارد که بتوانند هزینه های خود را با این مدل قیمت گذاری پوشش دهند. البته در خصوص فروش صادراتی قیمت گذاری ها بر عهده خود شرکت ها بوده و بر مبنای قیمت رقبا و بازار هدف تعیین می شود».

    این فعال حوزه تولید دارو ادامه داد: « طبق پیش بینی ها برآورد می شود تا سال 2018 میلادی بیش از 1200 میلیارد دلار دارو در دنیا مصرف شود که حدود 100 میلیارد دلار آن داروی ضد سرطان خواهد بود. البته انتظار می رود نرخ رشد مصرف داروهای ضد سرطان سالانه بین 5 تا 8 درصد باشد که این نرخ رشد مصرف از تمام گروه های درمانی دیگر بالاتر است».

    مدیرعامل شرکت سبحان انکولوژی کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، تاجیکستان و قزاقستان را هدف اولیه صادرات محصولات برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر حدود 200 قلم داروی ضد سرطان در فهرست دارویی کشور وجود دارد و تا پایان سال 95 با احتساب محصولاتی که در پایپ لاین بوده و پروانه تولید خواهند گرفت، حدود 40 قلم محصول را تولید کنیم».

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو