عصر خودرو

دلار در مدار ۳۴۷۰ تومان باقی ماند

سرگیجه چندعاملی در بازار ارز

عصر بازار- در پنجمین روز هفته،‌ دلار مانند روز سه‌شنبه نوسانات چندانی را تجربه نکرد و در مدار ۳ هزار و ۴۷۰ تومان باقی ماند.

سرگیجه چندعاملی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بازار ارز که روز سه‌شنبه تنها 3 تومان رشد کرده بود، چهارشنبه با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 475 تومان بازگشت. به گفته فعالان،‌ برخورد عوامل متضاد افزایشی و کاهشی در بازار، تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش ارز را برای معامله‌گران دشوار کرده است. این امر موجب شده که حجم معاملات در بازار کم شود و بازیگران ارزی با احتیاط بیشتری به معامله بپردازند. این احتیاط در دو روز گذشته در کاهش دامنه نوسانات شاخص ارزی انعکاس یافته است. چهارشنبه همسو با کاهش دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 4 هزار تومان رسید.

    چند دقیقه رهایی
    چهارشنبه، شاخص بازار ارز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تنها در مقطع زمانی کوتاهی توانست از مدار 3 هزار و 470 تومان خارج شود. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 478 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه نداشت. در ادامه روز، قیمت دلار در مقطع کوتاهی نزدیک به ساعت 12 ظهر توانست از محدوده 3 هزار و 470 تومان عبور کند و تا قیمت 3 هزار و 482 تومان بالا رود؛ با این حال، این پایان کار نبود و قیمت دلار در ادامه روز تا 3 هزار و 475 تومان پایین آمد تا شاخص ارزی همچنان در بند 3 هزار 470 تومان محبوس بماند.


    الاکلنگ دلار و اونس

    فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که معامله‌گران سکه در بازار ارز روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تاثیر مستقیم داشته‌اند. به گفته آنها، افزایش و کاهش قیمت اونس در دو روز گذشته موجب شد که معامله‌گران سکه برای هماهنگی قیمت جهانی با بازار داخلی به بازار دلار متوسل شوند و سعی کنند با خرید یا فروش ارز در این بازار، قیمت سکه را با اونس جهانی متناسب کنند. هدف آنها از این عمل، محدود کردن نوسانات سکه و جلوگیری از ضرر احتمالی بود. در این فضا، روز سه‌شنبه معامله‌گران سکه تحت‌تاثیر افزایش اونس، در بازار دلار بیشتر فروشنده شدند، حال آنکه روز چهارشنبه سکه بازان به دلیل کاهش طلای جهانی، بیشتر خریدار ارز بودند. با این حال نکته قابل‌توجه این است که معامله‌گران سکه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نهایتا نتوانستند قیمت نهایی بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار دهند. علت این موضوع آن بود که در روز چهارشنبه به‌عنوان مثال در برابر تحرکات افزایشی معامله‌گران سکه،‌ چند عامل کاهشی قرار داشت. اولین عامل کاهشی، پایین بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه بود. پایین بودن ارزش ارز در این مناطق موجب می‌شد که حجم ارز در بازار داخلی بالا بماند و زمینه‌ای برای نوسان زیاد دلار به وجود نیاید. دیگر نیروی کاهشی، انتظارات برخی معامله‌گران ارزی بود که اعتقاد دارند شاخص ارزی در روزهای انتهایی سال کاهش بیشتری را تجربه می‌کند. به گفته فعالان،‌ دلار در بهمن ماه و اسفندماه عمدتا در مسیر کاهشی قرار داشته و این موضوع موجب شده که انتظارات برخی معامله‌گران برای انتهای سال 94 کاهشی شود.

    به‌نظر می‌رسد، برخورد چنین عوامل متضادی سردرگمی معامله‌گران ارز در بازار را بالا برده و موجب شده که این دسته خرید و فروش‌های خود را محدود و با احتیاط انجام دهند. در واقع، در روزهای گذشته استراتژی معامله‌گران ارزی این بوده که دلاری را که خریداری می‌کنند، به سرعت و با کمی حاشیه سود به فروش برسانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها