عصر خودرو

برای نخستین بار؛

نرخ تورم منطقه یورو منفی شد

عصر بازار- براساس اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، شاخص قیمت مصرف کننده در منطقه یورو در ماه آگوست برای نخستین بار از مه ۲۰۱۶ تاکنون و در نتیجه ریزش تقاضا ناشی از پاندمی کرونا، وارد قلمرو منفی شد.

نرخ تورم منطقه یورو منفی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، براساس داده‌های یورواستت، نرخ تورم در آگوست به منفی 0.2 درصد رسید؛ رقمی که در مقایسه با نرخ مثبت 0.4درصد ثبت شده در ماه جولای با افت شدید مواجه شده و همچنین با تورم هدف تعیین شده توسط بلوک به شدت اختلاف دارد.

    سقوط به قلمرو تورم منفی در حالی به وقوع پیوسته است که بانک مرکزی اروپا در راستای تحریک قیمت ها و دمیدن اکسیژن به رگ‌های اقتصاد اروپا، از محرک‌های اقتصادی بی‌سابقه رونمایی کرده است.

    بانک مرکزی اروپا که ریاست آن را «کریستین لاگارد» برعهده دارد، علاوه بر کاهش نرخ بهره به سطوح منفی به منظور پایین نگه داشتن هزینه اخذ وام و تقویت تقاضا، نقدینگی معادل 1.35 تریلیون یورو به بازار تزریق کرده است.

    «جک آلن رینولدز» اقتصاددان ارشد اروپا در کپیتال اکونومیکس، در این‌باره گفت: داده‌هایی که امروز منتشر شد، چالش پیش روی بانک مرکزی اروپا را محرز کرد؛ سیاست پولی در منطقه یورو باید تا سال‌های بیشتری همچنان به شدت تسهیلی بماند.

    قدم گذاشتن تورم در قلمرو منفی، فشارهای وارد بر دولت‌ها را به منظور افزایش هزینه‌های دولتی در راستای احیای تقاضا و اقتصاد، بیشتر خواهد کرد. یورواستت همچنین اعلام کرد که در جولای، نرخ بیکاری 7.9 درصد بوده و این رقم در ژوئن 7.7 درصد اعلام شده بود اما این نهاد تاکید کرد که روش‌های محاسبه آمار به طور کامل با آثار ناشی از قرنطینه سراسری منطبق نیست.

    برچسب ها