عصر خودرو

وزیر نفت مطرح کرد؛

جزئیات ذخایر بنزین کشور

منع صادرات گاز ایران به کشور عراق صحت ندارد

عصر بازار- زنگنه گفت: کشور عراق راغب به دریافت گاز از ما است و اینکه بگویند نیاز به گاز ایران نداریم صحت ندارد.

جزئیات ذخایر بنزین کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست با اساتید دانشگاه که در وزارت نفت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر منع صادرات گاز ایران به کشور عراق گفت:در واقع این موضوع صحت ندارد، به دلیل اینکه هیچ کشوری در منطقه نیست که گاز مورد نیاز عراق را تامین کند.

    او ادامه داد:کشور عراق قرارداد‌هایی منعقد کرده که در عراق گاز تولید کند و قطعا پتانسیل تامین گاز را دارد اما این موضوع زمان بر است و اکنون خیلی راغب است از کشور ما گاز دریافت کند.

    زنگنه گفت: در حال حاضر صنعت برق کشور عراق تا حدود زیادی به گاز ایران وابسته است، چون این گاز جایگزین نفت گاز می‌شود و چنین چیزی هم مبنی بر اینکه بگویند ما نیاز به گاز ایران نداریم صحت ندارد.

    وزیر نفت در ادامه در خصوص ذخایر بنزین ایران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ذخایر بنزین ایران به بالاترین سطح خود رسید، ولی به دلیل اینکه صادرات انجام می‌شود کم شده است‌.

    او بیان کرد:ذخایر بنزین ما در اردیبهشت به 5 میلیارد لیتر رسید، ولی در حال حاضر کاهش پیدا کرده است.

    زنگنه در خصوص سوالی مبنی بر صادرات بنزین به کشورهایی غیر از کشور ونزوئلا  هم گفت:محل صادرات را نمی‌توانم بگم، چون ممکن است جلوی آن را بگیرند.

    وزیر نفت در خصوص کاهش قیمت فرآورده هایی که در بورس عرضه می شوند تصریح کرد: کاری که ما در این خصوص انجام دادیم انعکاس وضعیت  بازار هم در قیمت خرید فرآورده از پالایشگاه ها و هم در قیمت فروش نفت خام به آن‌ها بوده است و ما قیمت واقعی را در نظر گرفتیم.

    او ادامه داد: قبلا هر چه داشتیم به قیمت فوب خلیج فارس بود که واقعیت بازار فعلی ما را منعکس نمی کرد و  لذا ما واقعیت بازار را در اصلاح آیین نامه نحوه محاسبه قیمت نفت خام خوراک پالایشگاه ها و دریافت فرآورده ها از آن‌ها منعکس کردیم که هم برای دولت و هم پالایشگاه ها منصفانه باشد و تاثیر مثبت هم داشته است.

    زنگنه در خصوص عرضه سهام پالایش یکم در بورس بیان کرد: این امر به تقویت بازار بورس کمک می کند. ما تشکیل دهنده این صندوق بودیم و مابقی کار از سوی سازمان بورس انجام می شود.

    وزیر نفت گفت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دولتی بر آن تاکید داشتند این بود که مسئولان ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی دیدار مردمی هم داشته باشند . بر همین اساس ما چند دیدار در این خصوص داشتیم در این دیدارها مسائلی همچون اجاره شناور های ایرانی، توسعه سوخت سی ان جی، مشکلات شرکت های دانش بنیان مطرح شد که پیگیری می شود. این ملاقات ها مفید بوده و حتما ادامه خواهد داشت.

    زنگنه در خصوص حمایت از شرکت های ایرانی برای اجرای طرح های نفتی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل تحریم ها شرکت های خارجی کمی در ایران فعالیت می کنند که البته رقابت برای بهبود کیفیت لازم است اما کالاهای کمی در حوزه نفت از خارج وارد می شود.

    او ادامه داد: سازمان صدور گواهی کیفیت حرکت بسیار بزرگ و مهمی برای حمایت از ساخت داخل کرده است تا با صدور گواهی کیفیت  به مصرف کننده ها اطمینان بدهد کالایی که در کشور ساخته شده است استانداردهای مورد نیاز صنعت نفت را دارد. چون سازمان های بزرگ برای اولین بار حاضر نیستند از کالاهای داخلی استفاده کند مگر اینکه یک نهاد بی طرف و حرفه ای، کیفیت و استاندارد کالا را تایید کند و این صدور گواهی کیفیت، اقدامی در جهت حمایت از ساخت داخل و بهره گیری بی خطر و آرامش بخش از تجهیزات داخلی است.

    برچسب ها