عصر خودرو

بدترین سقوط اقتصادی تاریخ هند به خاطر کرونا رقم خورد

عصر بازار- در حالی که زمانی هند سریع‌ترین میزان رشد اقتصادی در جهان را داشت اما بحران شیوع کرونا باعث شده است که این کشور آُسیایی با بدترین سقوط اقتصادی در تاریخ خود روبرو شوند.

بدترین سقوط اقتصادی تاریخ هند به خاطر کرونا رقم خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، هند زمانی بیشترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای جهان داشت اما به خاطر شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور در راستای کنترل شیوع این ویروس، حالا دهلی‌نو با بدترین سقوط در تولید ناخالص داخلی خود در یک دوره سه ماهه روبرو شده است.

    هند به سرعت در حال تبدیل شدن به مرکز اصلی شیوع کرونا در جهان است به گونه‌ای که تنها در روز گذشته 78 هزار و 761 مورد ابتلای جدید به کرونا در هند به ثبت رسید و تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور 1.3 میلیارد نفری به 3.5 میلیون نفر رسید.

    به نظر می‌رسد هند برای بهبود اوضاع اقتصادی خود با راه طولانی و بسیار سختی روبرو است.

    آنگونه که پیداست اجرای سیاست‌های پولی و مالی برای کمک به اقتصاد این کشور کافی نبوده و باعث شده که بحران کرونا میلیون‌ها نفر را بیکار کند و بسیاری از شرکت‌ها در این کشور را به مرز ورشکستگی ببرد.

    قرار است آمارهای قطعی درباره عملکرد اقتصاد هند در سه ماهه دوم سال جاری، امروز منتشر شود و بر اساس نظرسنجی انجام شده از برخی کارشناسان اقتصادی انتظار می‌رود این آمارها حاکی از آن باشد تولید ناخالص داخلی هند در این دوره 18 درصد سقوط کرده باشد.

    در صورتی که این رقم در آمارهای رسمی تائید شود بدترین عملکرد سه ماهه هند از زمان ثبت اطلاعات مربوط به آن در سال 1996 تاکنون خواهد بود و بدترین عملکرد در میان کشورهای آسیایی نیز توسط هند به ثبت خواهد رسید.

    انتظار می‌رود اقتصاد هند طی سال جاری برای نخستین بار در 40 سال گذشته رشد منفی را تجربه کند.

    حتی پیش از شیوع کرونا هم اقتصاد هند به عنوان سومین اقتصاد بزرگ آسیا پس از چین و ژاپن با کاهش رشد روبرو شده بود.

    اما محدودیت‌های کرونایی که در اواسط ماه مارس اعمال شد ضربه دیگری به بدنه اقتصاد دهلی نو وارد کرد و تقریبا فعالیت‌های اقتصادی در این کشور را متوقف کرد و باعث شد تا میلیون‌ها نفر بیکار شوند.

    نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد هند رشد منفی 5.6 درصدی را برای سال جاری به ثبت خواهد رساند.

    راهول باجوریا، کارشناس مؤسسه بارکلیز در بمبئی، پیش‌بینی کرده است با توجه به خسارت بی‌سابقه محدودیت‌های کرونایی به اقتصاد هند تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اخیر 25.5 درصد کاهش یابد.

    در نتیجه بیکار شدن میلیون‌ها نفر در هند بسیاری از افراد شاغل از شهرها به مناطق روستایی زادگاه خود بازگشتند و همین امر باعث خواهد شد که تولید ناخالص داخلی این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یابد.

    باجوریا می‌گوید اقدامات اعمال شده در راستای اجرای محدودیت‌های کرونایی از ماه مارس تا آوریل و می ادامه داشت و بسیاری از ایالت‌ها در این کشور محدودیت‌های خود را حتی تا ماه ژوئن هم ادامه دادند.

    وی تاکید کرد انتظار می‌رود اقتصاد بخش روستایی، هزینه‌کرد دولت هند، و عرضه و تقاضای اقلام ضروری در این کشور تنها بخش‌هایی باشند که از سقوط بیشتر اقتصادی این کشور جلوگیری کنند.

    برچسب ها