عصر خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

بررسی وضعیت قیمت محصولات معدنی در مجلس و تعیین تکلیف سهامداران

عصر بازار: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون برای تعیین دستوری قیمت محصولات معدنی خبر داد و گفت: تعیین دستوری قیمت محصولات معدنی به ویژه گندله آهن و زیر سوال بردن مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا سبب شد تا کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صورت جدی تر وارد عمل شود.

بررسی وضعیت قیمت محصولات معدنی در مجلس و تعیین تکلیف سهامداران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نادر قاضی پور افزود: در تعیین دستوری نرخ محصولات معدنی به زنجیره مطالعه، اکتشاف، استخراج، تولید گندله و کنسانتره توجهی نشده است.

    وی ادامه داد: براین اساس می توان سیاست های حمایتی کره جنوبی از صنایع خود را مثال زد که در چارچوب قانون تسهیلاتی ویژه ای در اختیار صنایع قرار دهد، در کشور ما به رغم اعلام سیاست های کلی دولت در حمایت از صنایع، وزارتخانه ها بدون هرگونه مطالعه ای نه تنها به حمایت ازصنایع نمی پردازد بلکه با ابلاغ بخشنامه های متعدد منجر به تضعیف بنیه درآمدی و تولیدی آن ها نیز شده است.

    وی با اشاره به بودجه 94 که در آن به تشویق بنگاه های تولیدی کشور در حمایت و تکمیل زنجیره تولید، کاهش 5 درصدی سهم عوارض مالیات و حق انتفاع برای آن ها توجه شده است، تصریح کرد: در حالی که پرداخت بخشی از مطالبات شرکت های سنگ آهنی در شرایط رکود اقتصادی کنونی به تعویق افتاده و بخشی از آن نیز هیچگاه تسویه نمی شود، در مقابل طولانی شدن وصول مطالبات زنجیره عرضه تولیدات شرکت های سنگ آهنی، هزینه های دیگری نیز به آن ها تحمیل می شود؛ براین اساس نمی توان از آن ها انتظار داشت که به تکمیل و حمایت از زنجیره تولید بپردازند و از مزایای دیده شده در بودجه 94 بهره مند شوند.

    وی گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری های سنگین در فولاد، باید حمایت جدی تری از شرکت های پایین دستی صنعت فولاد برای ارائه مواد اولیه به شرکت های فولادی صورت گیرد.

    نماینده مردم ارومیه با اشاره به سیاست های دیگر وزارتخانه های اقتصادی کشور، اظهارداشت: این وزارتخانه ها نیز با تصمیمات خود هزینه ها و قیمت تمام شده بنگاه های تولیدی کشور را افزایش داده اند و از توان رقابت بنگاه های موجود در صنعت فولاد با شرکت های خارجی کاسته اند.

    وی به واسطه نگرانی های موجود از عدم اجراء و تکمیل طرح های شرکت های سنگ آهنی، از دولت خواست که با مطالعات کارشناسی و بدون جانبداری از شرکت و صنعت خاصی، به اخذ تصمیم برای صنایع کشور مبادرت ورزد و بخشنامه اخیر مربوط به قیمتگذاری گندله آهن را لغو کند.

    برچسب ها