عصر خودرو

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

دولت مصمم به رفع موانع تولید در صنعت پتروشیمی است

عصر بازار- معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: دولت مصمم است تا همه موانع تولید را در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی برطرف سازد و اکنون جذب سرمایه گذاری های خارجی به ویژه سرمایه گذاری مستقیم از دیگر اهداف این بخش در دوران جدید محسوب می شود.

دولت مصمم به رفع موانع تولید در صنعت پتروشیمی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مرضیه شاه دایی روز چهارشنبه در جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی درباره برنامه های این شرکت در پساتحریم افزود: نخستین برنامه، تکمیل طرح های نیمه کاره است و برای این منظور جذب سرمایه گذاری های جدید دنبال می شود و از برنامه های دیگر در دوران پساتحریم ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه صنعت پتروشیمی است.
    وی موضوع مذاکره با شرکت های خارجی را یادآور شد و گفت: شرکت های متعدد اروپایی و آسیایی به ایران مراجعه کرده و نشست هایی نیز برگزار شد، اما تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است و هنگام کسب نتایج لازم اطلاع رسانی خواهد شد.
    شاه دایی افزود: هفته های گذشته دو شرکت سازنده تجهیزات پتروشیمی از آمریکا به ایران مراجعه کردند که قصد سرمایه گذاری نداشتند، بلکه به دنبال فروش تولیدات خود بودند و مذاکراتی با شرکت باسف آلمان انجام شده که در حال ارزیابی شرایط برای حضور در ایران است و تا کنون تفاهم نامه و یا قراردادی امضا نشده است.
    مدیرعامل شرکت ملی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه انتقال فناوری به داخل کشور از برنامه های دیگر این بخش در دوران پساتحریم است، گفت: دوران تحریم گام های بزرگی برای توسعه صنعت پتروشیمی برداشته شد، اما موضوع فناوری های جدید به طور کامل حل نشد.
    وی اظهار داشت : تلاش می شود در بخش فناوری میان و پایین دستی صنعت پتروشیمی عقب ماندگی جبران شود و برای دستیابی به فناوری های جدید شرکت یا کشوری خاص مورد نظر نیست .
    این مقام مسئول افزود: پتروشیمی واحد هایی که ظرفیت نصب شده دارند، اما به دلیل مشکل خوراک و فناوری پائین قادر به استفاده کامل از این توان خود نیستند، برنامه تقویت آنها را دنبال می کند.
    معاون وزیر نفت اضافه کرد: چند قطب جدید پتروشیمی در کشور قرار است ایجاد شود که شرکت ملی صنایع پتروشیمی زیرساخت های آن را فراهم خواهد کرد.
    وی ایجاد قطب جدید پتروشیمی در منطقه ویژه ماهشهر را به عنوان یکی از مراکز جدید معرفی کرد.
    شاه دایی درباره پیشرفت ضعیف برخی واحد های پتروشیمی گفت: شرکت هایی که کمتر از پنج درصد پیشرفت دارند، تعهد داده اند که طبق توافق این طرح ها را توسعه دهند و در صورت ناتوانی در مجوزهای صادر شده بازنگری خواهد شد.
    معاون وزیر نفت درباره نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی نیز گفت: نرخ جدید مجتمع های پتروشیمی از ابتای سال 95 اجرایی خواهد شد.
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پترویشمی احتمال داد، شماری از واحد های پتروشیمی از نرخ جدید رضایت نداشته باشد، اما تثبیت این نرخ برای 10 سال آینده می تواند به توسعه این صنعت کمک کند.
    وی گفت: تثبیت نرخ جدید خوراک باعث افزایش حاشیه سود واحدهای پترویشمی از سال آینده شده و شرایط درآمدی آنها را بهبود خواهد بخشید.
     جمهوری اسلامی در نظر دارد میزان ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را از 60 میلیون تن فعلی به 120 میلیون تن برساند و در طول برنامه ششم توسعه و تا سال 1404 ( ظرف 10 سال آینده ) به 180 میلیون تن خواهد رساند.
    سال گذشته حدود 16 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 10 میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها