عصر خودرو

سبقت ایران از عراق در اوپک

ذخایر نفت ایران ۱۶۰میلیارد بشکه شد

عصر بازار- جدیدترین گزارش شرکت ملی نفت از افزایش ۳.۵ میلیارد بشکه‌ای ذخایر قابل برداشت نفت ایران و سبقت از عراق در رده‌بندی کشورهای دارنده بزرگترین ذخایر طلای سیاه در اوپک حکایت دارد.

ذخایر نفت ایران ۱۶۰میلیارد بشکه شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، موسسه برتیش پترولیوم انگلیس در آخرین گزارش خود حجم ذخایر نفت خام قابل برداشت ایران را تا پایان سال 2014 میلادی حدود 157 میلیارد و 800 میلیون بشکه اعلام کرده است.

    با این وجود در طول یکسال گذشته تاکنون حجم ذخایر طلای سیاه قابل برداشت ایران با انجام دو پروژه بر روی مخازن هیدروکربوری کشور بیش از سه میلیارد و 500 میلیون بشکه افزایش یافته است.

    بر این اساس آبان ماه سال‌جاری معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، حجم ذخایر هیدروکربوری مایع کشور شامل نفت خام و میعانات گازی گازهای همراه نفت تا پایان سال 1393 نسبت به مدت مشابه قبلی آن حدود یک میلیارد بشکه افزایش یافته است.

    رکن‌الدین جوادی مدیر عامل شرکت ملی نفت هم اخیرا  با تایید افزایش ذخایر نفت خام کشور از کشف میادین و ذخایر جدید نفت خام و گاز طبیعی در ایران خبر داده و گفته است: به زودی ارقام جدید ذخایر قابل برداشت نفت و گاز کشور توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد.

    از سوی دیگر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت بهره‌برداری نفت کشور هم امروز با انتشار گزارشی از افزایش بی سابقه 2.5 میلیارد بشکه‌ای حجم ذخایر قابل برداشت نفت خام در جنوب کشور خبر داده است.

    رامین روغنیان رئیس اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اجرای 42 طرح مطالعاتی شبیه‌سازی و مهندسی بر روی مخازن نفتی در جنوب ایران، گفت: نتایج اجرای این طرح‌ها نشان می‌دهد که حجم ذخایر نفت خام قابل برداشت در مناطق نفت‌خیز جنوب حدود 2.5 میلیارد بشکه نسبت به برآوردهای قبلی افزایش یافته است.

    این مقام مسئول همچنین یکی از مهمترین سناریوهای افزایش حجم ذخایر قابل برداشت نفت در کشور را اجرای طرح‌های تولید ثانویه و افزایش ضریب بازیافت در مخازن نفتی همچون تزریق گاز طبیعی، نصب تلمبه‌های درونی چاهی، تعمیر و حفاری چاه‌های جدید اعلام کرد.

    از این رو با احتساب اجرای طرح‌های جدید و افزایش 3.5 میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت، مجموع کل ذخایر قابل استحصال نفت ایران به بیش از 160 میلیارد بشکه افزایش یابد که در این صورت، جایگاه ایران در بین کشورهای عضو اوپک از حیث در اختیار داشتن ذخایر قابل برداشت و متعارف نفت خام، ارتقا می‌یابد.

    براساس گزارش‌های منتشر شده توسط دبیرخانه اوپک، در شرایط فعلی عربستان سعودی با حدود 267 میلیارد بشکه ذخایر متعارف و قابل برداشت نفت خام بزرگترین دارنده ذخیره طلای سیاه در بین کل کشورهای عضو اوپک بوده که بعد از این کشور، ایران با احتساب افزایش 3.5 میلیارد بشکه‌ای در طول یک سال گذشته تاکنون با زیاد کردن فاصله خود با عراق، دومین دارنده ذخایر عظیم نفتی در اوپک خواهد بود.

    در همین حال، عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق حدود دو سال قبل حجم ذخایر قابل برداشت نفت این کشور را حدود 150 میلیارد بشکه اعلام کرده که در این صورت ایران فاصله‌ای بیش از 11 میلیارد بشکه‌ای با عراق از حیث در اختیار داشتن ذخایر طلای سیاه دارد که به نظر می‌رسد این فاصله دست کم تا چند سال آینده از سوی عراقی ها قابل جبران نخواهد بود.

    پس از عراق، کویت با حدود 104 میلیارد بشکه، امارات متحده عربی با 97.8 میلیارد بشکه، لیبی با 40 میلیارد بشکه و کشورهایی همچون نیجریه، ونزوئلا، قطر، آنگولا، الجزایر و اکوادر دارای بالاترین ذخایر نفت متعارف در اوپک هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها