عصر خودرو

کدام مدل به کمک توسعه صنعت نفت می آید؟

تدابیر نفتی برای سال ۹۵

عصر بازار- دولت در لایحه بودجه سال آینده سرمایه‌گذاری ۶۰۰ هزار میلیارد ریالی معادل ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه شرکت ملی نفت پیش بینی کرده است است.

تدابیر نفتی برای سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین،در حالی که این میزان سرمایه‌گذاری 5/2 برابر عملکرد امسال است، وزارت نفت قصد دارد با معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، جذب سرمایه‌های خارجی در صنعت نفت را تسریع کند. اما با اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به نسل جدید قراردادهای نفتی ایران، از سوی نمایندگان منتقد دولت، احتمال به کارگیری مدل‌های جدید قراردادی در ماه‌های پیش رو منتفی است.

    ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز به این مساله ورود کرده و مقرر است جزئیات این قراردادها را که نسل چهارم قراردادهای نفتی ایران تلقی می‌شوند، مورد بررسی قرار دهد.با این حال وزارت نفت خواستار اعلام نظر تمام کارشناسان و دست‌اندرکاران درباره مفاد این قراردادها شده است.

    بسیاری از کارشناسان می گویند، برخی مدل جدید قراردادی ایران را بسیار شبیه به مدل قراردادهای به کار گرفته شده از سوی عراق است، در مقابل موافقان این مدل قرارداد هم می‌گویند عراق مدل‌های قراردادی‌اش را از بیع متقابل ایران برداشت کرده است.

    کارشناسان صنعت نفت می گویند، قراردادهای بیع متقابل جذابیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی نداردچه آنکه مدل قرارداد بیع متقابل به دلیل کوتاه‌مدت بودن فرآیند توسعه و خداحافظی سرمایه‌گذار با میدان، پس از تولید، ضرباتی را به میدان‌های نفتی وارد کرده است، از این رو مدل‌های بلندمدت‌تر در فضای کنونی می‌توانند زمینه‌ساز سود بیشتر هر دو طرف در میادین نفتی باشند.

    اوراق مشارکت 7هزار میلیارد تومانی

    بررسی جزئیات پیش‌بینی دولت درباره سرمایه‌گذاری‌های شرکت ملی نفت نشان می‌دهد در سال آینده شرکت ملی نفت روی دریافت 53 هزار میلیارد ریال وام خارجی حساب باز کرده است. همچنین مقرر است 93 هزار میلیارد ریال فاینانس از سوی این شرکت صورت گیرد تا به مصرف سرمایه‌گذاری در سال 1395 برسد. از سوی دیگر فروش 77 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در این لایحه از سوی دولت پیش‌بینی شده است. مقرر است منابع حاصل از فروش این حجم اوراق مشارکت صرف توسعه میدان‌های نفتی مشترک شود. منابع حاصل از بند ق نیز 87 هزار میلیارد ریال و ذخایر و اندوخته‌ها و سایر منابع نیز به ترتیب 28 هزار میلیارد ریال و 262 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

    براساس بند «ق» تبصره دو لایحه بودجه سال 1393 که در سال‌های بعدی نیز موثر اعلام شده است وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به جای فرآورده‌های نفتی ذی‌ربط تا سقف 100 میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اقدام به سرمایه‌گذاری به روش بیع متقابل، ساخت، بهره‌برداری و تحویل BOT یا روش‌های موضوع بند 2 ماده 214 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تضمین خرید محصول، اجازه به فروش داخلی یا صادرات برای بلندمدت حداقل 10 سال قرارداد منعقد یا مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری را صادر کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها