عصر خودرو

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو:

وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه های بادی و خورشیدی را خرید تضمینی می کند

عصر بازار- علیرضا دائمی گفت: صدور مجوزها در کوتاه ترین زمان ممکن و خرید تضمینی برق تولیدی به مدت ۱۰ سال، از جمله مشوق هایی است که وزارت نیرو فراهم کرده تا فعالیت سرمایه گذاران عرصه انرژی های تجدیدپذیر را اقتصادی سازد.

وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه های بادی و خورشیدی را خرید تضمینی می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در دومین روز هشتمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر اظهار داشت: نرخ متوسط فروش برق توسط وزارت نیرو 600 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت است، در حالی که قیمت خرید بیش از 10 برابری برق انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی با قیمتی بین پنج تا 6 هزار ریال در هر کیلو وات ساعت برنامه ریزی شده است.
    وی خاطرنشان کرد: مجوزهای صادره توسط وزارت نیرو به گونه ای است که با ایجاد مشوق برای سرمایه گذاران، توسعه این صنعت را به دنبال داشته باشد.
    دائمی تصریح کرد: افزایش سالیانه هزار مگاواتی ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی و با زمینه سازی های انجام شده و امکانات مربوطه، این امر تحقق پذیر است، اما هنوز بخشی از فناوری های این صنعت در کشور بومی نیست.

    ** برنامه ریزی برای دستیابی به بازار همسایگان

    دائمی تصریح کرد: امکانات خوبی برای خرید تضمینی برق فعالان عرصه انرژی های تجدیدپذیر در کشور پیش بینی شده که توسعه آن را در آینده به دنبال خواهد داشت و از جمله آنها صدور مجوز در کوتاه ترین زمان ممکن، ارائه امکاناتی مانند زمین، تاسیسات و تجهیزات و خرید تضمینی برق تولیدی به مدت 10 سال است.
    به گفته این مقام مسئول، مزارع تولیدی انرژی بادی یا خورشیدی به طور متوسط به 6 سال زمان برای بازگشت سرمایه نیاز دارند، اما وزارت نیرو با خرید تضمینی 10 ساله برق، این اطمینان خاطر را در سرمایه گذاران ایجاد می کند که تمامی منابع سرمایه گذاری شده، سود، سایر منافع و هزینه های بهره برداری و نوسازی و حتی هزینه های جدیدشان را زیر پوشش قرار دهد.
    وی تصریح کرد: وزارت نیرو برای دستیابی به بازار 400 میلیون نفری کشورهای همسایه ایران در عرصه انرژی های تجدیدپذیر تلاش می کند.

    ** قیمت تضمینی خرید برق تجدیدپذیرها بر مبنای منافع اقتصادی

    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش درباره تاثیر پذیری قیمت های خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر از قیمت نفت، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ تجدید نظری در قراردادها انجام نشده است.
    به گفته وی، توسعه انرژی های تجدیدپذیر در نخستین گام ها نیازمند امتیاز دادن به سرمایه گذاران برای حضور در بازار است، اما در مراحل بعدی و با رقابتی شدن بازار و حضور تعداد بیشتری از سرمایه گذاران، منافع ملی ایجاب می کند که قیمت ها را اقتصادی ساخت.
    دائمی گفت : تغییر قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، کمتر به موضوع قیمت نفت مرتبط بوده و فقط برای شکل گیری بازار تعادلی است.
    پیشتر حمید چیت چیان وزیر نیرو گفته بود بر پایه تبصره ای در بودجه سال آینده برای حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، حداقل هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی های نو ( تجدید پذیر ) اختصاص خواهد یافت.
    هشتمین نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر به منظور معرفی توانمندی ها، ظرفیت های این عرصه برپا شده است. این نمایشگاه چهار روزه که از دیروز (دوشنبه) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شده، تا سیزدهم اسفندماه از ساعت 10 تا 18 پذیرای علاقه مندان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها