عصر خودرو

یک روزنامه هندی؛

اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران، صحنه رقابت سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار: روزنامه انگلیسی زبان فاینشنال اکسپرس هند نوشت سرمایه گذاران خارجی برای ورود به اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران با هم در رقابت هستند.

اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران، صحنه رقابت سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، به دنبال توافق ایران و 1+5 در مورد برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که در تاریخ 14 ژوییه (23 تیر) در وین به دست آمد، سرمایه گذاران برای ورود به ایران با هم رقابت می کنند و بسیاری نیز در قالب شرکت های چند ملیتی آماده ورود به ایران می شوند.

    برجام، حتی قبل از لغو تحریم ها نیز شرکت های خارجی را به تکاپو واداشته بود تا جای پایی برای خود در بازار سهام 100 میلیارد دلاری تهران پیدا کنند، هر چند برخی همچنان جانب احتیاط را حفظ می کنند.

    ایران، کشوری با درآمد متوسط رو به بالا، جمعیت 78 میلیونی و تولید سالانه ای بیش از تایلند و امارات متحده عربی، در آستانه پیوستن دوباره به اقتصاد جهانی است. این کشور، بزرگترین اقتصادی است که پس از متلاشی شدن اتحاد جماهیر شوروی به اقتصاد جهانی می پیوندد.

    کارگزاری بانک سرمایه گذاری رنسانس سرمایه روسیه پیش بینی می کند، در سال نخست پس از لغو تحریم ها، یک میلیارد دلار سرمایه به ایران سرازیر شود، هرچند این اتفاق به تدریج رخ خواهد داد و بعید است یکباره اتفاق بیفتد.

    شرکت فرست فرونتیر کپیتال انگلستان در صدد راه اندازی یک سرمایه گذاری سازگار با تحریم در ایران و امیدوار است قبل از لغو تحریم ها بتواند جای پای خود را در بورس تهران محکم کند.

    ریچارد ادلی معاون مدیرعامل شرکت یادشده که برای سرمایه گذاری شرکتش در ایران ظرف چند ماه آینده برنامه ریزی کرده و قصد دارد تا قبل از پایان سال جاری میلادی 100 میلیون یورو در این کشور سرمایه گذاری کند، گفت: ایران، بازاری است که در همه بخش ها کسری سرمایه دارد و پول زیادی به طرف آن سرازیر خواهد شد، ابتدا پول های داغ و سپس سایر پول.

    پول داغ به پول سرگردانی گفته می شود که در پی دریافت سود کوتاه مدت بالاست و به سرعت از بازاری به بازار دیگر منتقل می شود.

    ادلی افزود: در مقایسه با دیگر کشورهای نوظهور، ایران کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

    اما، شرکت فرست فرونتیر کپیتال تنها نیست. در ماه آوریل (فروردین) شرکت شارلمانی انگلستان نیز اعلام کرد، به منطور ایجاد صندوقی برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار ایران با شرکت شرکای فیروزه تهران همکاری می کند.

    برخی شرکت ها مانند شرکت منا کپیتال، در حال آماده شدن برای سرمایه گذاری در ایران هستند اما نگران ریسک سرمایه گذاری در این کشور نیز می باشند. خالد عبدالمجید مسوول ارشد اطلاعات شرکت یادشده گفت: این شرکت قصد دارد پس از لغو تحریم ها، بخشی از سرمایه خود را در بازار سهام ایران سرمایه گذاری کند.

    وی افزود، شرکتش بررسی های خود را برای پیدا کردن شرکت های مناسب ایرانی آغاز کرده است.

    بانک سرمایه گذاری رنسانس سرمایه روسیه و شرکت تحقیقاتی اکسترات انگلستان هر دو اعلام کرده اند که تقاضای تحقیق در مورد شرکت های ایرانی، از سوی شرکت های سرمایه گذاری که آماده ورود به این کشور هستند، به اوج رسیده است.

    برچسب ها