عصر خودرو

از گوشه کنار صنعت فولاد جهان؛

کاهش اعتماد به بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن جهان

عصر بازار- سال ۲۰۱۵ سال پر چالشی برای شرکت معدنی واله برزیل بود.

کاهش اعتماد به بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، نیمه دوم سال که سد معدن سامارکو شکست و فاجعه زیست محیطی به بار آورد، شرایط شرکت معدنی واله برزیل رو به وخامت گذاشت . از طرفی افت قیمت ها و کاهش حاشیه سود سنگ آهن و سرمایه گذاری های پر هزینه نیز مطرح بود. برای سال 2016 نیز این شرکت درخواست سه میلیارد دلار وام اضافی کرده و به مسئولین مربوطه پیشنهاد داده که سود سهامی پرداخت نشود.

    ضرر خالص واله سال 2015 معادل 12 میلیارد و 129 میلیون دلار بوده که 14 برابر از ضرردهی ریو تینتو و دو برابر ضرر تحمیل شده بر شرکت معدنی بی اچ پی بوده است. البته این مشکلات فقط از جانب بخش سنگ آهن شرکت واله که دو سوم فعالیت آن را در بر دارد نبود. افت 47 درصدی ارزش رئال برزیل نسبت به دلار نیز بر این روند تاثیر گذار بود.

    این گزارش حاکی است، افت ارزش رئال که باید موجب افزایش نقدینگی صادرکننده ها می شود موجب 8.666 میلیارد دلار ضرر دهی غیر نقدی شرکت واله و افزایش بدهی های آن شد.

    این شرکت که ماه می سال گذشته از بانک های چین وام هایی گرفته بود آغاز سال 2016 نیز درخواست سه میلیارد دلار وام اضافی کرد تا نقدینگی را بالا ببرد و مشکلات جاری خود را حل کند.

    با توجه به قیمت پایین سنگ آهن مطمئنا فعال نگه داشتن همه معادن حتی برای غول های معدنی دنیا نیز کار دشواری است.

    مطمئنا کسی انتظار ندارد شرکت بزرگی چون واله برزیل به راحتی تعطیل شود ولی به سرعت در حال از دست دادن اعتماد بانک ها و سرمایه گذاران خود است و بدهی های آن نیز رو به افزایش است.

    افزایش قیمت ورق تخت ایتالیا

    قیمت ورق تخت در ایتالیا کمی بالا رفته است. رشد قیمت اسلب و آغاز بررسی های آنتی دامپینگ محصولات چینی در این رشد قیمت اثر گذار بوده است. تقاضا فعلا در ثبات است چون پروژه های ساختمانی و کشتی سازی هنوز در سکوت اند و موجودی انبارها نیز کافی است.

    گفتنی است، پس از سه ماه سکوت قیمت ورق تخت در ایتالیا پنج یورو رشد داشته و به قیمت 325 یورو در هر تن ، درب کارخانه بدون 22 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است. انتظار می رود تا ماه آتی نیز قیمت های داخلی بالاتر برود اگر چه برای افزایش خرید ها باید تا اواخر مارس یا آوریل صبر کرد.

    رشد قیمت ورق گالوانیزه در ترکیه

    افزایش قیمت های اخیر ورق گرم در بازار داخلی و واردات ترکیه نیز شرایط مناسبی را برای رشد قیمت ورق گالوانیزه در بازار داخلی ایجاد کرده است.

    یک ماه اخیر ورق گالوانیزه در بازار داخلی این کشور 20 تا 30 دلار بالا رفته و به بین 530 تا 580 دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است. بهبود تقاضای فصلی نیز بر رونق بازار ورق ترکیه تاثیر داشته است. انتظار می رود در آینده نزدیک این عوامل به بهبود اوضاع بازار کمک کنند.

    نگاهی به بازار قراضه خاور دور

    قیمت قراضه کانتینری امریکا در تایوان کاهش یافته البته فعالان بازار معتقدند روند بازار نزولی نیست. یک محموله دو هزار تنی قراضه خلوص 20-80 با 9 تا 11 دلار تخفیف ، 154 دلار در هر تن سی اف آر معامله شده است. تقاضای قراضه در تایوان ماه اخیر کم بوده، از این رو فروشنده قیمت را پایین آورد. قیمت درخواستی فعلی خریدارها 150 تا 151 دلار هر تن سی اف آر است. شایان ذکر است، قراضه خلوص 30-70 نیز 147 دلار در هر تن سی اف آر است. از طرفی در کره جنوبی قیمت قراضه امریکا باثبات است و کسی خریدار هم نیست. قراضه سنگین کلاس یک 179 دلار در هر تن سی اف آر کره است.

    قراضه روسیه نیز 179 تا 180 دلار در هر تن سی اف آر کره جنوبی است ولی کسی بالاتر از 170 دلار خریدار نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها