عصر خودرو

کارشناس انرژی پاکستان:

ثبات قیمت گاز در پاکستان بستگی به خط لوله صلح دارد

عصر بازار- افتخار حسین گفت: گاز قطر پرهزینه است و اگر خط لوله واردات گاز از ایران تا سال ۲۰۱۷ تکمیل شود می‌توانیم به ثبات یا کاهش قیمت گاز در پاکستان امید داشته باشیم.

ثبات قیمت گاز در پاکستان بستگی به خط لوله صلح دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، افتخار حسین کارشناس مسائل انرژی پاکستان اظهار داشت: کاهش قیمت نفت و گاز آن هم بعد از 2 سال خبر خوبی برای مردم پاکستان است اما این روند باید ادامه دار باشد و اقدامات موقتی در این زمینه بی‌فایده خواهد بود.

    وی افزود: اگر خط لوله واردات گاز از ایران تا سال 2017 تکمیل شود می‌توانیم به ثبات کاهش قیمت گاز در پاکستان اطمینان داشته باشیم.

    کارشناس مسائل انرژی پاکستان گفت: قیمت گاز ایران ممکن است در ابتدا گران به نظر برسد اما با توجه به اینکه از طریق خط لوله انتقال می‌یابد و هزینه حمل ندارد به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

    افتخار حسین تأکید کرد: با توجه به اینکه گاز ال ان جی قطر با کشتی به پاکستان انتقال می‌یابد هزینه حمل بیشتری نسبت به خط لوله صلح خواهد داشت.

    وی افزود: گاز ال ان جی را نمی‌توان برای تمام موارد به کار برد و باید تبدیل شود که این کار نیز هزینه به دنبال دارد و قیمت گاز قطر را افزایش می‌دهد.

    کارشناس مسائل انرژی پاکستان گفت: گاز ال ان جی قطر نمی‌تواند مشکل کمبود فشار گاز در فصل زمستان را حل کند این در حالی است که با واردات گاز از ایران می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

    افتخار حسین تصریح کرد: بحران کمبود انرژی پاکستان فقط با گاز ال ان جی قابل جبران نیست و ما به انتقال گاز از طریق خط لوله نیازمند هستیم.

    وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: کار بر روی خط لوله صلح تا پایان سال جاری آغاز می‌شود و برای پیگیری نحوه واردات گاز از ایران به تهران سفر خواهد کرد.

    پس از اجرای برجام، مقامات اسلام‌آباد تلاش‌های خود برای احیای این پروژه را از سرگرفته‌اند.

    این کشور که تاکنون تعلل زیادی در اجرای این پروژه داشته است، پس از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد که در تلاش برای تکمیل این پروژه و حتی دعوت از چین و روسیه برای مشارکت در این طرح است.

    احداث این پروژه موسوم به خط لوله «صلح» با برآورد سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری در سال  2002 آغاز و قرار شد، تا پایان سال 2014 تکمیل شود. اگر چه بخش اعظم این خط لوله در ایران تکمیل شده ولی طرف پاکستانی هنوز کار ساخت آن را آغاز نکرده است.

    این خط لوله 2700 کیلومتری از میدان گازی پارس جنوبی در ایران آغاز و وارد پاکستان می‌شود.

    پیش‌بینی می‌شود، با آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق این خط لوله که روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز ارسال خواهد کرد، کمبود انرژی پاکستان به شدت کاهش یابد که این میزان صادرات گاز از سوی ایران می‌تواند به یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها