عصر خودرو

نظر "سیف"درباره افزایش سقف وام مسکن

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی از بازنگری سیاست‌های این بانک در حوزه مسکن و همچنین طرح افزایش سقف تسهیلات این بخش خبر داد.

نظر "سیف"درباره افزایش سقف وام مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اخیرا مباحثی مبنی بر احتمال افزایش سقف وام مسکن تا 100 میلیون تومان مطرح شده است. رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت که سیاست‌های بانکی در حوزه مسکن در حال بازنگری است.

    سیف که در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری سخن می‌گفت، این را هم گفت که تغییر در سیاست‌های مسکنی و همچنین سقف وام مسکن در شورا مطرح و در حال بررسی و بازنگری است.

    وی همچنین درباره‌ این‌که آیا بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها اعمال کرده است نیز یادآور شد: بله اقداماتی در حال انجام است.

    اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در حالی مطرح می‌شود که با اجرای سیاست‌های جدید بانک مرکزی در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی در حوزه سپرده به 18 و تسهیلات به 22 درصد مراجعه به بانک‌ها حاکی از آن بود که عمده آنها دیگر حسابی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به خودشان که پیش‌تر با سود بیش از 22 درصد نیز برای مشتریان باز می‌شد، افتتاح نخواهد کرد.

    نباید بر نرخ دلار پافشاری می‌کردند
    سیف همچنین در این همایش به آرام شدن بازار ارز و کاهش دامنه نوسان قیمتی آن اشاره داشت و گفت: متاسفانه در گذشته به‌طور غیرمنطقی تلاش می‌شد تا نرخ ثابت و پایین نگه داشته شده و از این طریق بازار را آرام نگه دارند حتی در سال 1390 و 1391 میزان زیادی ارز به بازار تزریق شد، اما نتوانست پاسخگو باشد.

    وی ادامه داد: اگر در همان دوران می‌پذیرفتیم که نرخ واقعی ارز، نرخی دیگر است و نباید بر 1200 تومان اصرار داشته باشیم آنگاه دیگر در ادامه با شوک‌هایی که اتفاق افتاد مواجه نمی‌شدیم.

    نقش بانک‌های بد در بازار بین بانکی
    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به اقدام این بانک در بازار بین‌بانکی و کنترل نرخ سود در آن اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به کاهش بیش از 11 درصدی نرخ سود در بازار بین‌بانکی از ابتدای سال تاکنون در حال حاضر با کنترل‌های انجام شده متوسط نرخ‌ به 18.5 درصد رسیده است.

    سیف این را هم گفت که بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها در بازار بین‌بانکی را از یکدیگر تفکیک می‌کند چرا که در حال حاضر دو یا سه بانک بد هستند که عملیات آنها با توجه به نیازی که دارند حالت تخریب‌کننده دارند و بر نرخ‌ها اثرگذار هستند.

    اظهارات سیف درباره‌ی بدهی به شبکه بانکی
    وی در ادامه بار دیگر بحث بدهی‌های دولت به شبکه بانکی با توجه به تنگنای مالی که بانک‌ها با آن مواجه هستند را مطرح کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اختلاف‌نظری که در رابطه با میزان بدهی‌های دولت به بانک‌ها وجود دارد، گفت: سازمان مدیریت معتقد است که بانک‌ها 60 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند. این درحالی است که ترازنامه بانک‌ها نشان می‌دهد این بدهی تا 110 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

    سیف با بیان این‌که بدهی‌ها حسابرسی شده هستند، یادآور شد: اختلاف‌نظر در مورد میزان بدهی دولت به بانک‌ها این را نشان می‌دهد که سازمان مدیریت و دولت بر منابع و هزینه واقعی بانک‌ها واقف نیستند.

    وی با تاکید بر قفل شدن 50 درصد منابع بانک‌ها خاطر نشان کرد که باید برای رفع این تنگنای مالی به سمت ابزارهای جدید از جمله بازار بدهی حرکت کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها