عصر خودرو

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

عربستان در حوزه پتروشیمی دامپینگ می کند

عصر بازار- عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت ،گاز و پتروشیمی با اشاره به ارزان فروشی برخی کشورهای عربی اظهار کرد: اگرچه کیفیت فرآورده های نفت ،گاز وپتروشیمی در کشور بالاتر است اما به دلیل عدم برابری قیمت تمام شده در کسب بازارها رقابت سنگینی وجود دارد.

عربستان در حوزه پتروشیمی دامپینگ می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، منیری در خصوص تاثیرات کاهش قیمت نفت بر صادرات فرآورده های نفتی اظهار کرد: کاهش قیمت نفت سیاسی شده و تاثیراتی منفی بر صادرات فرآورده های نفتی به دنبال داشته و موجب شده بخش عمده ای از بازار صادراتی از دست برود .

    وی افزود: اکثر شرکت های بزرگ خارجی نیز از این کاهش قیمت تاثیرات منفی را تجربه کرده اند و این در حالی است که برخی شرکت های عربی از جمله عربستان قیمت فرآورده های خود را با 20 تا 30 درصد ارزان تر عرضه می کنند .

    منیری اظهار کرد: گذشته از تاثیرات منفی که قیمت نفت به دنبال داشته نوعی دامپینگ نیز در عرضه فرآورده های نفتی ایجاد شده که کار را برای شرکت های داخلی تنگ تر کرده است .

    وی با بیان اینکه در امارات ،عمان و عربستان دولت با پرداخت وام های کم بهره از تولیدکنندگان داخلی حمایت می کند ، خاطرنشان کرد: نرخ بهره در اغلب این کشورها صفر است و این درحالی است که در ایران تولید کنندگان مجبورند با نرخ تسهیلات 22 درصدی تولید کنند بنابراین طبیعی است که امکان انتقال تکنولوژی و دانش روز در تولید برای آنها امکان پذیر است و می توانند با قیمت تمام شده پائین تر محصول تولیدی خود را به بازار عرضه کرده و به نوعی دامپینگ نیز دامن بزنند .

    عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت ،گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: مشکلات ناشی از تحریم ها هنوز مرتفع نشده و کالای صادراتی حدود 45 روز در بندرعباس متوقف می ماند تا به امارات منتقل شود و به دلیل تحریم حمل ونقل کشتیرانی بسیاری از بازارهای صادراتی در طول 8 سال گذشته از دست رفت .

    وی افزود: اگرچه کیفیت فرآورده های نفت ،گاز و پتروشیمی در کشور بالاتر است اما به دلیل عدم برابری قیمت تمام شده در کسب بازارها رقابت سنگینی وجود دارد .

    منیری اظهار کرد: تمامی واحدهای صادراتی در این بخش با سود بسیار اندکی فعالیت کردند و این امید وجود دارد که مشکلات ناشی از تحریم در طول سالهای آتی مرتفع شود .

    عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت ،گاز و پتروشیمی با اشاره به تحریم های درونی در کشور خاطرنشان کرد: خود تحریمی از جمله مقررات دست و پاگیر گمرک ،ستاد مبارزه با قاچاق کالا و استاندارد موجب شده کالایی که نفتی است به طور دائم ظن قاچاق به آنها وارد شود و هفت خوانی باید طی شود که کالا صادر شود .

    وی با اظهار امیدواری به رفع تحریم ها اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که با گشایشی که پس از رفع تحریم ها حاصل می شود صادرات فرآورده های نفت ،گاز و پتروشیمی افزایش یابد

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها