عصر خودرو

روند نزولی دلار ادامه یافت

استراتژی ارزی در روزهای کاهشی

عصر بازار- دلارکه در ابتدای هفته در حال فاصله‌گیری از مرز ۳هزار و ۵۰۰ تومان بود، روزهای یکشنبه و دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت تا نه‌تنها از این کانال قیمتی خارج شود، بلکه به‌سوی میانه کانال ۳ هزار و ۴۰۰ تومان حرکت کند.

استراتژی ارزی در روزهای کاهشی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه روند کاهشی یکشنبه، روز گذشته، شاخص ارزی 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 475 تومان رسید. به گفته فعالان، روند کاهشی دلار در دو روز گذشته موجب شده که احتیاط معامله‌گران ارزی بالا رود و این دسته از شیوه جدیدی برای کسب سود استفاده کنند. به گفته حاضران در بازار، روز دوشنبه معامله‌گران سعی داشتند از نوسانات کم دامنه به سود برسند. در این شرایط، معامله‌گران، دلار خریداری شده خود را مدت کمی نگه می‌داشتند و سپس به سرعت با کمی افزایش قیمت، آن را به فروش می‌رساندند. به این ترتیب، عدم تمایل معامله‌گران برای نگهداری دلار یکی از عواملی بود که به ثبت دومین کاهش متوالی این ارز کمک کرد. با وجود کاهش قیمت دلار، روز دوشنبه سکه تمام همسو با افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی حرکت کرد. در سومین روز هفته، سکه تمام توانست با 8 هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و یک هزار تومان برسد.

    عوامل زمینه‌ساز احتیاط

    روز گذشته، دامنه نوسانات شاخص ارزی کمتر از روز یکشنبه بود. در سومین روز هفته، دلار در دامنه محدود 3 هزار و 467 تومان تا 3 هزار و 477 تومان حرکت کرد. با وجود کاهش دامنه تغییرات قیمتی، احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز بیشتر از دو روز ابتدایی هفته بود. به گفته حاضران در بازار، احتیاط معامله‌گران ناشی از عواملی چون «کاهش نرخ حواله درهم در دبی»، «پایین بودن قیمت ارز در مناطق مرزی» و «افزایش ارزش اونس در بازارهای جهانی» بود.

    به اعتقاد فعالان، کاهش نرخ حواله درهم و پایین بودن ارزش دلار در مناطق مرزی مشهد وسلیمانیه عراق موجب می‌شود که دیدگاه‌های افزایشی در بازار داخلی کمرنگ شود؛ چراکه این دو عامل باعث می‌شوند ارزی از بازار داخلی به‌سوی مناطق گفته شده نرود و حجم ارز نقدی در بازار تهران بالا بماند. افزون بر این، افزایش اونس در بازار‌های جهانی معمولا با افزایش فروش ارز از سوی معامله‌گران سکه همراه است. عامل دیگری که سمت عرضه را تقویت می‌کند. هدف معامله‌گران سکه از فروش دلار معمولا این است که مانع افزایش زیاد فلز گران بهای داخلی شوند. این دسته عموما به این دلیل دست به این اقدام می‌زنند که از افزایش یکباره طلای جهانی غافلگیر شده‌اند و سعی دارند با فروش دلار از ضرر خود در بازار سکه بکاهند.

    به نظر می‌رسد روز دوشنبه،3 عامل یاد شده موجب شدند که از یکسو احتیاط معامله‌گران ارزی بالا رود و از سوی دیگر، استراتژی آنها برای کسب سود تغییر کند. در سومین روز هفته، اکثر معامله‌گران ارزی ترجیح دادند که از نوسانات بسیار کم دامنه کسب سود کنند. به این ترتیب، آنها، دلاری را که خریداری می‌کردند، به سرعت با کمی حاشیه سود به فروش می‌رساندند. در عین حال، دوشنبه، دسته دیگری از معامله‌گران در بازار وجود داشتند که خرید و فروش‌های خود را متوقف کرده و در انتظار رسیدن دلار به کف قیمت بودند. تصور آنها این بود که کف قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 450 تومان خواهد بود و قصد داشتند با رسیدن دلار به این محدوده وارد فاز خرید شوند، اتفاقی که برخلاف انتظار آنها رخ نداد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها