عصر خودرو

پیشنهادی که به وزارت نفت رفت؛

فروش بنزین آزاد می‌شود

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به نشست امروز جایگاه‌داران و شرکت پخش، گفت: امروز پیشنهاد توقف آزمایشی عرضه کارتی بنزین برای نوروز و روزهای پایانی اسفند ارائه ودر صورت موافقت، عرضه بنزین آزاد می‌شود.

فروش بنزین آزاد می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه های سوخت کشور درباره آخرین وضعیت عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌های سوخت، گفت: در حال حاضر بالغ بر 90 درصد مردم از کارت سوخت جایگاه‌داران برای خرید بنزین استفاده می‌کنند و عدم استفاده از کارت‌های شخصی سوخت توسط مردم مشکلات متعددی را در سطح جایگاه‌های بنزین کشور به وجود آورده است.

    ناصر رئیسی فرد تصریح کرد: این رویه، علاوه بر تحمیل هزینه‌های بیشتر مالی به جایگاه‌داران، محدودیت‌های متعددی ایجاد کرده به عنوان نمونه هر کارت سوخت جایگاه‌داران در طول شبانه‌روز تنها برای انجام 250 عملیات سوخت‌گیری طراحی شده است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به عبارت دیگر اگر در طول شبانه‌روز  بیش از 250 بار عملیات سوخت‌گیری انجام شود، این کارت قابل استفاده نخواهد بود و باید کارت دیگری جایگزین شود، اظهار داشت: از سوی دیگر ممکن است برای انجام این 250 بار عملیات سوخت‌گیری، در هر نوبت از چهار تا 60 لیتر بنزین سوخت‌گیری شود.

    وی با بیان اینکه هم‌اکنون به ازای هر نازل در جایگاه‌‌های سوخت، یک کارت نصب شده است، تاکید کرد: با توجه به محدودیت 250 بار سوخت‌گیری در طول شبانه‌روز، پس از انجام این عملیات، عملاً کارت سوخت از چرخه مصرف خارج می‌شود و به دنبال آن نازل جایگاه هم از مدار بهره‌برداری خارج خواهد شد.

    شکل‌گیری صف‌های کیلومتری بنزین در روزهای پایانی اسفند

    رئیسی‌فرد با یادآوری اینکه برای روزهای پایانی سال و ایام نوروز پیش‌بینی می‌شود متوسط مصرف بنزین با یک افزایش چندین درصدی همراه شود، تبیین کرد: از سوی دیگر امسال نخستین نوروزی خواهد بود که عملاً سهمیه‌بندی بنزین لغو شده و مردم باید این فرآورده نفتی را صرفاً با قیمت آزاد خریداری کنند.

    رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های سوخت کشور در ادامه با اعلام اینکه با توجه به محدودیت‌های خرید بنزین با استفاده از کارت‌های سوخت جایگاه‌داران در برخی از جایگاه‌های سوخت، شاهد افزایش مدت زمان سوخت‌گیری و شکل‌گیری صف‌های نسبتاً طولانی هستیم، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی سال و ایام نوروز که پیک مصرف بنزین کشور اتفاق می‌افتد، عملاً مدت زمان سوخت‌گیری خودروها در جایگاه‌ها با افزایش بیشتری همراه شده است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امروز با برگزاری یک نشست مشترک بین مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و جایگاه‌داران سوخت، پیشنهادی مبنی بر توقف آزمایشی عرضه کارتی بنزین برای مدت زمان 7 تا 10 روز پایانی سال مطرح خواهد شد، گفت: در صورت موافقت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، این امکان فراهم می‌شود که در روزهای پایانی سال و ایام نوروز فروش بنزین کاملاً آزاد شده و بدون استفاده از کارت جایگاه‌داران و یا کارت‌های شخصی انجام شود.

    وی با بیان اینکه عرضه بدون کارت بنزین در روزهای پایانی سال می‌تواند منجر به تسریع در زمان سوخت‌گیری خودروها و عدم شکل‌گیری صف در پیش‌روی مجاری عرضه سوخت کشور شود، تاکید کرد: عرضه کارتی بنزین هم با مفاسد و مشکلات خاص خود روبرو است و عملاً عرضه آزاد بنزین می‌تواند فساد ناشی از عرضه کارتی این فرآورده نفتی را به حداقل کاهش دهد.

    عرضه کارتی گازوئیل ادامه دارد

    رئیسی‌فرد با اعلام اینکه توقف آزمایشی عرضه بدون کارت سوخت صرفاً برای بنزین اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اختلاف قیمت گازوئیل در داخل کشور و کشورهای همسایه، عرضه کارتی گازوئیل کماکان در روزهای پایانی سال و ایام نوروز ادامه می‌یابد.

    رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های سوخت کشور با تاکید بر اینکه هنوز پیشنهاد توقف عرضه کارتی بنزین در روزهای پایانی سال مورد موافقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: در صورت مخالفت با اجرای این طرح پیشنهادی، از مردم درخواست می‌شود در روزهای پایانی سال و ایام نوروز برای کاهش زمان سوخت‌گیری در جایگاه‌ها، کارت شخصی بنزین خود را همراه داشته باشند و به جای کارت جایگاه‌داران، از کارت‌های شخصی برای خرید بنزین استفاده کنند.

    در همین حال سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح سه عامل تاثیرگذار در حذف و توقف عرضه کارتی بنزین، گفته است: در صورت توقف عرضه کارتی بنزین گازوئیل کماکان با کارت در جایگاه‌ها توزیع خواهد شد.

    بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هم اخیرا در نشستی خبری با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال توقف عرضه کارتی بنزین است، اعلام کرده است: برای نهایی کردن این موضوع دنبال مذاکره با دولت هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها