عصر خودرو

۴ دلیل ناتوانی عربستان در کنترل قیمت نفت

عصر بازار- عربستان سعودی که این روزها با کاهش شدید درآمدهای نفتی‌اش مواجه شده، برای جبران این مشکل ناچار به فروش سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان یعنی آرامکو شده، زیرا دیگر به راحتی گذشته توان کنترل بازار نفتی جهان را ندارد.

۴ دلیل ناتوانی عربستان در کنترل قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، عربستان سعودی به یک دلیل مهم قصد فروش سهام شرکت نفتی «آرامکو»، بزرگترین شرکت نفتی جهان را دارد و آن این است که این کشور پادشاهی هم‌اکنون در شرایط ادامه روند قیمت‌های پایین نفت، به شدت به پول نقد نیاز دارد.

     گرچه شاید عربستان هم‌اکنون در شرایط وخیمی نباشد چرا که به اندازه تامین هزینه‌های چند سال خود ذخایر پولی قابل قبولی دارد اما با این حال، اگر این ذخایر پولی هم پایان یابند، آن وقت این کشور به شکل وحشتناکی به دردسر خواهد افتاد.

    در گذشته، اوپک، به سکانداری عربستان سعودی، هر زمان که اراده می‌کرد، برای حفظ قیمت نفت اقدام به کاهش سقف تولید می‌کرد، اما اکنون این فرآیند مانند سابق آسان نیست چراکه اکنون چهار دلیل عمده از این اقدام عربستان جلوگیری می‌کند.

    دلیل نخست ایالات متحده است؛ نفت بالاتر از 60 یا 70 دلار به معنای این است که تولید نفت آمریکا نیز افزایش خواهد یافت و به همین دلیل عربستان راهی ندارد جز اینکه قیمت نفت در این سطح بماند. بنابر این اوپک راهی ندارد جز اینکه کاهش تولید را بیشتر ادامه دهد و این درحالی است که آمریکا هم‌اکنون تولیدکننده شماره یک جهان است.

    دلیل دوم، تقلب میان اعضای اوپک است. اعضای اوپک به جز عربستان سعودی تقریبا همیشه درباره سهم تولید خود تقلب می‌کنند. ضمنا با درنظر گرفتن این مساله که سایر کشورهای عضو اوپک به شدت نیازمند افزایش درآمدهای نفتی خود هستند، تقلب در سهم تولید همیشه عامل محرک و قدرتمندی است.

    سومین دلیل، توافق هسته‌ای ایران و غرب است. توافق هسته‌ای ایران و غرب و به تبع آن لغو تحریم‌ها بدان معناست که روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر روانه بازار خواهد شد چراکه کمپانی‌های نفتی بین‌المللی نیز از هم‌اکنون خود را برای سرمایه‌گذاری‌های اکتشافاتی و حفاری در ایران آماده کرده‌اند که این مساله فشار رو به بالایی را بر میزان عرضه نفت خواهد گذاشت.

    دلیل چهارم و آخر تولید نفت آمریکا در بازار است. اگرچه میزان استفاده از حفاری‌های چاه‌های نفتی در آمریکا حدود 75 درصد کاهش یافته اما میزان تولید به تازگی کاهش داشته است. بنابراین، اندکی زمان لازم است تا تولیدات پیشین نفتی آمریکا از بازار خارج شود تا فشار رو به بالایی بر قیمت‌ها وارد شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها