عصر خودرو

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی خبر داد

ورود نخستین کارت‌های بانکی خارجی به ایران از سال آینده

عصر بازار- مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی از ورود نخستین کارت های بین المللی در نظام بانکی کشور در سال آینده خبر داد و گفت: براساس مذاکرات انجام شده با بانک جی.بی.سی (JBC) ژاپن قرار است کارت های بین المللی این شرکت از سال آینده وارد نظام بانکی ایران شود.

ورود نخستین کارت‌های بانکی خارجی به ایران از سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم،‌ داوود محمد بیگی درباره ورود کارت های بین المللی همچون «ویزا کارت و مستر کارت» و دیگر کارت های بین المللی به بازار ایران، افزود: هر چند محدودیت های برای بهره گیری از این کارت ها وجود دارد اما برای پاسخ گویی به نیاز مشتریان بعد از برجام، مذاکراتی با دو بانک جی.بی.سی (JBC) ژاپن و سی.یو.پی (CPU) چین انجام شده است.

    وی ادامه داد: بر همین اساس در دو هفته گذشته جلساتی با مسئولان این بانک ژاپنی برگزار و قرار شد کارت های این شرکت در کشورمان عملیاتی شود.

    وی پیش بینی کرد: کارت های ژاپنی در 6 ماه نخست سال آینده در نظام بانکی کشور عملیاتی و برای مشتریان ایرانی صادر شود.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: کارت های جی.بی.سی در 130 کشور دنیا پذیرندگی دارد ضمن اینکه 30 میلیون فروشگاه در دنیا زیرپوشش آن قرار دارند؛ البته این میزان پوشش دهی نصف شبکه ویزا کارت است.

    به گفته وی، دارندگان کارت های جی.بی.سی می توانند از این کارت ها در کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا استفاده کنند اما پوشش دهی این کارتها در آمریکای شمالی ضریب نفوذ بالایی ندارد.

    به گفته وی، کارت های جی.بی.سی تا حدود زیادی حمل پول به کشورهای آسیای و اروپایی را آسان می کند.

    محمد بیگی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به طور قطع برای ورود کارت های بین المللی برنامه هایی را در دستور کار دارد، افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده در پسابرجام، مشتریان بانک ها انتظاراتی را برای بهره گیری از کارت های بین المللی دارند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه، بانک مرکزی از پنج ماه گذشته اقداماتی را در این زمینه انجام داده است، اظهارداشت: در همین زمینه برنامه ریزی هایی برای اتصال شبکه شتاب با شبکه های خارجی همانند ویزا و مستر (کارت) انجام شده است.

    وی با یادآوری وجود شبکه های پرداخت بین المللی در دنیا، افزود: بزرگترین این شبکه ها مربوط به ویزا، مستر، JBC ژاپن و cup چین است اما برای برقراری ارتباط با این شبکه های بین المللی به انجام تغییرات در شبکه های داخلی نیز نیاز هست.

    مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: بعد ازعملیاتی شدن برجام مکاتباتی با این چهار شبکه پرداخت بین المللی انجام شد؛ اما به دلیل آمریکایی بودن شرکت های ویزا و مستر کارت، محدودیت برای ورود آنها به بازار ایران وجود دارد.

    وی افزود: البته بخش حقوقی بانک مرکزی درنظر دارد با بهره گیری از فرصت های برجام، این مشکلات و محدودیت ها را رفع کند و اقداماتی را در این زمینه انجام داده است.

    محمد بیگی تصریح کرد: البته منظور بانک مرکزی اتصال رسمی با شبکه های پرداخت بین المللی است اما برخی از بانک ها به صورت غیررسمی از طریق بانک های ارمنستان و آذربایجان این کارت ها را صادر می کنند که مورد نظر بانک مرکزی نیست زیرا در این صورت مشتریان ایرانی به عنوان مشتریان بانک های ارمنستانی و آذربایجانی محسوب می شوند.

    وی با تاکید بر اینکه، بانک مرکزی تلاش دارد به صورت رسمی به شبکه های بین المللی پرداخت متصل شود، اظهارداشت: طبق اخبار منتشر شده، برخی از بانک ها بهره گیری از این کارت ها را برای مشتریان خود امکان پذیر کرده اند اما این امر از طرق غیررسمی انجام می شود.

    مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی به هزینه پردازش توسط شرکت های بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا تخفیف های مناسبی را از این شرکت ها برای مشتریان ایرانی دریافت کند زیرا شرکت های بین المللی بابت پردازش هزینه هایی را دریافت می کنند و بر همین اساس در حال چانه زنی با آنها هستیم.

    وی، «پرداخت نکردن هزینه توسط مشتریان این کارت ها برای انجام تراکنش های داخلی» را خط قرمز بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: نباید مشتریان ایرانی برای بهره گیری از خدمات داخلی هزینه ای را پرداخت کنند و فقط در صورت خروج از کشور این خدمات شامل هزینه خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها