عصر خودرو

کارشناسان کاهش قیمت‌ها در بازار محصولات فلزی را پیش‌بینی می‌کنند

عبور بازار فولاد از شوک مصنوعی

عصر بازار- بازار فولاد کشور روزهای پایانی سال را در حالی پشت سر می‌گذارد که نوسان قیمت‌ها در این بازار هر روز اتفاقات تازه‌ای را برای فعالان آن رقم می‌زند.

عبور بازار فولاد از شوک مصنوعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این نوسان قیمت که بیشتر در بازار میلگرد به چشم می‌آمد باعث شد تا در هفته گذشته قیمت انواع میلگرد در بازار پس از مدت‌ها سکون در کف، از میانگین هزار و 132 تومان در روزهای آغازین ماه جاری به هزار و 379 تومان در نخستین روز این هفته برسد. در این مدت قیمت تیرآهن نیز با نوسانی کمتر از میانگین 529هزار و 285 تومان به 532 هزار تومان رسید. اما نوسان شدید در قیمت میلگرد که فعالان بازار علت اصلی آن را «کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان می‌دانستند»، از روز گذشته روندی نزولی در پیش گرفت تا بازار فولاد از قیمت‌هایی که کارشناسان آنها را کاذب و غیرواقعی می‌دانند، فاصله بگیرد.

    به عقیده فعالان بازار کاهش عرضه با هدف ایجاد شوک در بازار به منظور افزایش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان در پیش گرفته شد تا در روزهای پایانی سال تامین نقدینگی آنها برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان تضمین شود. این تحلیل در حالی از سوی فعالان بازار برای افزایش ناگهانی قیمت‌ها مطرح بود که کارشناسان چند عامل دیگر را نیز در افزایش ناگهانی قیمت‌ها دخیل می‌دانند. اما رشد ناگهانی قیمت‌ها در بازار فولاد تحت تاثیر عرضه سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا که در شنبه و یکشنبه گذشته رخ داد، روندی نزولی در پیش گرفت. بر این اساس فعالان بازار روزهای آینده بازار فولاد را با کاهش قیمت‌ها همراه می‌بینند.

    شنبه گذشته ذوب‌آهن اصفهان 100 هزار تن سبد محصولات شامل تیرآهن سنگین، نبشی و میلگرد سنگین در بورس کالا عرضه کرد که تمام این عرضه با معامله همراه شد. این سبد که با قیمت هزار و 195 تومان در بورس کالا عرضه و معامله شد چیزی حدود 130 میلیارد تومان برای کارخانه عرضه‌کننده آن نقدینگی به همراه داشت که کارشناسان این حجم از فروش و تزریق نقدینگی را اتفاقی خوب ارزیابی می‌کنند. همچنین روز گذشته نیز یک سبد میلگرد 12 تا 32 –A3 از سوی ذوب‌آهن اصفهان با قیمت هزار و 80 تومان عرضه شد که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده با قیمتی برابر با 1180 تومان در حجمی 30 هزار تنی در بورس کالا معامله شد.

    مدیر بخش فلزات یک کارگزاری در بورس کالا در رابطه با معاملات صورت گرفته در دو روز یاد شده با اشاره به این نکته که این حجم از معاملات هم برای فروشنده و هم برای خریدار منافعی به همراه داشته، می‌گوید: این حجم از معامله در آستانه سال نو ارزنده است و علاوه بر اینکه فروشنده می‌تواند به واسطه آن حقوق و مزایای روزهای پایانی سال را به کارکنان خود بدهد، برای خریدار نیز مزیت سرمایه‌گذاری و کسب سود در آینده‌ای نه چندان دور به همراه دارد. علی‌اصغر بهرامی با تاکید بر این نکته که رشد قیمت‌هایی که در بازار رخ داد ثبات ندارد و به زودی شاهد بازگشت آنها خواهیم بود، می‌گوید: در حال حاضر اجناسی که خریداری می‌شوند از انبار شرکت‌ها خارج می‌شوند و به انبارهایی دیگر منتقل می‌شوند زیرا در حال حاضر نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی هیچ پروژه‌ای در حال کار نیست، بنابراین کاملا طبیعی است که رشد قیمت‌ها در روزهای گذشته تحت تاثیر ایام پایانی سال بوده و دوام چندانی نخواهند داشت. از نگاه بهرامی کسانی که امروز از بورس کالا خرید می‌کنند این پیش‌بینی را دارند که اواخر نیمه اول در سال آینده بازار رو به بهبود می‌رود، بنابراین آنها از حالا خود را برای تحرکات بازار در روزهای میانی سال آینده آماده کرده‌اند.


    بازار به منطق خود باز خواهد گشت

    همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، فعالان بازار ریشه افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار فولاد را در کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان جست‌وجو می‌کنند، این در حالی است که کارشناسان این تحلیل را تماما تایید نمی‌کنند. یک کارشناس صنعت فولاد  عقیده دارد «اگرچه تولیدکنندگان مسیر صادرات را در پیش گرفته‌اند اما با توجه به عرضه‌هایی که شاهد آن هستیم و همچنین موجودی‌هایی که در واحدهای تولیدی و بازار وجود دارد، نمی‌توان علت اصلی افزایش قیمت‌ها را در این ناحیه جست‌و‌جو کرد.» این کارشناس در ادامه می‌گوید: جو ناشی از روزهای پایانی سال، زمزمه‌های افزایش تعرفه واردات، کاهش سود بانکی و همچنین رشد قیمت‌های جهانی از جمله عواملی هستند که دست به دست یکدیگر دادند تا بازار فولاد با جهش قیمت همراه باشد. او در ادامه می‌گوید: عواملی که از آنها یاد شد، به خصوص کاهش نرخ سود بانکی طی روزهای گذشته توانستند تمایل به خرید را در میان فعالان بازار افزایش دهند. به این ترتیب به نظر می‌رسد با کاهش نرخ سود بانکی، بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را از بانک‌ها که زمانی محلی امن برای کسب سود بود خارج کرده و آن را وارد بازار کنند، دست کم افزایش حجم معاملات محصولات فولادی در روزهای گذشته آن هم در شرایطی که پروژه‌های عمرانی با تحرک همراه نبوده‌اند چنین نتیجه‌ای را به ذهن متبادر می‌کند.

    اما این کارشناس صنعت فولاد در ادامه گفت‌وگوی خود با تاکید بر این نکته که عرضه از سوی تولیدکنندگان کم نشده است و موجودی نیز به اندازه کافی وجود دارد، می‌گوید: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که عرضه کم شده است، موجودی‌‌ها به قدری زیاد هستند که مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. این کارشناس با غیرمنطقی ارزیابی کردن رشد قیمت‌های اخیر می‌گوید: در حالتی خوش‌بینانه روندی که در روزهای گذشته در بازار فولاد جریان داشت نهایتا تا فروردین ادامه خواهد یافت و اگر بخواهیم نگاهی منطقی به آن داشته باشیم تا هفته آینده قیمت‌ها به حالت عادی باز خواهند گشت. حال اگرچه رشد ناگهانی قیمت‌ها برخی فعالان بازار را با چالش‌هایی همراه کرده است، اما نگاهی به پیش‌بینی فعالان بازار و همچنین کارشناسان صنعت فولاد نشان می‌دهد که حباب ایجاد شده در بازار فولاد دوام چندانی نخواهد داشت. این پیش‌بینی در شرایطی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود که به نظر می‌رسد فاصله قیمتی محصولات فولادی که در بورس کالا عرضه شده‌اند با قیمت‌های بازار، بتواند تعادل را به قیمت‌های بازار بازگرداند.

    کارشناسان نیز با اشاره به فاصله قیمت‌های بورس کالا و بازار عقیده دارند وجود این فاصله به روشنی نشان می‌دهد که بازار رشد ناگهانی قیمت‌ها را نپذیرفته است زیرا در غیر این صورت عرضه‌های بورس کالا با فاصله‌ای کمتر از قیمت‌های بازار به خریداران ارائه می‌شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد در روزهای آینده بازار فولاد منطق خود را بازیابد و با فاصله گرفتن از جو روانی حاکم بر روزهای پایانی بتواند از قیمت‌های کاذبی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم فاصله بگیرد. اما از نگاه کارشناسان با توجه به شرایط فعلی بازار و بیشتر نشدن تقاضا، حتی اگر فرض را بر ممنوعیت واردات به واسطه افزایش تعرفه‌ها نیز بگذاریم، قیمت‌ها در بازار نباید چیزی بیش از 1200 تومان باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها