عصر خودرو

با تداوم عرضه مازاد طلای سیاه صورت گرفت

کاهش پیش‌بینی بانک‌های بزرگ جهان از قیمت نفت

عصر بازار- بررسی‌های وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که همزمان با باقی ماندن عرضه مازاد جهانی نفت، بانک‌های بزرگ جهان بار دیگر چشم‌انداز خود از قیمت طلای سیاه را -نسبت به آخرین پیش‌بینی‌ها- کاهش دادند.

کاهش پیش‌بینی بانک‌های بزرگ جهان از قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بررسی وال‌استریت‌ژورنال از پیش‌بینی 13 بانک سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که از نظر آنها قیمت جهانی نفت در سال جاری میانگین قیمتی 39 دلار برای هر بشکه خواهد داشت که نسبت به بررسی ماه ژانویه افتی 11 دلاری را نشان می‌دهد. بانک‌ها همچنین پیش‌بینی کردند که هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در سال 2016 به طور متوسط 38 دلار قیمت خواهد داشت. بانک‌ها در تمامی بررسی‌های ماهانه از آگوست چشم‌انداز خود از قیمت نفت را کاهش داده‌اند.

    در ماه آگوست، پیش‌بینی شده بود که هر بشکه از نفت برنت در سال جاری به بالای 70 دلار برسد. ولی نگرانی‌ها در مورد اقتصاد جهانی و بازارهای مالی در اوایل سال جاری و نشانه‌های اندکی از کاهش تولید نفت در سراسر دنیا باعث شد تا بانک‌های سراسر دنیا پیش‌بینی خود را از قیمت نفت اصلاح کنند. در حال حاضر، بانک‌ها معتقدند که در سال 2018 قیمت هر بشکه نفت برنت به 70 دلار خواهد رسید.

    با توجه به شاخص نوسانات قیمت نفت خام، قیمت‌ها، ماه فوریه آشفته‌ای را تجربه کردند و نوسانات قیمت به اندازه زمان بحران اقتصادی سال 2009 رسید. این شاخص در حال حاضر نسبت به مقدار اوج خود در اواسط فوریه سقوط کرده، ولی در مقایسه با سال گذشته همچنان بیشتر بوده است.

    نوسانات شدید در قیمت موجب شده روسیه و عربستان (دو عرضه‌کننده بزرگ نفت خام دنیا) و دیگر اعضای اوپک در اوایل ماه جاری اعلام کنند که در صورت حمایت دیگر تولیدکننده‌ها، تولیدات خود را در سطوح ماه ژانویه ثابت نگاه خواهند داشت. با این حال ایران،‌ اعلام کرد که در نظر دارد با رها شدن از تحریم‌های بین‌المللی تولید خود را افزایش دهد.

    تحلیلگران در بانک بارکلیز اعلام کردند نه تنها ایران، بلکه لیبی و عراق نیز با قرارداد ثابت نگهداشتن تولید توافق نخواهند کرد. در طرف تقاضا، چین همچنان یک نگرانی برای معامله‌گران نفتی خواهد بود. این کشور در حدود 12 درصد از نفت دنیا را مصرف می‌کند و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین باعث شده تا قیمت نفت از ابتدای سال تاکنون پایین باقی بماند.

    آمار تقاضای چین نیز نشانگر تصویر ضعیف اقتصاد این کشور و نگرانی‌ها در مورد سقوط تقاضای چین است. بر اساس آمار رسمی، میزان واردات نفت خام چین در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته 4.6 درصد کاهش داشته است. 13 بانک مورد بررسی در این گزارش پیش‌بینی کرده‌اند که در این سه‌ماه هر بشکه نفت خام میانگین قیمت 33.5 دلار خواهد داشت و قیمت میانگین در سه‌ماهه چهارم به 46.5 دلار خواهد رسید. بانک‌های بزرگ جهانی پیش‌بینی کردند که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال 2017 در حدود 55 دلار خواهد بود.

    نفت ارزان موجب سود بیشتر مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در سراسر دنیا شده است، در حالی که بانک‌های مرکزی را با مشکلاتی نظیر مبارزه با تورم پایین؛ و اقتصادهای تولیدکننده نفت (از روسیه گرفته تا کانادا) را با معضل کمبود درآمد مواجه کرده است.
    افت قیمت همچنین موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت شده است. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که میزان سرمایه‌گذاری‌ها در سال گذشته 25 درصد کاهش داشته و در سال جاری نیز 17 درصد دیگر کاهش خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها