عصر خودرو

وزیر انرژی یونان خبر داد

مذاکرات تهران با آتن برای صادرات گاز ایران به اروپا

عصر بازار- پانوس اسکورلتیس از مذاکرات گازی این کشور با ایران خبر داد و گفت: دو کشور برای صادرات گاز ایران به اروپا از طریق یونان در حال مذاکره هستند.

مذاکرات تهران با آتن برای صادرات گاز ایران به اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پانوس اسکورلتیس، وزیر انرژی یونان گفت، این کشور برای تامین گاز طبیعی مورد نیاز داخلی و فراهم کردن دروازه ای برای رساندن گاز ایران به دیگر بخش های اروپا در حال انجام گفت و گوهای مقدماتی با ایران است.

    یونان تولید نفت ناچیزی دارد و هیچ گازی تولید نمی کند، در حالی که ایران یکی از اعضای اوپک است و بر اساس برآوردهای بی پی بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد.

    دو کشور در ماه ژانویه توافق کردند که ایران به شرکت هلنیک پترولیوم یونان نفت بفروشد و از این شرکت فرآورده های نفتی بخرد. اسکورلتیس گفت، این توافق، که احتمالا اولین معامله ایران با یک شرکت اروپایی بعد از لغو تحریم ها به شمار می رود، مسیر را برای همکاری ها در بازار گاز نیز باز می کند.

    وی افزود: «آنچه مسلم است اینکه ایران می خواهد با استفاده از کشتی صادرات گاز طبیعی خود را در قالب مایع آغاز کند و به یونان علاقمند است.»

    پایانه رویتوزا در نزدیکی آتن که گاز طبیعی را مجددا از حالت مایع به گاز برمی گرداند یکی از نقطه های ورود احتمالی گاز ایران است و یک تاسیسات گازی طراحی شده در آلکساندروپولیس در شمال یونان گزینه ای دیگر به شمار می آید.

    سکورلتیس گفت، ایران «برای صادرات (گاز) به اروپا» به هر دو سایت علاقمند است.

    یونان امیدوار است لغو تحریم های ایران در ماه گذشته میلادی، به آتن کمک کند تا به منابع تامین انرژی خود تنوع ببخشد و نقش این کشور اروپایی را به یک هاب توزیع انرژی منطقه ای ارتقا دهد. یوان در سال 2009، یعنی زمانی که اختلافات بین روسیه و اوکراین موجب اختلال در واردات گاز این کشور شد، ناگزیر شد گاز مایع بیشتری وارد کند و حداقل یکی نیروگاه تولید برق خود را به گونه ای تغییر دهد که بتواند با نفت کار کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها